Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

4x4 Evolution - off-road šílenství

  12:00aktualizováno  9. července 2001 2:56
Prach, bahno, kameny a písek, silné motory, pneumatiky s nejhrubším vzorkem a vůně spáleného benzínu nebo nafty provází každé pořádné závody off-roadu. Nejinak tomu je i u novinky z dílny Terminal Reality nazvané příznačně 4x4 Evolution.

4x4 EvolutionPřinášíme vám recenzi na hru, na kterou jsem se těšil už od momentu, kdy jsem viděl první screenshoty někdy v polovině tohoto roku. 4x4 Evolution vychází ze základního faktu, že nejprodávanější auta v Americe už dávno nejsou veliké okřídlené kadilaky a podobná monstra, ale tzv. trucky a SUV (sport utility vehicles). Vzhledem k tomu, že se tato vozidla těší tak veliké oblibě zejména pro svoji robustnost, bezpečnost, silné motory a velikou odolnost, přináší skupina tvůrců od Terminal Reality zejména všem neukojeným majitelům těchto aut (a také nám, kteří jezdíme v běžných silničních vozech ala Porsche :) možnost vyzkoušet si, jaké je to doopravdy usednout za volant off-roadu nebo SUVéčka, stočit to z asfaltové silnice na prašnou cestu nebo rozbahněnou louku, zařadit redukci a zkusit se vyšplhat do kopečka, kde by i stepní koza měla problémy se stabilitou. Bohužel je tomu tak, ale když se podíváte okolo sebe při cestě ráno do práce nebo do školy, i po našich městech se prohání poměrně velké množství všelijakých nissanů a jiných otrubkovaných vozidel, jejichž silniční pneumatiky a naleštěné chromování dávají jasně najevo, že v terénu byly naposledy, když jejich majitel zastavoval u lesa, aby si odskočil.

Vráťme se tedy zpět k 4x4 Evolution. Na první pohled by se dalo říci, že 4x4 Evolution je trošku kombinace mezi simulátorem a docela pěknou 4x4 Evolutionarkádovitou racing hrou. Ještě se k tomu vrátím, ale tato charakteristika opravdu asi sedí a rozložení 40% simulace a 60% arkáda je nejpřesnější. Ve hře naleznete licencované trucky, což znamená, že jejich jména i charakteristiky (hlavně vzhled) je shodný s realitou - zastoupeni jsou největší výrobci jako Ford, Nissan, Toyota, GMC, Chevy, Lexus a další. Celkově je jednotlivých modelů opravdu hodně (řádově desítky) a opravdu se od sebe liší jízdními vlastnostmi, a i když jsem většinu z nich nikdy neviděl, troufnu si tvrdit, že vypadají tak, jak mají vypadat.

Jednotlivé závodní tratě (resp. celé oblasti, kde se jezdí - protože při jízdě nejste tak jak bývá u většiny her tohoto typu omezeni na cestu +/- nejbližší okolí trati, ale můžete jezdit, kde chcete) jsou poměrně rozdílné a obsahují velké množství budov, stromů, sloupů, kopců a louží a kaluží. Celkově jich je cca. 20 ale přiznám se, že jsem je nepočítal a taky předpokládám, že až se dostanu dál v Career hře, tak se ještě nějaké skryté objeví.

Když jsem zmiňoval, že hra je částečně simulátor, je nutno říci, že tento fakt především zahrnuje jednotlivé vozy. Jejich fyzikální model je detailně propracovaný, krásně se houpou v tlumičům, kola se točí nezávisle na sobě, prohrabávají se, karoserie se v zatáčkách naklání, auta se od sebe liší podle nadefinovaných 4x4 Evolutionvlastností a tak dále. Bohužel i zde je několik výtek k arkádovitému pojetí hry. Zaprvé není možné žádné poškození auta při naražení do soupeře nebo překážky. Moje hlavní výtka. Žádné odlétávající plechy ani rozbitá světla (která jsou mimochodem moc pěkná, když jsou rozsvícená, a svítí i mlhovky na střeše). Pokud do něčeho narazíte, tak se většinou jen zpomalíte, případně zaseknete, pokud je to pevná překážka (i když někdy i viditelně rozbitelná věc nejde rozbít a musíte ji objet), případně můžete spoustu věcí ničit masivním předkem off-roadu - padají sloupy a sloupky, cedule a desky a tak podobně. Pěkné!

Dalším důvodem, proč hru považuji za hodně arkádovitou, jsou možné pohledy na auto - chybí mi klasický dashboard čili pohled přes palubní desku, oproti tomu najdete nejpoužitelnější klasický pohled zezadu. K ovládání lze použít klávesnici, gamepad nebo volant, ale není implementována podpora pro force feedback - další bodík dolů, ale možná se objeví nějaký patch časem. Stojí za to zmínit, že konfigurovatelnost klávesnice je poměrně rozsáhlá a umožňuje například nastavit si řazení rychlostních stupňů přímo, t.j. zmáčknete 3ku a zařadí se přímo trojka. Docela nezvyklé. Ještě k řazení, vzhledem k tomu, že jsou všechna auta americká (resp. jejich provedení odpovídá americkým modelům), trošku specifické automatické převodovky občas dělají problém si na ovládání zvyknout, pokud tedy nemáte 4x4 Evolutionnastavenou plnou automatiku, ale řadíte si ručně. Opravdu vhodné je kombinovat ještě přepínání pohonu pouze jedné nápravy (2WD) nebo ze standardních 4WDH zapnout redukci na 4WDL (super pro opravdu strmé kopce a vyjíždění z louží). Na trati také naleznete různé zkratky, ale udivila mě poměrně bezproblémová jízda pod vodou - dlouhodobě :). Nedořešené je ježdění v noci, na které jsem se moc těšil - prostě není vůbec nic vidět, škoda. Ke tratím by měl ještě v budoucnu vyjít free editor, doufejme, že umožní elegantně vytvářet působivé okruhy s množstvím skoků.

Podíváme-li se na herní módy, opět klasicky najdete Quick mód, ve kterém vyberete trať a auto, a jedete. Vhodné zejména na seznámení se s ovládáním nebo na prosté vyblbnutí se (čímž jsem zatím trávil většinu času... krásné dlouhé skoky a pokusy o smyky a tak podobně :). Zde jsem narazil na drobný nedostatek (ale možná můj osobní, a to v ovládání ruční brzdy - tedy tzv. "emergency break" - která mi nějak moc nefunguje, nevím. Ruční brzda je přece základ každého pořádného smyku a automobilového simulátoru taky. Tak.

Velmi zajímavý je Career mód, kdy závodíte o peníze a kupujete si lepší auta a součástky na ně a tak dokola. Kromě toho, že zde máte možnost se postupně dostat k autům, která v Quick módu nenajdete - speciální soutěžní trucky o výkonech hodně 4x4 Evolutionvětších než standardní modely. Nákup tuningových dílů a vylepšení aut je opravdu široký, ke každému z nich je i krátký popis, takže nekupujete zajíce v pytli. Určitě plusový bodíky. Ke Career módu ještě jedinou poznámku, skvrnkou na ní je snad pouze nízká AI botů, se kterými soutěžíte, prostě jezdí celkem dobře, ale když se do ovládání a hry dostanete, seřídíte si auto, budete končit pravidelně první.

Asi nejlepší částí 4x4 Evolution je multiplayer. Maximálně se může zúčastnit 8 hráčů na kterékoli trati, po nastavení restrikcí na auta a podmínky, se jde hned na závodění. Vyloučena jsou počítačem ovládaná auta, takže jen a jen lidský faktor. Vestavěna je podpora jak lokální sítě, tak i hry přes Internet pomocí technologie GameSpy. Novinkou je ovšem možnost vzájemného propojení hráčů využívajících různé platformy - PC, Mac, Dreamcast.

Po grafické stránce je 4x4 Evolution velmi hezky zpracováno. Když se podíváte na okolo-se-válející screenshoty, potvrdíte mi, že auta jsou nádherně propracovaná do nejmenších detailů (jako třeba poloosy a světla, ochranné rámy a tak), horší už je to trošku s terénem a okolním prostředím, tam by šlo ještě přidat, ale možná už by to bylo na úkor hardwarových nároků. Celkový dojem je tedy více než nadprůměrný a určitě grafika většinu z vás nezklame. Se zvukem a hudbou už je to o 4x4 Evolutiondost horší. Já osobně mám rád hlasité pískání a vrčení motoru, kvílení gum a rány kamenů o podvozek. Bohužel v 4x4 Evolution najdete jen část z toho. Po vypnutí poměrně stereotypní rockové muziky, která totálně přehlušovala zvuky auta a okolí jsem zjistil, že je slyšet vlastně jen motor a víceméně nic víc. Bodíky dolů.

Videosekvence a podobně ve hře naleznete jen jako intro, uvnitř už nic. Ani když vyhrajete závod, odmění vás jen textová zpráva. Existuje sice poměrně standardně ale pěkně udělaný reply systém, ale to bývá u většiny lepších racing her.

Pokud bych měl tedy shrnout výše uvedené, 4x4 Evolution je graficky hezky provedená, ale po herní stránce ještě ne úplně ideální off-road racing hra, která má blíže k arkádě s prvky simulace. Velmi dobrý multiplayer doplňuje to, co chybí single playeru. Určitě ale můžu doporučit všem, kteří mají rádi auta obecně a v nejbližší době si nehodlají pořídit opravdový truck.

4x4 Evolution
Výrobce: Terminal Reality
Distributor: Gathering of Developers
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz MMX, 32M RAM, 3D akcelerátor s 4MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium III 500 MHz, 128 RAM, 3D akcelerátor s 16 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Hezká off-road závodní hra s dobrou podporou multiplayeru, které by více realističnosti a doladění detailů určitě přineslo i víc než 90%.
Hodnocení: 82%

Autor:




Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.