2002 FIFA World Cup

EA Sports s naprosto neochvějnou pravidelností vydali další aktuální videoherní příspěvek k blížícímu se mistrovství světa v kopané. Jestli se dočkáme něčeho revolučního, nebo sklouzneme do dalšího stereotypu se dozvíte v následující recenzi na novou kapitolu této řady, opětovně se prezentující v pěkném grafickém hávu.
2002 FIFA World Cup

Jelikož jsem se přichomýtnul ke hrám jako This Is Football 2002 a Pro Evolution Soccer, rozhodla se redakce podstoupit mi i 2002 FIFA World Cup (dále jen FWC). Již v těch předešlých recenzích jsem se zmiňoval o tom, že nejsem šílený fanda do fotbalu a hokeje, a v tomto bodu jsem stále nepokročil. Ještě tedy neuléhám v zabahněných kopačkách ani neřvu ze spaní, že rozhodčí je kur…. Tudíž ti z vás, kteří simulacím z tohoto herního odvětví denně propadají, jistě budou ke mně trošičku shovívavější; píšeme přeci jen pro masy…

Asi bychom měli začít malinkatou rekapitulací. Jakže to vlastně vypadá na poli fotbalu, zakletém v našich černých skříňkách? Více než solidní TIF 2002 od Sony se slušnou hratelností a pěknou grafikou, Pro Evolution Soccer – špička ve hratelnosti a výdrži po stránce sportovní a FIFA 2001, jeden z prvních titulů pro PS2, který se bohužel řadí až na poslední místo ve frontě. A proč? Především proto, že FIFY na nás chrlí EA rok co rok a nejsou nijak revoluční. Co nový díl, to pravidlo, že nic nového pod sluncem. Jediná položka, která se postupně vylepšuje a není to na ní zase až tolik znát, je grafika. Hratelnost si tato série bohužel drží na stále stejné laťce s opakujícími se herními mechanismy… Jakpak tedy asi dopadl FWC?, řeknete si. A byť je odpověď nasnadě, přece jen vám přiblížím několik pro recenzi důležitých momentů.

Za prvé: prezentace. Že je mistrovství světa letos umístěno do Koreje a Japonska ví už snad i ten poslední tupoun. Jedná se o věc poměrně unikátní, dvě země jako pořadatelé - a navíc věční rivalové. Z tohoto faktu museli vyjít i EA pro prezentační stránku hry. Evropanovi by 2002 FIFA World Cup zřejmě ve větším počtu případů nesedla klasická východní hudba; tak možná, kdyby hráči pobíhali po hřišti s katanami v rukou a navzájem se při ní kuchali; ale fotbal? Ani japonský popík není ve většině případů příliš stravitelný (až na výjimky, jako např. nám důvěrně známé skladby ze Silent Hillu, či MGS – ale to už je spíše scénika…) a o hardcore v provedení šikmookých umělců také nestojíme. Řekli si tedy programátoři, že opustí zaběhlý výběr frčících hitovek se zvučnými jmény interpretů (tak trochu ke škodě věci, ale jen trochu…) a natočí skladby s filharmonickým orchestrem. Nutno podotknout, že se jim to vcelku povedlo. Na druhou stranu nám tento styl hudby poněkud uměle vnucuje celkovou snahu o přehnaný umělecký dojem (zpomalení baletící střelci branek za doprovodu smyčců – to by chtělo využít při trochu jiné příležitosti, než po prvním gólu). Ale to je pouze můj skromný názor. Další důležitou položkou pro prezentaci je zpracování menu, fotografie stadionů, kamerové prostřihy atd. Dále tady máme možnost - jelikož se konečně autoři umoudřili a dali hru na DVD, prohlédnout si několik filmů. Dokumenty o fotbale jsou poměrně v pohodě, nicméně vás musím varovat před "úžasnými" multimediálními příběhy o členech národa maskotů MS. Je to infantilní hnus! Umělohmotní panácové řeší všechny své problémy kopací merunou! Takže pokud uvidíte někoho v metru, kterak si dribluje s míčem, prchejte; dotyčný chce zachraňovat svět! Ale i tak v prezentaci byli EA vždy na špičce a ve FWC své prvenství jednoznačně potvrzují. Televizní prostřihy a opakovačky jsou skvěle provedené, grafika menu je decentní a nenásilná. Uzavřeno – prezentace na jedničku.

2002 FIFA World Cup

Za druhé: grafika. Položka, kterou bychom mohli opěvovat, nebýt menších ALE. Teď se musím maličko vrátit. Jistě si vzpomenete na první NHL pro PS2. Tady byl totiž stejný problém. Vzpomínáte si, když se na středu objevilo více hráčů, co se přihodilo? Ano, ano, padal framerate. Hra se znatelně zpomalila a my jsme z toho byli tak trochu perplex. EA zřejmě špatně přeportovali program z PC - a proč se vám o tom zmiňuji je nasnadě. Podobný problém, i když ne tak citelně viditelný je i ve FWC!!! Tak si říkám, proč jsou ti programátoři líní a nedají si s konverzí více práce. Hra, která působí graficky nádherně (a to je fakt!) by přece na mašině, do které nemůžeme cpát výkonnější karty, neměla zpomalit vůbec!!! Betatestery EA zřejmě zapomněli pod stoly na nějakém profláklém večírku. Nu, rozčilení mám za sebou, věnujme se více detailům. Stadiony jsou graficky velmi pěkně vyvedené a prý 100% odpovídají reálu. To vám potvrdit nemohu, jelikož jsem se na východě vyskytoval nejdále v Bulharsku. Tribuny jsou divácky uniformované (Korejčíci a Japončíci zřejmě tíhnou k uniformám podobně jako maoistická Čína) a grafické dění na nich je prozatím to nejlepší, co budete ve fotbale moci na PS2 uzřít. Nástupy, rozehrávačky, to všechno je také slušně zpracováno. Hráči jsou v mezích možností fotorealističtí a poměrně pěkně vymodelovaní (i když občas mají přehnanou korbu a nohy jak terminátor). Animace je též slušná, jako u všech zmotioncapturovaných (krásné slovo, že?) titulů řady FIFA. Radost, projevovaná po vsítění branky, ale i zklamání poražených – zde se už snad nedá nic vylepšovat. Celkově je tedy vizuální stránka vynikající, až na občasné zpomalení animace (pro mne je to zkrátka na PS2 neodpustitelné!).

2002 FIFA World Cup

Za třetí: ozvučení. O hudbě jsme si pověděli v položce prezentace. Zvuky jsou vlastně úplně stejné jako ve všech fotbalech (kromě dementního komentátora v PES). Vše funguje tak, jak by mělo. Komentátoři jsou pro EA klasicky v počtu dvou a vcelku úspěšně žblebtají. Komentář přesně takový, jaký by měl být u fotbalu. Zajímavé je to při penaltách, či skórování. Moc mě totiž pobavil ťamanský přízvuk v amplionové angličtině; je slyšet, jak se ten šikmooký mužík snaží – tomu se říká cit pro detail! Čehož jsem si zatím v žádném fotbale nevšiml, je pokřikování mezi hráči během zakládání akcí; zajímavé. Ozvučení tedy prima.

Za čtvrté: hratelnost a výdrž. Do tohoto odstavce nahustím hned několik položek. Důrazné varování: pokud se k FWC dostanete, zapomeňte na první dvě obtížnosti. To byste mohli celý World Cup dohrát za necelé dvě hodiny. Na čtyřminutovém poločasu jsem dosahoval při zápase Česká republika – Anglie výsledků 12 : 0 apod. Tudy cesta nevede. Zbývající nastavení, to už je jiná. Je docela podstatné prozkoušet si, na co mají jednotlivé položky ve hře v menu vliv a tudíž si připravit pokud možno co nejvíce simulační podmínky. Poté se přiblížíte hratelnosti TIF, či PES. Pouze přiblížíte, jelikož na PES hra FWC zdaleka nemá. Systém ovládání totiž zůstal na stejné bázi, jako u všech FIF. Navíc se obal holedbá pojmem „revoluční systém hry vzduchem“. Upřímně řečeno, není to zas tak revoluční. Zpracování míče je totiž markantní u lepších hráčů, označených pěticípou hvězdou – tzv. star players. V případě ČR je to Pavel Nedvěd. Tito hráči jakoby hostovali z Matrixe, jelikož např. při 2002 FIFA World Cup střele se okolo míče objeví planoucí rudá barva, aby zdůraznila, jaká je to pecka v podání špičkového borce. Občas se po úspěchu akce zvýrazní nájezdem kamery opět á la Matrix. Centrování a dorážky jsou příležitostně v replayi pěkně vypíchnuté, takže stojí za to, dát si tu práci. Oproti tomu brankář se někdy chová zvláštně, dalo by se říci, že některé zákroky jsou nanejvýš podivné. Obránci se nebojí být tvrdí, takže o zvraty ve hře není nouze. Na vyšší obtížnost je proti defenzivnějšímu týmu problém dostat míč na střelu… Celkově vzato mi ze všech verzí od EA tato připadá asi nejfotbalovější. Co se týká výdrže, je jasná z titulu. Mistrovství se vším všady. Můžete tudy prosvištět se silnějším týmem, nebo se propachtit s nějakými ousidery… Po vyhrání šampionátu obdržíte na každou obtížnost nějaký ten speciální tým pro mód Friendly. Další možností jsou pokusy s nastavováním obtížností a předvoleb (absolutní simulace na 90 minut, to je zkrátka hardcore), či snahy o totální ovládnutí všemožných parádiček a fint. O smažbě s kamarády se šířit nemusím; hlavně o tom jsou sportovní simulace. Při připojení dvou multitapů můžete hrát až v 8 lidech. Porovnáno s PES je ale celková výdrž titulu podstatně nižší…

Tak a máme tu shrnutí. Fotbálek s osvědčeným, ale ne zcela dokonalým systémem ovládání a výtečnou grafikou, která však v rámci animace není stoprocentně "vyladěná". Drží si atmosféru mistrovství v exotických zemích a je stylově prezentován. Přese všechny klady však nedosahuje nebetyčné hratelnosti Pro Evolution Socceru; je to jen zkrátka další FIFA.

2002 FIFA World Cup
Výrobce/Vydavatel EA Sports
Multiplayer: ano, 2-8 hráčů (2x MultiTap)
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 450kB
Verdikt: Fotbal s FIFOvským ovládáním a velmi zajímavou prezentací. Díky pěkné grafice a multiplayeru se dostává hodnocením na stejnou úroveň, jako TIF 2002. Menší výdrž a repetetivnost s ohledem k předešlým dílům, společně se slabší hratelností, jej však zařazují pod Pro Evolution Soccer. Fandové FIFY (a odpůrci PES) nechť si přidají 5% k závěrečnému hodnocení.
Hodnocení: 70%