Runaway 2 - The dream of the turtle
Bude to již téměř pět let, co nám španělští vývojáři z (tehdy) neznámého týmu Pendulo Studios nadělili povedenou adventuru Runaway: A road adventure. Musím přiznat, že i přes její nesporné kvality jsem z ní tehdy příliš nadšen nebyl a ani dlouhá doba nedokázala úplně vymazat vzpomínky na jednoduchý příběh, nelogické kombinace a vyloženě zrůdný český dabing. Vývoj Runaway 2 jsem proto příliš nesledoval, navíc autoři hru oddalovali déle, než naše vláda důchodovou reformu, takže jsem byl znenadání vydanou plnou verzí poněkud zaskočen.
Instalace si z Vašeho harddisku ukousne téměř 6 GB, ale hned po spuštění vše okamžitě pochopíte. Už první díl měl nádhernou grafiku, ale to, co se Vám na obrazovce objeví tentokrát, nemá obdoby. Dokonalá ručně kreslená grafika a precizní rozpohybování snese srovnání i s opravdovými kreslenými filmy (ne, nemyslím tím South park). Hra obsahuje přes dvě hodiny animovaných sekvencí a desítky vypiplaných obrazovek, takže se velikému objemu dat nelze divit. Není to zrovna typické začínat recenzi popisem grafiky, vždyť každého správného hráče zajímá jen hratelnost, že?
"Hra obsahuje přes dvě hodiny animovaných sekvencí a desítky vypiplaných obrazovek, takže se velikému objemu dat nelze divit."
V tomto případě však toto staré „pravidlo“ neplatí, protože, a proč si to neříct rovnou – jestli může v dnešní, na kvalitní adventury bohaté, době oproti konkurenci něčím zaujmout je to v první řadě grafické zpracování. Každá obrazovka je samostatným uměleckým dílem, propracovaným do nejmenších podrobností. Postavy jsou vymodelovány ve 3D, ale díky celshadingu do prostředí přirozeně zapadnou.
Jedná se prostě o návrat ke kořenům, nejde si nevzpomenout na klasické tituly jako třeba první dva Broken swordy nebo Full throttle, oproti nim má ale Runaway výhodu většího rozlišení (1024x768) a tedy i mnohem většího množství detailů, které se na obrazovku vejdou. Navíc má toto zpracování nespornou výhodu v nenáročnosti na hardwarové vybavení, takže hru spustíte i na průměrném kancelářském stroji.
Dost bylo ale povídání o grafice, čili zatlačme bulvy zpátky do očních důlků, vraťme spodní čelist do pantů, otřeme si sliny z brady a pojďme se podívat co nám druhý díl přináší nového.
Po úspěšném útěku před gangstery se Brian s Ginou přesunuli na tropický ostrov, kde si v klidu užívají svých nezasloužených peněz. Jednoho dne se Gina rozhodne, že již bylo válení se po pláži a nic nedělání dost a vymyslí si výlet na ostrov Tiki, známý především díky krásným vodopádům. Z neznámého důvodu však poslední dobou všechny cestovní kanceláře na tento ostrůvek odmítají létat. Díky Ginině šarmu se ale jednoho pilota nakonec sehnat povede a i přes Brianovo protestování se výlet uskuteční.
"Dopředu Vás žene snaha dozvědět se, jak vše bude dál a ne jen touha vidět další komediální scénku."
Nicméně od prvního pohledu na stařičké letadlo, patrně pamatující první světovou válku, je jasné, že k odpočinkovému výletu bude mít tento let hodně daleko. Netrvá dlouho, starý pilot omdlí a nikým neřízené letadlo se řítí k zemi a naši hrdinové mají pouze jediný padák. Brian tedy Ginu gentlemansky vykopne z letadla (i s posledním padákem, samozřejmě) a sám ztroskotá uprostřed husté a nepřátelské džungle. Úkol je jasný – najít místo kam dopadla Gina a společně se dostat z tohoto prokletého ostrova pryč. A od této chvíle je to již jen na Brianovi, potažmo na Vás.
Jestliže zápletka prvního dílu byla víceméně realistická a hra poměrně vážná (anebo všechny vtipné situace zabila nepovedená lokalizace, nevím) u druhého dílu to v žádném případě neplatí.
Po několika hodinách hraní nabere příběh poněkud nečekaný směr a postupně se setkáme i s mimozemšťany, teleportací nebo mezihry na pirátské lodi. Je až překvapivé, že vše drží pohromadě a dopředu Vás žene snaha dozvědět se, jak vše bude dál a ne jen touha vidět další komediální scénku. Těch je hra také nacpaná až po okraj – kdo by čekal že Brian po prožitých úpravách zmoudřel a zklidnil se, je na hlubokém omylu. Naopak, kde byl minule jakžtakž solventní mladý student archeologie, je nyní poblázněný týnejdžr s vizáží návštěvníka německé Love Parade. Dokonce se dopustí i nevěry, což by pro „starého“ Briana bylo nemyslitelné.
Při svém putování narazíte i na několik starých známých, za všechny zmíním alespoň Joshuu, který Vám bude po většinu hry dělat společníka. Nutno říct, že poměrně nechtěného společníka, protože jeho ztřeštěné nápady nadělají více škody, než užitku. Jinak na Vás čekají necelé dvě desítky postav nových, bez výjimky skvěle propracovaných, ke kterým si okamžitě najdete vztah. Ať už je to nymfomanská barmanka, věčně zkouřený dredař nebo fanatický pozorovatel medvědů (kterému Brian připraví opravdu nezáviděníhodný osud), vždy máte jistotu skvěle napsaných i namluvených rozhovorů. Ty jsou řešeny klasickým způsobem, na výběr máte několik témat, která se potom dále větví. Dialog nemůžete nijak pokazit, takže si můžete vychutnat všechny možnosti, které nabízí. Informace se nikam neukládají, ale rozhovor můžete kdykoli začít od začátku, již použité otázky totiž nemizí. To je na druhou stranu nepříjemné v tom, že pokud se v průběhu hry objeví nové téma, můžete ho lehce přehlédnout.
"Velká část problémů je poměrně klasická a nebudete s nimi mít problém, i ten otravný pixelhunting bych hře odpustil – všechny obrazovky jsou totiž tak nádherné, že vůbec neuškodí, když si je prohlédnete opravdu důkladně."
|
Po dohrání šesté kapitoly jsem se pohodlně opřel do křesla a vychutnával si animaci v níž se naši hrdinové konečně odhodlají pustit se do boje se zloduchy, když tu náhle… konec. Místo začátku nové kapitoly uvidíte pouze nápis To be continued… a titulky. Chvíli jsem si myslel, že se pouze jedná o hloupý vtípek, ale ne… hra opravdu končí v tom nejlepším! Třetí díl je sice již oficiálně oznámen, ale po pravdě – bude někoho po dalších pěti letech zajímat jak to celé dopadne? Je to poslední dobou poměrně v módě, hodit nadšeným davům pouze polovinu příběhu (Syberia, Piráti z Karibiku). Ani tak by nevadilo, že budeme muset opět vytáhnout peněženky, ale komu se chce sakra čekat? Takhle mám ze hry pocit jak z nedokončené soulože – bylo to fajn, ale přesto jsem hluboce zklamán. Je to obrovská škoda, u hry jsem se bavil celou dobu a ještě těsně před koncem jsem si byl jist, že ji odměním alespoň 80%.
Verdikt:
Runaway 2 je výborná adventura, po jaké se mnoha hráčům již dlouho stýskalo. Žádný náročný 3D engine, ani chladné předrenderované lokace, ale pohádkově krásná komixová grafika. Ke dnu jí však táhne poněkud nevyrovnaná obtížnost a především absence uspokojivého konce. Pokud ale španělští vývojáři zapracují a třetí díl vydají brzy, vše jim beze zbytku odpustím. Rozhodnutí, zda investovat vlastně jen do poloviny (i když znovu podotýkám, nijak krátké) hry již nechám na Vás. Hra u nás brzy vychází pod jménem Runaway 2: Želví sen s českými titulky.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 265 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2
Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...
Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu
Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...
Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?
Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...
VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher
Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...
Prodej rodinného domu 137 m2, pozemek 2 317 m2
Doubrava, okres Karviná
3 870 000 Kč