Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Nízkorozpočtový útěk z Alcatrazu se vůbec nepovedl

aktualizováno 
Ani pár dobrých nápadů nedokázalo pozvednout očekávanou adventuru z hlubin průměrnosti.
40

1954: Alcatraz

Platforma: PC
Výrobce: Daedalic Entertainment

  • Zajímavý námět
  • Nelineárnost
  • Hnusná grafika
  • Nefér zákysy

Herní karta

Tohle prostě jednou muselo přijít. Tak dlouho nás Dadealic zásoboval skvělými adventurami, až se ucho utrhlo a jejich nejnovější počin nedokázal zdolat vysoko posazenou laťku. Přes lákavé téma a nevídané pokusy o nelinearitu se nepovedlo stvořit více než béčkovou a snadno zapomenutelnou záležitost.

Promrhaný potenciál

1954 Alcatraz

1954 Alcatraz

Nejsmutnější na tom je, že Alcatraz má zdravé jádro a kdyby si s ním někdo dal více práce, byl by mnohem přístupnější i širší hráčské obci. Ať už byl důvod jakýkoli, rozpočet byl evidentně značně omezený a na výsledku je to bohužel vidět z každé obrazovky.

Nejpatrnější je to samozřejmě z grafického zpracování, které je vyloženě hnusné. Do vcelku slušných ručně kreslených pozadí jsou nešetrně nacpány 3D modely z doby krále Klacka, o nějakých animacích ani nemůže být řeč.

Grafika samozřejmě není to nejdůležitější, ale pokud ze zobrazovaného nepoznáte, zda vám někdo máchá nožem před obličejem, nebo se šťourá párátkem mezi zuby, je něco špatně. Takové kulisy by zlámaly vaz i daleko lepšímu scénáři, než je zde.

Na obou stranách mříží

1954 Alcatraz

1954 Alcatraz

A přitom samotná zápletka není špatná. Joe si v nejznámější věznici světa odpykává mnohaletý trest za ozbrojené přepadení, zatímco jeho manželka Christine na svobodě čelí vydírání ze strany mafie. Obě postavy jsou hratelné, a přestože postupují samostatně a prakticky nepřijdou do přímého styku, jsou nuceny na omezené úrovni spolupracovat.

Cílem je samozřejmě dostat se z vězení, nalézt ukrytý lup a odebrat se ruku v ruce do západu slunce. Anebo také ne. Největším trumfem Alcatrazu je totiž na poměry tradičních point’n‘click adventur nezvykle nelineární hratelnost.

Netýká se to pouze dialogových možností (několikrát ve hře máte možnost získat požadované informace jednoduše přes postel), ale i způsobu řešení hádanek.

Na první pohled to možná není tak zjevné, ale když jsme s kolegou konzultovali dosavadní postup, nestačili jsme se divit, k jak rozdílným situacím jsme se dostali. Tyto "rozhodovací stromy" navíc nejsou tak okaté jako například v Beyond či hrách od Telltale a závisí spíše na způsobu řešení konkrétních situací. Jestli se nějaké adventuře podařilo přiblížit vytoužené metě znovuhratelnosti, tak je to Alcatraz. Smutné na tom je pouze to, že je těžké najít důvod, proč ji dohrát aspoň jednou.

Zvrácená logika

Po nadějném úvodu se hra rychle zvrhne v nezajímavou generickou rutinu. Jsou tu hromady rozhovorů s přehnaně ujetými postavičkami, z nichž je k věci sotva každá desátá informace, nenápadité hádanky a klasická hra na kohouta a slepičku.

Fotogalerie

Je skoro až umění nevyužít tak lákavé prostředí, kromě Alcatrazu je to undergroundové umělecké prostředí San Franciska plné beatnických básníků, malířů, zneuznaných spisovatelů a homosexuálů.

Hádanky jsou velice jednoduché, přesto se mi povedlo několikrát zakysnout. Je to především kvůli neviditelným "spínačům", které umožní udělat nějakou akci až poté, když někde jinde uděláte něco jiného.

Ale ještě horší jsou naprosto zbytečné komplikace. V jednu chvíli například najdete dvě složky s dokumenty obsahujícími zásadní informace, ale abyste je mohli využít během rozhovoru, je nejprve nutné v inventáři obě složky zkombinovat a výsledek použít na zpovídanou postavu, jinak se dál nehnete. To není typ hádanek, po jejichž vyřešení se s úlevou plácnete do hlavy. To je regulérní opruz, po jakém slabší povahy hledají tlačítko uninstall.

Snad příště

Alcatraz je pro Daedalic velkým krokem vedle. Je to dáno patrně tím, že nejde čistě o interní produkt studia, ale to nám hráčům může být zcela ukradené. Béčkový příběh a nudné hádanky se odpustit nedají, obzvlášť v technickém zpracování, které z výsledku dělá nechtěnou frašku. Chtít za něco takového v dnešní době 20 eur (zhruba 550 korun) je nehorázné.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

40 %

Čtenáři

41 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 64 čtenářů



Nejčtenější

Andrej Kiska a Peter Vasterbacka
Slovenský prezident jednal s tvůrcem Angry Birds o hrách do škol

Slovenský prezident Andrej Kiska se na svém Facebooku pochlubil fotkami ze setkání s vývojářem populárních Angry Birds.   celý článek

Blizzcon 2016
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Mario Kart 8 Deluxe
RECENZE: Mario Kart 8 Deluxe vylepšuje už téměř dokonalé akční závody

Nejprodávanější a z mého pohledu také nejlepší hra na Wii U se dočkala vylepšené verze na Switch. Pokud novou konzoli máte a chcete akční závody s parádně...  celý článek

PaRappa The Rapper: Remastered
RECENZE: Předběhněte frontu na záchod díky svému rapovému umění

Prapředek kdysi tolik populárních rytmických her se vrací v remasterované podobě. A je to pořád stejný úlet.  celý článek

Mafia
Nejznámější české hry očima zahraničních recenzentů

Zdaleka ne každá česká hra si našla cestu i do zahraničí. A zdaleka ne každá v zahraničí uspěla. Jaké reakce sklidily nejznámější české hry? Vybíráme ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.