5 kouzelných amuletů - první dojmy

  • 302
Hráli jsme betaverze dvou kapitol připravované české pohádkové adventury 5 kouzelných amuletů, která bude k dispozici zdarma ke stažení. Přečtěte si naše dojmy na co se můžete těšit.

5 kouzelných amuletů Není to tak dávno, co českou scénu obohatila vcelku vydařená dobrodružná hra "6 ženichů a 1 navíc" – jednalo se o pokračování prastaré, ale populární erotické adventury, která byla v rámci propagace uvolněna zdarma. Nestává se často, že bychom na stránkách BonusWebu psali o hrách zdarma – to ostatně rádi přenecháme naší přidružené sekci PlnéHry, nicméně v případě, že se objeví kousek, který svojí kvalitou daleko převyšuje své zařazení, toto pravidlo rádi porušíme. Řeč je o pohádkovém dobrodružství 5 kouzelných amuletů, tedy nadějné adventure hře starého poctivého ražení.

Příběh vypráví o pěti mocných kouzelných amuletech, které se od sebe liší nejenom dle barev, ale i z barev vyplývající mocí – červený vládne ohni, modrý oceánům a vší vodě, zelený zemi, bílý vzduchu a žlutý, nejmocnější ze všech, času. Moc je však největším lákadlem, a tak ani idylické užívání amuletů, které ulehčovaly lidem jejich živobytí, netrvalo věčně. Na scénu vstupuje mocný černokněžník Zarkyran, jenž nejprve ovládne rudý amulet, s nímž terorizuje obyvatelstvo, a posléze lstí vyzíská další. Jeden z dalších amuletů vlastní kouzelnice Twelga, která se na čas 5 kouzelných amuletů rozhodne svůj amulet ukrýt u své schovanky Lindy. A právě s Lindou, hlavní hrdinkou hry, se hráč pokusí nepříznivý stav řešit...

Na první pohled potěší vyvedená, ručně kreslená grafika, v jejíchž kulisách se celý příběh odehrává. Právě její pohádkovost a smysl pro maličkosti patří k tomu lepšímu – přiznejme si, že u tohoto typu her se většina hráčů chce kochat pěkným prostředím a objevovat další, dosud skryté, obrazovky. A mají to mít. Při dialogu s některou z plánovaných čtyřiceti postav se otevře okénko, ve kterém se zobrazí detailní obličej daného charakteru. Velkým problémem bývá animace postav – když jsem před pár týdny zkoušel betaverzi první kapitoly, zatím na ní autoři stále pracovali. Podle betaverze kapitoly druhé, ze které píšeme aktuální první dojmy, už vše vypadá v naprostém pořádku. Objevil jsem snad jedinou chybičku, či spíše pihu na kráse a to, že při posledním dokročení (tj. než se zastaví) sebou postava lehce škubne. Zřejmě však jde pouze o záležitost betaverze. Správným směrem autoři vykročili i svojí snahou animovat co se dá, aby daná pozadí nepůsobila strnulým dojmem. Dost mě překvapilo, že i mnoho 5 kouzelných amuletů(samozřejmě ne všechny) složitých situací má svoji vlastní animaci, tj. nejsou odbyty známou černou obrazovkou a doprovodným komentářem, případně univerzální animací. Pro příklad nemusíme chodit daleko – medvěd prorážející si cestu skrze křoví v první kapitole, v druhé například Linda zalévající konví usychající kytku na zahrádce.

Stylem hry si 5 kouzelných amuletů zakládá na rozhovorech a logice řešení problémů. Pokud už zakysnete, stačí si znovu pohovořit s aktivními postavami, případně prohlédnout obrazovky, jestli Linda nepřehlédla některý z aktivních předmětů. Druhá kapitolka se odehrává v přímořském městě Gadmor, ve kterém se prvotně snažíme zjistit, kam se poděl kouzelník Tveiran. Mimojiné zde ale narazíme na místní usedlíky, kteří si svorně přejí, aby jejich synové pokračovali v jejich šlépějích, blázna, komedianty za městem a další. Linda se zde snaží sblížit mořskou vílu s kovářem, podívá se pod mořské dno, setká se ale i (zase) s medvědem – zřejmě patron této hry, poněvadž 5 kouzelných amuletů jej nalezneme snad v každé kapitole :). Co se mi osobně líbí jsou komentáře pro situaci , když s Lindou použijeme – byť i třeba logicky – předmět na nesprávném místě. Pokud nejde o vyložený nesmysl, nedočkáme se suché hlášky ve smyslu "tento předmět tady nemohu použít", ale smysluplné reakce. Dobrým dojmem působí některé dobře vymyšlené hádanky, nechybí skládačka mapy, ale ani bludiště. Pár připomínek bych přesto měl – trochu mě udivuje, s jakou lehkostí se Lindě, neznámému člověku, lidé svěřují a Linda zase na oplátku mezi nimi pobíhá jako anděl spasitel. Trochu tápu i v oblasti žánru – na jednu stranu se jedná o pohádku s více či méně černobíle vykreslenými postavami, na druhou stranu o některých situacích nevím, jestli jsou myšleny vážně, nebo, v což doufám, ironicky. Do toho všeho si přimíchejme občasnou moralitu. Pravdou ale je, že z hratelné části nelze soudit celek.

Technickou stránku hry zajišťuje pokročilý engine WME, o grafiku a námět se stará Olga Fábry. Scénář si vzal 5 kouzelných amuletů na starost Tomáš Krajča, autor Levelu, BonusWebu, ale především známá a uznávaná postava české freeware scény. Zatím nepadla zmínka o ozvučení, za což může prostý fakt, že betaverze neobsahuje žádnou hudbu ani zvuky. Naštěstí jsem měl možnost poslechnout si několik skladeb mimo hru, které opět dokazují, že se jedná o další povedený aspekt hry. Doufejme, že se se stejnou vervou autoři poperou i se zvuky. Co se týče ovládání, vystačíme si s myší, přičemž nad aktivním místem se objeví tři ikonky (ruka, oko, ústa). Inventář vyjede po zajetí kurzoru do horní části obrazovky – zkrátka žádná revoluce, ale pohoda. Ze strohých faktů již pouze dodejme: hra běží v rozlišení 640x480 v 32 bitové hloubce barev, plná verze nabídne více jak 50 lokací, přičemž herní doba by se měla pohybovat na průměrných hodnotách. 5 kouzelných amuletů spatří světlo světa do velkých prázdnin, kdy hra bude uvolněna, jak již bylo řečeno, zdarma ke stažení. A to je fajn. Aktuální informace o projektu můžete sledovat na oficiální stránkách.

Pět kouzelných amuletů Pět kouzelných amuletů Pět kouzelných amuletů


Témata: Medvědi