CSI 2: Dark Motives
Aniž bychom si to uvědomovali, stáli jsme přesně před rokem na prahu vzniku nové herní série. Hurá! Ale počkat – je to vůbec důvod k radosti? Ano, je. Alespoň pro Američany, kteří nedají na své detektivní seriály – stejně jako Argentinci na své telenovely a TV Prima na Majora Zemana – dopustit a hltají je v jakékoliv podobě rychlostí, která jejich žaludku příliš nesvědčí (a pak svoji obezitu svádějí na fastfoody, rošťáci). A stejně jako každý týden zhltnou na stanici CBS seriál CSI, zhltli vloni na jaře i stejnojmennou adventuru od Ubisoftu a protlačili ji tak do žebříčku 10 nejprodávanějších her – tedy do výšin, o nichž si mohou jiné hry stejného žánru nechat jedině zdát. A právě tento fenomenální úspěch je důvodem, proč nyní vychází druhý díl, proč přesně za rok vyjde díl třetí, za dva roky díl čtvrtý... a tak dále.
To vše ale platí jen za velkou louží. U nás seriál téměř nikdo nezná. Celoplošné TV stanice evidentně nezajímá, a nezajímá ani společnost Playman, která ačkoliv je výhradním distributorem produktů Ubisoftu v ČR, tuto hru spolehlivě ignoruje. A v podstatě právem. Na prvním dílu nebylo nic zvláštního - technologicky zapadal do průměru a hratelnost po čase sklouzla do stereotypu, přestože hra svojí „délkou“ vydržela sotva na dva večery. A protože druhý díl jakoby tomu prvnímu z oka vypadl, nepřijdeme o nic světoborného ani tentokrát. Na smetiště ale CSI 2 rozhodně nepatří. Tak špatná hra to zase není.
Pod palbou kritiky tvůrci k pár vylepšením sáhnuli. První příjemná novinka, obzvláště pro hráče, kterým seriál CSI nic neříká, je stručné představení osmičlenného CSI týmu nejen v manuálu, ale taktéž na začátku hry. Hráč se tak, coby nováček, s týmem v rychlosti seznámí a lépe do něj zapadne.
Druhou a mnohem podstatnější novinkou je omezení automatických nevyžádaných nápověd a možnost vypnutí otravného úvodního tutoriálu, který dokázal hraní otrávit dřív, než vůbec stačilo začít. Vypnout lze taktéž různé „pomůcky“ při vyšetřování, jako je například změna barvy kurzoru na interaktivních objektech na lokacích nebo automatické generování otázek během dialogů týkajících se nově nalezených důkazů (aby se bylo možno na důkaz zeptat, je třeba ho coby standardní předmět použít na tázanou osobu), ale to už jsou spíše jen serepetičky pro masochisty, kteří se rádi rochní v zátuzích a baví je být neustále zaseknutí na jednom místě. V každém případě je však chvályhodné, že hráč už není veden za ručičku jako posledně a že v CSI najdou nějakou tu výzvu nejen absolutní začátečníci, ale i zkušenější hráči.
S nárůstem obtížnosti narostla i komplexnost a rozsáhlost jednotlivých případů. Vyšetřování je složitější, má víc zvratů, zavede nás na více míst a nabídne nám ke zkoumání více důkazů. Hrací doba tím pádem vzrostla téměř na dvojnásobek (necelých 10 hodin), což sice stále není nic moc, ale pro hru tohoto typu je to myslím tak akorát – déle by totiž dokázala zabavit jen málokoho. No a poslední dobrou zprávou, i když pouze pro majitele původní CSI, je fakt, že hra už nemá problémy se zobrazováním textu, čímž kvůli nekompatibilitě programu s českými Windows trpěl první díl.
Kromě těch několika málo výše zmíněných novinek se ale hra prakticky VŮBEC nezměnila. Používá naprosto stejný koncept jako první díl, naprosto stejný interface a taktéž naprosto stejný grafický styl. Přitom i v těchto směrech bylo slyšet volání po zlepšení. Interface a ovládání celkově je ještě v pořádku, ale předrenderovaná grafika na současnou konkurenci prostě nestačí. Dále pak jsem alespoň já předpokládal, že se hratelnost druhého dílu rozšíří o možnost používat v laboratoři CSI více přístrojů než jen mikroskop a počítač s databází, ovšem zmýlil jsem se. Většinu zajímavé práce za mě opět „odedřel“ technik Greg Sanders.
Tím se dostávám k obsahu hry. Určitě jste všichni čekali, že se i zde setkáte s osmi specialisty CSI týmu známých z TV seriálu, viďte? A zcela překvapivě jste čekali správně. Dost už ale ironie. Partička sympaťáků v čele s Bilem Grissomem přichází v neměnném složení, s dabingem svých skutečných představitelů a s věrohodněji zpracovanými tvářemi. Během každého z pěti rozličných případů (sahajících od krádeží přes sabotáže až po vraždy) dostanete coby nováček v týmu k ruce jednoho vyšetřovatele, který vám bude stát neustále za zadkem a radit – někdy sám od sebe, jindy moudře počká, až ho o pomoc sami požádáte.
Některé z případů jsou zajímavější více, jiné méně, ale všechny mají naprosto stejný průběh. Po prvotním a důkladném prohledání místa činu následuje cesta za Gregem do laboratoře, který nám většinu nalezených důkazů analyzuje sám a jen drobotiny, jako vlákna, otisky prstů, stopy pneumatik a tak podobně, nechá na nás. Následuje návštěva márnice patologa Robbinse (pokud vyšetřujete vraždu) a příbytků podezřelých, na jejichž výslech (případně domovní prohlídku) je ovšem nejdříve třeba získat povolení od Jima Brasse - šéfa policie. Jakmile ho získáte, hledáte další důkazy a celý proces se opakuje, dokud se vám pachatele nepodaří usvědčit. Orientace ve vyšetřování je velmi jednoduchá – ať už díky přehlednému řazení sebraných důkazů nebo prostředků k jejich odhalení, nebo díky složce nazvané „Case File“, kde se automaticky zaznamenávají všechny získané informace o obětech či o podezřelých.
Problém shodný s prvním dílem ovšem přetrval – po chvilce se stane vyšetřování stereotypní a přestane bavit. Dost možná by v tomto směru pomohlo rozšíření činností v laboratoři, kde bychom mohli sami analyzovat většinu nalezených důkazů. To by ale hru poněkud zkomplikovalo a právě toho se tvůrci bojí jako čert kříže. Uvidíme, s jakými úpravami a novinkami přijdou za rok, ale pokud bude kvalitativní rozdíl tak malý jako mezi prvním a tímto druhým dílem, nemají šanci na úspěch. Alespoň u mě ne.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 93 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?
Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...
VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher
Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...
Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle
Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...
Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci
Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč