Sherlock Holmes: Případ stříbrné náušnice
Není na světě příznivce detektivek, který by neznal hvězdu románů Arthura Conana Doyla. Jde samozřejmě o fenomenálního detektiva Sherlocka Holmese, který díky svým všestranným schopnostem vyřešil řadu komplikovaných případů, z nichž některé jsou v pravdě legendární. Proto se Sherlock Holmes i jeho neméně slavný společník Doktor Watson dostali se svými případy již mnohokrát mimo svět a knih a okouzlili tak i publikum, kterému knihy nic neříkají. Kromě filmů a TV seriálů se Holmes objevil v divadlech, muzikálech, rozhlasových hrách a v posledních 20 letech se několikrát stal hlavní postavou několika her.
Mezi ty nejslavnější patří tituly od společnosti Electronic Arts z konce minulého století. Jde o tituly The Lost Files of Sherlock Holmes: The Case of the Serrated Scalpel z roku 1993 a The Lost Files of Sherlock Holmes: The Case of the Rose Tattoo z roku 1996, přičemž druhá jmenovaná je obecně pokládána za nejlepší Holmesovku vůbec. Pak následovala dlouhá odmlka, kterou až v roce 2002 přerušil ukrajinský tvůrčí tým Frogwares se svoji first person adventurou Sherlock Holmes: The Mystery of the Mummy. Nešlo sice o špičkový produkt, ale také to nebyl úplný propadák. Proto se mnoho fanoušků těšilo na to, jak tvůrci z týmu Frogwares naloží s holmesovkým tématem při svém druhém pokusu nazvaném The Adventures of Sherlock Holmes: The Case of the Silver Earring.
Na první pohled je zřejmé, že tvůrci pochopili všechny výhody third person pohledu, a proto jej vyměnili za first person perspektivu z The Mystery of Mummy. Udělali samozřejmě dobře. Není nad to mít možnost na vlastní oči sledovat Holmese a Watsona při práci se všemi jejich gesty, pohledy a vzájemnou interakcí vůbec. Ta byla při použití first person perspektivy dosti omezená a hra tudíž postrádala tu správnou atmosféru. Něco podobného však v případě Stříbrné náušnice ani na okamžik nehrozí. Pokud se tvůrcům opravdu něco povedlo, tak je to navození té správné atmosféry, která čiší z knih a těch několika málo skutečně povedených filmů.
|
Bez diskusí největší vliv na výbornou atmosféru má výborný dabing všech zúčastněných postav. Holmesem počínaje a poněkud směšně trapným inspektorem Lestradem konče. Zkrátka a dobře - pokud ve hře některá z postav otevře ústa, není třeba automaticky tlumit zvuk, jak je to často nutné v případě jiných adventur z poslední doby. Případ Stříbrné náušnice je také jeden z mála titulů, který je nejlepší hrát bez titulků. V naší republice je to sice silně limitováno znalostí angličtiny, respektive archaické angličtiny. Pokud však tuto úžasně krásnou řeč někdo ovládá, neměl by s vypnutím titulků váhat. Možná bude žasnout nad tím, jak filmově pak hra bude působit.
"Trio Holmes - Watson - Lestrade vytváří ty nejlepší scény, které při kvalitě vizuálního zpracování skutečně připomínají film více než počítačovou hru."
Svůj podíl na tom má rovněž vizuální zpracování. A to jak zpracování lokací, tak i postav, přičemž k herním lokacím není možné mít prakticky žádné připomínky, zatímco postavy by ještě nějaké drobné úpravy snesly. Celkově však lze grafickou stránku hry označit za vynikající. Jednoznačně jde o jednu z nejlepších částí hry. Grafika i zvuky totiž velkou měrou pozitivně ovlivňují onu výše zmiňovanou skvělou atmosféru, kterou mnozí doposud poznali pouze z originálních knih A. C. Doyla.
Dalším silným bodem hry jsou jednotlivé postavy, respektive jejich povahové rysy. Víceméně všechny postavy jsou v tomto ohledu přesně takové, jaké je známe z knih. Nad všechny samozřejmě vyčnívá Sherlock Holmes, který díky svým schopnostem často působí až arogantně. A přesně takový má být. Jeho protějškem je vyšetřující inspektor Scottland Yardu Lestrade, který nedostatek jakýchkoli vlastností potřebných pro detektiva v jeho postavení nahrazuje neustálým vymýšlením někdy až úsměvných hypotéz. Přesně tak, jak ho znají čtenáři po celém světě, pak vystupuje sympatický spolupracovník pana Holmese, Dr. Watson, který mu sice zdánlivě dělá sluhu, ale ve skutečnosti vždy jedná na základě vlastního pečlivého uvážení a povětšinou správných dedukcí. Trio těchto postav ve hře vytváří ty nejlepší scény, které při kvalitě visuálního zpracování skutečně připomínají film více než počítačovou hru. Během vyšetřování se však hráč prostřednictvím Holmese i Watsona setká s celou řadou jiných postav. Žádná z nich samozřejmě nedosahuje propracovanosti Holmesova či Watsonova charakteru, ale všechny od prvního do posledního plní svoji roli v dobře napsaném příběhu na jedničku.
"Pixelhuntingu už hráči i recenzenti řekli dávno jasné NE a je s podivem, že se sami tvůrci tohoto nefér prvku křečovitě drží."
Hudba je prvkem, který bývá ve hrách často dosti opomíjena. A je velká škoda, že si na to spousta hráčů tak nějak zvykla a mnohdy si při hraní pouští svoji vlastní muziku. V případě nového dobrodružství Sherlocka Holmese to však nebude nutné. Tvůrci si zřejmě uvědomili jak důležitou roli hudba ve hře hraje, zejména co se tvorby atmosféry a napínavých momentů týče, a dali si na jejím výběru záležet. Hudební doprovod zahrnuje celou řadu slavných klasických melodií od známých autorů včetně Dvořáka. Je třeba říci, že je každá skladba vázána k určité lokaci a při delším pobytu se neustále dokolečka opakuje, ale vzhledem k délce skladeb to není zas až tak velký problém. Většina hráčů si toho všimne stejně až ve chvíli, kdy lidově řečeno zakysnou a budou se bezmocně potulovat lokacemi a hledat každou zapomenutou stopu.
Zmínkou o zákysu se řeč pomalu stočila na podstatu samotné hry, což je klasická point and click adventurní činnost. A výrazem klasická je míněno se všemi pozitivy i negativy tohoto žánru. Všechno pěkně popořadě. Je třeba zmínit, že si tvůrci dobře poradili s rozdělením částí, kde hráč ovládá Watsona a kde Sherlocka. Zatímco náplní Holmesova vyšetřování je především skutečná detektivní práce jako je sbírání stop, všímání si nepatrných detailů, řešení puzzlů a výslechy těch nejdůležitějších osob, tak na Watsona zbývá ta na první pohled méně zábavná činnost. Watson musí většinou vyslechnout svědky z davu a obstarat všechno, co Holmesovi moc nevodní. A pravděpodobně nebude vonět ani hráčům. Sherlockovy kapitoly jsou zkrátka mnohem zábavnější a mnohem více „detektivní“. Vzhledem k tomu, že to tak má být, nelze nevyrovnanost herní náplně jednotlivých částí považovat za chybu. Těch je totiž v hře už tak docela slušné množství. A i když se až na některé skutečně nepříjemné výjimky nejedná o chyby fatálního charakteru, dokáží hraní řádně znepříjemnit.
První chybou, která má však do značné míry co dočinění s podstatou vlastní detektivní činnosti, je zcela prostý pixel hunting. Holmes a často i Watson musí během vyšetřování posbírat celou řadu naprosto mrňavých a snadno přehlédnutelných předmětů. Často jsou to předměty tak malé, že si jich nevšimne ani oko navýsost pozorného hráče, který prohledává obrazovky místečko po místečku. Jde sice o detektivní adventuru, kde je přítomnost malých předmětů vcelku pochopitelná, ale i tak to mohli nějak vyřešit. Pixelhuntingu už hráči i recenzenti řekli dávno jasné NE. A je s podivem, že se sami tvůrci tohoto nefér prvku křečovitě drží. Snad se jednou dočkáme období, kdy vyjde pět slušných adventur v řadě, kde bude nutnost hledat mrňavé předměty nějakým způsobem eliminována.
S hledáním předmětů minimalistických rozměrů souvisí do značné míry nepřesné ovládání. Není to až tak hrozné, jak to může znít, ale občas se stane, že kurzor nereaguje tak, jak má. Jinými slovy - kurzor nereaguje, i když jím hráč přejede po správném místě. Pokud to hráč nezkouší vícekrát, je na zákys zaděláno. Špatně reagující kurzor o sobě dává vědět i při normálním pohybu lokacemi, kdy se občas velmi špatně hledají místa, kudy se opouští lokace. Není-li hráč stresován časovým limitem, tak zlobící kurzor až tak velký problém nepředstavuje. Ve hře jsou však hned dva úseky, kdy je hráč pod tlakem neúprosného časového limitu a každé špatné či opožděné kliknutí jej stojí život a nutí použít menu Load Game. Nutno říci, že jde o dva nejotravnější momenty celé hry, které se bohužel musely podepsat na celkovém hodnocení. I když pouze částečně.
V jedné scéně se Sherlock Holmes musí proplížit za zády stráží a uniknout zraku psa, což se zdá takřka nemožné. Onen pes má totiž vpravdě rentgenový pohled a pokud hráč nesleduje přesně danou trasu, nemá šanci na úspěch. Druhý nanejvýše otravný moment je časově limitovaný průchod malým přírodním parkovým bludištěm. Zde se zase naplno projeví nepřesně reagující kurzor, který často selže těsně před dosažením východu. Tyto dvě části jsou samy o sobě natolik frustrující, že je až s podivem, jak mohly projít QA procesem před vydáním hry. Problémy mohou nastat i při řešení několika klasických puzzlů, které jsou ve hře k dispozici. Je to však dosti individuální. Ke kvalitě puzzlů jinak není vážnějších připomínek. V detektivní adventuře je podobný prvek vítaným osvěžením jinak poměrně neměnného vyšetřování.
|
Hra je rozdělena do celkově pěti kapitol, přičemž každá z nich je zakončena kvizem, který je jakýmsi testem toho, zda-li hráč ke svým závěrům dospěl díky vyšetřování, nebo pouze náhodou. Musím uznat, že je tento nápad vcelku originální a pokud by jej tvůrci zpracovali přesně dle původního záměru, bylo by to vítané zpestření a jakási odměna za dokončení každé kapitoly. Místo odměny se však koná menší peklo. Hráč musí odpovědět ano či ne na sérii poměrně nejednoznačných otázek a navíc svoji odpověď doložit důkazem. Problémem těchto kvízů je právě ona nejednoznačnost otázek, která zapříčiňuje nejistotu při odpovědích. Častokrát se navíc stane, že k dané otázce a odpovědi pasuje více důkazů. Pokud si však hráč vybere špatnou odpověď, nebo předloží nesprávný důkaz, všechny správné odpovědi se mažou a celý kvíz se jede znovu od začátku. Je velká škoda, že zrovna tak důležitý prvek tvůrci nedotáhli až do konce a nutí hráče spoléhat spíše na náhodu a ne na vlastní poznatky ze hry.
I přes celou řadu chyb a připomínek je však Případ stříbrné náušnice adventurou hodnou patřičné pozornosti. Ani občas nepřesné ovládání a několik vyloženě frustrujících momentů totiž nemůže překrýt skvělé technické zpracování výborně naspaný a hlavně originální příběh plný zvratů i nečekaných momentů, a také celkově velmi slušnou hratelnost. Již dlouho se na trhu neobjevila adventura postavená na populární předloze, která by tak povedeným způsobem dokázala původní materiál rozvinout do nových rovin a přitom zachovat stěžejní prvky.
Verdikt: Pro příznivce adventur zde není co řešit. Koupí tohoto titulu nemohou šlápnout vedle. Během hraní si přinejmenším dvakrát pořádně od plic uleví, ale jinak se budou skvěle bavit. Pro ty, co neumějí anglicky, je navíc třeba dodat, že hra vyjde s českými titulky a tak jim neunikne ani jedna nitka dosti zamotaného a především skvělého detektivního příběhu. A o ten jde až na prvním místě.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 224 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami
V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...
Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2
Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...
Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu
Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...