Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Nízkorozpočtový útěk z Alcatrazu se vůbec nepovedl

aktualizováno 
Ani pár dobrých nápadů nedokázalo pozvednout očekávanou adventuru z hlubin průměrnosti.
40

1954: Alcatraz

Platforma: PC
Výrobce: Daedalic Entertainment

  • Zajímavý námět
  • Nelineárnost
  • Hnusná grafika
  • Nefér zákysy

Herní karta

Tohle prostě jednou muselo přijít. Tak dlouho nás Dadealic zásoboval skvělými adventurami, až se ucho utrhlo a jejich nejnovější počin nedokázal zdolat vysoko posazenou laťku. Přes lákavé téma a nevídané pokusy o nelinearitu se nepovedlo stvořit více než béčkovou a snadno zapomenutelnou záležitost.

Promrhaný potenciál

1954 Alcatraz

1954 Alcatraz

Nejsmutnější na tom je, že Alcatraz má zdravé jádro a kdyby si s ním někdo dal více práce, byl by mnohem přístupnější i širší hráčské obci. Ať už byl důvod jakýkoli, rozpočet byl evidentně značně omezený a na výsledku je to bohužel vidět z každé obrazovky.

Nejpatrnější je to samozřejmě z grafického zpracování, které je vyloženě hnusné. Do vcelku slušných ručně kreslených pozadí jsou nešetrně nacpány 3D modely z doby krále Klacka, o nějakých animacích ani nemůže být řeč.

Grafika samozřejmě není to nejdůležitější, ale pokud ze zobrazovaného nepoznáte, zda vám někdo máchá nožem před obličejem, nebo se šťourá párátkem mezi zuby, je něco špatně. Takové kulisy by zlámaly vaz i daleko lepšímu scénáři, než je zde.

Na obou stranách mříží

1954 Alcatraz

1954 Alcatraz

A přitom samotná zápletka není špatná. Joe si v nejznámější věznici světa odpykává mnohaletý trest za ozbrojené přepadení, zatímco jeho manželka Christine na svobodě čelí vydírání ze strany mafie. Obě postavy jsou hratelné, a přestože postupují samostatně a prakticky nepřijdou do přímého styku, jsou nuceny na omezené úrovni spolupracovat.

Cílem je samozřejmě dostat se z vězení, nalézt ukrytý lup a odebrat se ruku v ruce do západu slunce. Anebo také ne. Největším trumfem Alcatrazu je totiž na poměry tradičních point’n‘click adventur nezvykle nelineární hratelnost.

Netýká se to pouze dialogových možností (několikrát ve hře máte možnost získat požadované informace jednoduše přes postel), ale i způsobu řešení hádanek.

Na první pohled to možná není tak zjevné, ale když jsme s kolegou konzultovali dosavadní postup, nestačili jsme se divit, k jak rozdílným situacím jsme se dostali. Tyto "rozhodovací stromy" navíc nejsou tak okaté jako například v Beyond či hrách od Telltale a závisí spíše na způsobu řešení konkrétních situací. Jestli se nějaké adventuře podařilo přiblížit vytoužené metě znovuhratelnosti, tak je to Alcatraz. Smutné na tom je pouze to, že je těžké najít důvod, proč ji dohrát aspoň jednou.

Zvrácená logika

Po nadějném úvodu se hra rychle zvrhne v nezajímavou generickou rutinu. Jsou tu hromady rozhovorů s přehnaně ujetými postavičkami, z nichž je k věci sotva každá desátá informace, nenápadité hádanky a klasická hra na kohouta a slepičku.

Fotogalerie

Je skoro až umění nevyužít tak lákavé prostředí, kromě Alcatrazu je to undergroundové umělecké prostředí San Franciska plné beatnických básníků, malířů, zneuznaných spisovatelů a homosexuálů.

Hádanky jsou velice jednoduché, přesto se mi povedlo několikrát zakysnout. Je to především kvůli neviditelným "spínačům", které umožní udělat nějakou akci až poté, když někde jinde uděláte něco jiného.

Ale ještě horší jsou naprosto zbytečné komplikace. V jednu chvíli například najdete dvě složky s dokumenty obsahujícími zásadní informace, ale abyste je mohli využít během rozhovoru, je nejprve nutné v inventáři obě složky zkombinovat a výsledek použít na zpovídanou postavu, jinak se dál nehnete. To není typ hádanek, po jejichž vyřešení se s úlevou plácnete do hlavy. To je regulérní opruz, po jakém slabší povahy hledají tlačítko uninstall.

Snad příště

Alcatraz je pro Daedalic velkým krokem vedle. Je to dáno patrně tím, že nejde čistě o interní produkt studia, ale to nám hráčům může být zcela ukradené. Béčkový příběh a nudné hádanky se odpustit nedají, obzvlášť v technickém zpracování, které z výsledku dělá nechtěnou frašku. Chtít za něco takového v dnešní době 20 eur (zhruba 550 korun) je nehorázné.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

40 %

Čtenáři

41 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 64 čtenářů



Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.