Na tom by nebylo nic zvláštního, jen kdyby titul neoplýval licencí na vozy této značky, konkrétně pak ty nejmohutnější teréňáky a SUVčka. Tedy káry, které General Motors definitivně podtrhly nohy a které za několik let pravděpodobně budou patřit minulosti a prezentacím ekologických hnutí.
Jejich představitelé budou ukazovat na obrázky těchto masivních strojů, které si dovolily běžně žrát dvacet litrů benzinu na sto kilometrů, a vyprávět o nich coby o relikviích, jaké při pohledu na moderní elektromobily snad ani nemohly existovat.
Při té příležitosti mohou také vytáhnout médium se hrou, která absurditu auťáků GM dokládá názorně. Když nad tím tak přemýšlíme, možná si to ti Rusové naplánovali docela dobře. O automobilce se dnes neustále mluví, v médiích se propírá prodej Hummeru Číňanům a Američané se pomalu loučí s tím, co symbolizovalo vzestup jejich životní úrovně – obří a silná auta. Že by si na památku pořídili aspoň hru 4x4 Hummer? Inu, byla by to trpká nostalgie, a to i kvůli tomu, že hra příliš velkou čest obsazeným vozům nedělá.
Společnost 1C chrlí budgetové tituly jako na běžícím pásu, a tak není divu, že se jeden druhému podobají více, než bychom si přáli. Jsou tomu necelé dva roky, co vyšel titul UAZ Racing 4x4, který měl o poznání méně spektakulární licenci stejnojmenné ruské automobilky.
Ano, tušíte správně, 4x4 Hummer je v zásadě tím samým, až na to, že místo ruských „gaziků“ hrají hlavní roly auťáky americké provenience, především pak Hummery, ale i další oblíbené kousky ze stáje GM. Jejichž společným jmenovatelem je pořádná síla, značná velikost a až na ty Hummery také nenápaditost.
Licence je v tomto případě jistě docela silná věc, ale autoři mohli projevit aspoň trochu snahy, aby se sní poprali jinak než jen přetexturováním existujících modelů. Pokud čekáte specifické chování Hummerů a dalších aut, nedočkáte se ho. Přestože si na začátku můžete zvolit mezi módem arkády a simulace, ani v jednom se auta nechovají realisticky. Jde v podstatě jen o nastavení obtížnosti, kdy ta simulační je pochopitelně vyšší a ukočírovat v ní auťák v neposedném terénu není úplně jednoduché. Ale k autentickému pocitu z jízdy to má skutečně daleko.
Na vině je opravdu zvláštní fyzikální model. Jednotlivá auta se od sebe sice liší, ale skutečně se mi vkrádal neodbytný pocit, že přesně takhle se lišily i ve zmíněném UAZ. A že se chovaly úplně stejně.
Kdyby byl fyzikální model natolik dobrý, že by nebylo co měnit, neřekli bychom proti tomu ani popel. Bohužel, on patří k tomu horšímu, na co můžete v dnešních závodních titulech narazit.
Jako největší problém vidíme nedostatečně silné uspokojení z řízení takového mastodonta offroadovým terénem. Je třeba si uvědomit, že tahle hra není o rychlosti, ale bohužel nemá ani kvality v tom, čím se snaží být. Auta na nezpevněných cestách či v divokém terénu podivně poskakují, k povrchu vůbec nepřiléhají, jakoby neměla žádné odpružení.
Řízení ze všeho nejvíce působí těžkopádným dojmem, a tím nemyslíme ovládání těžkých aut samo o sobě. Je to celé zkrátka takové nepřirozené, místy bakelitově působící a občas dokonce nedodělané. Hrát se to sice dá, ale valný požitek z toho mít nebudete. Spíše trápení z nenaplněných přání.
Nabídka 4x4 Hummer vypadá na první pohled slušně. Můžete si zahrát rychlý závod nebo si vlastní mítink podrobněji nastavit a pak zvolená pravidla postupně zdolávat. Nejvýznamnějšími herními módy jsou pravděpodobně orientace a sprint. Ostatní už jsou víceméně jejich variace.
Zatímco v orientačním závodě vyjíždíte sami a na trati nevidíte žádné soupeře, přičemž vašim cílem je co nejrychleji se zorientovat, najít správnou cestu a pak ji také zdolat, což vůbec není jednoduché, tak sprint se soustředí více na onu rychlost, tedy to, co se dá z automobilových macků vymáčknout do chvíle, než vás zbrzdí nějaký ten prudký výstup, případně brod potoka.
Pro příznivce offroadu to zní lákavě, ale vězte – není moc o co stát. Některé překážky jsou sice skutečnou výzvou a při jejich zdolávání je zapotřebí si pohrát s diferenciálem, ale z výše nastíněných důvodu, tedy kvůli necitlivému a neautentickému chování vozů, to není moc velká zábava.
Všechny herní módy si vyzkoušíte v kariéře, která vás provede po řadě tratí, které jsou si ale velmi podobné, a tak je od sebe příliš nerozeznáte a donutí vás v nich vyhrávat. Jinak si totiž nebudete moct dovolit nové a lepší auťáky, případně jejich tuning.
Právě tuning má schopnost vlastnosti aut docela dost ovlivnit. Není ale proveden tak, aby bylo zábavné se v útrobách vozů štelovat. Celá záležitost je redukována na přikupování balíčků a součástek, se kterými pak zdoláte těžší terén v kratším čase.
Jak už jsme zmínili výše, aut je na výběr celkem dost a dokonce si můžete navolit jejich barvu, problém je však v tom, že si je stejně nezapamatujete, protože se řídí dost podobně. Pokud jste se těšili například na požitek z jízdy Hummerem H1, nechte si zajít chuť. Tohle auto se tu řídí jako velká a těžká krabice na kolečkách.
Technické zpracování je na dnešní dobu vážně tristní. Zejména pak modely aut, což je asi nejvýraznější artikl, kterým mohou tvůrci šermovat, se opravdu nepovedly a slušela by jim kompletní rekonstrukce. Trať v terénu je pak povětšinou pustá, nepřirozeně zaoblená a nezajímavá.
K 4x4 Hummer jsme přistupovali s nadějí, že by mohlo jít o podařený pomník autům, která ač dnes ještě jezdí a těší se určité oblibě, tak už bezpečně patří minulosti. Ale byli jsme zklamáni. Nejde o to, že je hra budgetová – i ta by se dala pojmout slušně. To se však v tomto případě nepovedlo a výsledkem je nuzný jízdní zážitek, který potěší málokoho. Jistě, chvíli se to hrát dá, ale investovat do toho i ty tři stovky nám přijde na hraně.