Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

The Settlers – muzeum osadnictví

  12:00
Plachetnice se potácí bouřlivou nocí a námořníci marně pátrají očima v temnotě. Blesk ozáří pevninu, ale je pozdě: mělčina, náraz, dřevo praská, loď se pokládá na bok. A hra s ní.

The Settlers Intro budovatelské strategie, jejíž první podoba se objevila již v roce 1993, vypadá celkem slibně. Na lodi, pohazované vlnami, je vidět každá kladka, napínající takeláž. Překvapí jen, že se poměrně realistické „záběry“ plavidla střídají s dosti primitivně animovanými námořníky. Pak se otevírá menu, víc v retro stylu, než by bylo úplně milé, ale stále netušíme, co se na nás chystá. Dokud se konečně neotevře vlastní hra a je rázem mnohé jasné. Grafika je beznadějně „písíčkově“ zastaralá. Herní historie nepřežívá jen na displejích mobilních telefonů, kde se díky jejich poměrně malým rozměrům slabiny grafiky daří ututlávat, ale naneštěstí i na nejnovějších handheldech, kde nedostatky něčeho, co již v této podobě nemělo opouštět hrob, bijí do očí.

To vypadá, že kvůli směšným rybářským háčkům budeme potřebovat doly na železnou rudu, huť a železárnu.

Po ztroskotání na neznámé pevnině tedy máme jen jeden nouzový stan s římským orlem před vchodem. Tedy pokud jsme si vybrali příběhovou „Římskou The Settlers kampaň“. Pomocí výjimečně chaotické obslužné lišty se otevře řada neméně nepřehledných menu, ve kterých si kromě obhlížení statistik můžeme vybírat, co budeme budovat. Do vínku jsme dostali pár druhů budov plus lze praporky vytyčovat cesty. A narážíme na obtíž. Praporky ani budovy totiž nelze umisťovat libovolně, ale jen na předem určená místa. Záleží na tvaru terénu – ten ale není zjevný, protože vše je na pohled izometrická placka – a pak také na podkladu stavby, což je ale rovněž matoucí, neboť někdy na písku postavíte, jindy ne. Neustále tak vidíte symbol, značící, že požadovanou akci nelze provést. Tvůrci si zjevně byli vědomi toho, jak oprudivé je věčné odklikávání chybových hlášení, takže do hry zařadili nápovědu, zvanou potupně Nouzový program. Po kliknutí na Nouzový program se celá herní mapa zahemží schematickými praporky a domečky žluté barvy, které hráči ukazují, kam tedy smí skutečné praporky a domečky umisťovat, a to u staveb včetně jejich velikosti a druhu. Ve výsledku máme nepřetržitě zapnutý Nouzový program, protože bez něj se prostě nepohneme z místa.

The Settlers Aby pak taky něco zůstalo na hráči a hra nebyla jen jakousi interaktivní omalovánkou, nelze postavit všechno, co vidíte v nápovědě, nýbrž zapíchnutím praporku do určitého bodu nebo postavením domku na určitém místě si vymažete celou řadu jiných potenciálních praporků a domků v okolí, čili je třeba racionálně plánovat trasy, aby vedly co nejpříměji a pokud možno smysluplně – těžké náklady se lépe nosí z kopce dolů než naopak. K tomu vám dopomáhají značky zobrazující sklon svahu. Praporky slouží k vytyčování cest, případně můžete komunikace vytyčovat i bez nich, ale od praporků lze cesty větvit, takže se vyplatí poslechnout manuál, nabádající zapíchnout tolik praporků, kolik dokážete. Jednak se prostor mezi praporky zalidňuje osadníky, jednak musíte často cesty předělávat, protože neodpovídají měnícím se potřebám. Naštěstí ničení a stavba nových cest probíhá rychle, což se o zbytku hry říci nedá.

Ano, hra je zdlouhavá. Co zdlouhavá, hra se vleče až k uzoufání a přestože ji můžete The Settlers zrychlit asi dvojnásobně, hraje se nejlépe tím stylem, že handheld leží zapnutý a odložený stranou na stole a asi tak jednou za dvacet minut mrknete, jestli není potřeba nějaký zásah. Takovému stylu „paření“ se tvůrci zjevně snaží zabránit, takže se občas zjeví jakýsi Octavius, oznámí kolik uběhlo času a co se za tu dobu přihodilo, plus jaké jsou další plány – nápověda. Občas tudíž přijdete zkontrolovat, jak země vzkvétá a zjistíte, že za celou dobu se nestalo nic, jen Říman obtěžuje s  hláškou, jíž je třeba odkliknout, aby vzkvétání pokračovalo. Na druhou stranu později budete Octavia nedočkavě vyhlížet, neboť je jediný, kdo vás dokáže osvobodit ze zákysu, kupříkladu magickou větou „je třeba otevřít doly“ – a hle: najednou jsou v nabídce staveb doly.

Obranné možnosti jsou prakticky nulové a v útoku rozhodujete hlavně o tom, kolik a jakých vojáků vyšlete vpřed.

Po čerstvě postavených cestičkách tedy začnou pobíhat kolonisté a nosit – ledacos, počínaje stavebním materiálem a konče jídlem. Kolonisté jsou jen The Settlers z minimálního počtu pixelů, byť snaživě rozhýbaných, takže člověka připomínají jen hodně vzdáleně, nicméně kmitají po cestičkách a občas si předají kládu, čili s mohutným zapojením fantazie v nich lze osadníky spatřit. Každý je navíc do modra, díky čemuž vypadá jako mikro-Šmoula. Stromy se rovněž divoce hemží pixely, což má asi znamenat, že se hýbou ve větru, ale výsledkem je jen zrakobol. Pokud se ale o les nebudete starat, záhy stejně žádné stromy nebudou, protože padnou na stavební dříví – je celkem příjemné sledovat, jak pracanti domečkům nejdřív vybudují dřevěnou kostru a tu pak pobijí prkny, až na to, že kostra je ve falešném 3D a její pokrývání prkny probíhá v nejčistším 2D, ale nebuďme hnidopichy. V okamžiku, kdy nejsou stromy, není ani z čeho stavět. Musíte tedy postavit „chýši lesníka“, který padlé stromy obnovuje – překvapivě o něco rychleji než v realitě.

Neronův žák

Stalo se nám, že jsme měli na hranicích „říše“ kasárna, bohužel přes veškerou naši snahu neobsazená, a připadalo nám zbytečné udržovat uprostřed mapy jiná kasárna s jedním jediným vojákem, když se místo dalo využít mnohem užitečněji. I zadali jsme demolici kasáren uprostřed mapy v naivním přesvědčení, že vojín bezdomovec třeba přeběhne tam, kam jsme ho ne a nemohli dostat po dobrém, tedy do nových kasáren na hranicích. Jaké bylo naše zděšení, když vzápětí polovina říše, budované celý den a bez ukládání, lehla popelem! A to nás Octavius neustále ujišťoval, že osadníci na pevnině dosud nenarazili na živou duši! Kdo to tedy mohl zapálit? Kdo to byl? Kdo to byl? Znáte to.

The Settlers Vše ve hře je takto provázáno, bohužel nejen stylem pohádky o kohoutkovi a slepičce, ale především ne vždy zcela srozumitelně, takže stále něco nejede tak, jak si představujete a musíte pátrat, proč. Pracanti odmítají kmitat? Možná nemají co pít – postavte studnu. Pořád jejich tempo není úplně to pravé ořechové? Voda nestačí, musí se jíst – postavte chýše rybáře a lovce. Proč ale rybář přestal rybařit, přestože je u vody? Aha, už nemá háčky – kruciš. To vypadá, že kvůli směšným rybářským háčkům budeme potřebovat doly na železnou rudu, huť a železárnu - a tak dále. Nad jednotlivými budovami si můžete rozsvítit název stavby a procento jejího využití. Neboli další nápověda, kterou se vyplatí mít zapnutou permanentně – vzhledem ke slabé grafice už to atmosféře moc neuškodí.

Cílem je samozřejmě expanze. Hranice vaší říše je vytyčena jakýmisi patníky, za nimiž se zpočátku válí černá „budovatelská mlha“. Temnotu odstraníte vysláním zvědů, nerostné zdroje zjistí geologové a patníky posunete tak, že co nejblíže k nim postavíte vojenskou budovu. To ale nestačí, do budovy The Settlers musíte dostat posádku a jak záhy zjistíte, není to jen tak. Pravidla hry jsou tak mlhavá, že do některých čerstvě postavených budov se panáčci jen hrnou a do jiných abyste je tahali párem volů, aniž je vždy zcela zřejmé, kde je důvod. Bez tutoriálu a s velmi tenkým papírovým manuálem je to docela slušný test inteligence. Vůbec se zdá, že se tvůrci tak dalece smířili s faktem, že jejich výtvor zaujme jen skalní fandy série, že prkotiny jako výukový level prostě neuznali za hodné námahy. Ta tak padá na hráče a to plnou vahou. Leč nezoufejte a zkoušejte všechno, co máte k dispozici: vysázejte všechny praporky, postavte všechny dostupné stavby, vyšlete do krajiny průzkumníky a geology, plus hromaďte vše, co se hromadit dá – dříve či později se zjeví Říman a vyléčí vás ze zákysu.

Už jsme si řekli že hra má dva rychlostní stupně. Kromě toho disponuje rovněž čtyřmi stupni zoomu. Dva jsou ovladatelné přímo a dalšího zvětšení dosáhnete tak, že si levým postranním tlačítkem prohodíte displeje: strany čtverečků, z nichž je vše postaveno, se tak zvětší až na několik milimetrů, což kromě toho, že jde o The Settlers výjimečně ohavný pohled, nemá žádnou další srozumitelnou funkci – hře to rozhodně nepomáhá. Rovněž řada akcí, jako třeba demolice staveb, je proveditelná jen při prohození displejů, na což přijdete metodou pokusu a omylu. Demolice, znázorněné požárem odsouzené budovy, se nedají vrátit zpět, takže opatrně.

Při expanzi samozřejmě dříve či později narazíte na protivníky. Pokud čekáte, že si zahrajete na Napoleona, budete zklamáni. Daleko spíš si totiž hrajete na Ouvrarda, Korsičanova ministra financí, protože nepřítele udoláváte především ekonomickým růstem. Obranné možnosti jsou totiž prakticky nulové a v útoku rozhodujete hlavně o tom, kolik a jakých vojáků vyšlete vpřed. Vyhrává jednoduše ten, kdo disponuje lepším vojskem a zázemím, efektivnějším transportem

Klady a zápory

Plus Pohled na cizí lopotění
Plus Využití stylusu
Plus Je to na dlouho

Mínus Na moc dlouho
Mínus Historická grafika
Mínus Mlhavé zákonitosti
Mínus Chybí tutoriál a multiplayer

materiálu a celkově lépe šlapající výrobou. A nic vám nebrání v tom mít, jak už bylo výše uvedeno, celé dny zapnutý handheld někde v šuplíku a chrlit produkci do zásoby. Bude se vám hodit.

Kromě základních kampaní, příběhové římské a abstraktnější světové, sestávajících sice jen z tuctu, ale zato extrémně dlouhých levelů, si můžete zkusit i Nekonečnou hru, kdy hrajete proti AI protivníkům za nastavitelných podmínek. Otázkou je, zda stojíte právě o takové abstraktní a čistě ekonomický intelekt ukájející hraní v podobě, která na velkých monitorech budila zájem před deseti lety – na to už si ale musí každý odpovědět sám.

The Settlers
Výrobce/Distributor BlueByte / Ubisoft
Platforma Nintendo DS
Ukládání pozic: 1 pozice
Multiplayer: ne
Verdikt: Hra má zdravé a zajímavé strategické jádro, ale zpracování kulhá na obě nohy. Takže možná příště.
Hodnocení: 55% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....