Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Žebříček herní psychedelie aneb Sex, drogy a gamesy #1

  0:02
U některých her je namístě pochybnost o drogové střízlivosti nebo duševní rovnováze autorů.

Bad MojoPsychedelická hudba Franka Zappy, filmy Davida Lynche, knihy Williama Burroughse. Každý je zná, někdo si je oblíbil a sotva už mohou někoho šokovat. Už jsme prostě zvyklí na to, že umělci si občas dovedou pořádně šňupnout nebo vložit papír pod jazyk.

Ale schválně – vzpomněli byste si na nějakou počítačovou hru, u které jste pochybovali o drogové střízlivosti nebo duševní rovnováze programátorů? Možná ano. Nicméně pokud se vám do mechaniky dostala více než jedna z níže uvedené herní hitparády šílenství, měli byste se vážně zamyslet, zda jste sami duševně zcela zdrávi.

Ještě pro úplnost dodám, že většina her zde vyšla v období mezi lety 1995 a 1998. Tato doba byla jistým předělem mezi hrami "starými", které ještě programovalo několik zapálených nadšenců, a "novými", které už začaly vznikat pod křídly velkých společností za použití nákladných technologií a s vidinou slušného komerčního výdělku.

Právě druhá polovina devadesátých let je dle mého názoru takovým mezidobím, ve kterém už sice byly programátorské možnosti docela široké (vysoké rozlišení Windows, vznik a rozšíření 3D karet), ale zároveň se ještě celá herní scéna nestihla přetvořit v regulérní zábavní trh, jako je tomu dnes. To dávalo dobrý prostor pro rozličné experimenty. Některé se uchytily a staly se zakladateli žánru. V té době vznikl například první Tomb Raider, Quake, Thief nebo Oddworld. Některé ale byly až příliš divné. Podívejme se na ně blíže.

10. Sanitarium
Začneme bez rozjezdu a naskočíme v plném kvapu pomatenosti. Dobře hodnocená a ve své době docela populární adventura Sanitarium z roku 1998 začíná docela nevinně. Jedete pozdě v noci z práce a voláte své ženě: "Nebudeš tomu věřit, dnes jsem na to konečně přišel. Doma ti vše povím." Následně nezvládáte zatáčku a bouráte.

Sanitarium Sanitarium Sanitarium

Hra začíná probuzením ve fantasmagorickém sanatoriu. První postavou, se kterou se setkáte, bude chlap tlučící zkrvavenou hlavou o kamennou zeď. Vůbec nic si nepamatujete. Neustále se prolíná realita a sen – pardon, noční můra.

Navštívíte vesnici zmutovaných dětí, které povraždily své rodiče na popud mluvící mimozemské rostliny (třeba holčičku se dřevěnýma nohama, která vesele skáče přes švihadlo). Ztroskotaný cirkus, jehož vystupující požírá mořská příšera. Převtělíte se do kyklopa, abyste zachránili svět před invazí technokratického hmyzu… Šílené snové vize se střídají se scénami z psychiatrické léčebny, kde vás doktor neustále přesvědčuje, že "všechno je v pořádku." Opravdu? Kde je hranice mezi skutečností a šílenstvím? Sanitarium je zkrátka skvělý herní kousek, a to hlavně pro mladší hráče před spaním.

9. Galapagos: Mendel’s Escape
GalapagosV této hře trochu přitáhneme uzdu fantasmagorie dějové a vizuální, zato ji však nahradíme pravděpodobně nejšílenějším herním systémem, který počítačové hry pamatují. Galapagos totiž experimentuje s nejzákladnějším principem interaktivní zábavy – že hlavní postavu ovládá hráč. Jinými slovy, vy neovládáte hrdinu, ale jeho okolí. Hlavní postava, pavouk Mendel, má vlastní AI a odvisle od vašeho činění pak reaguje. Jde tedy o jakousi 3D plošinovku naruby.

GalapagosProblém je následující: vy nejen že většinou netušíte, co máte vlastně dělat, ale ani pavouk Mendel nepojedl příliš chytré kaše a většinou se zmateně motá po úrovních a jako lumík bez zaváhání skáče do nástrah vstříc smrti. Celá hra se tak smrskává na vaše vytřeštěné očekávání, co ten insektoidní idiot provede.

Grafika je navíc vyladěná do futuristického techno stylu, plného temně svítivých neonů a halucinogenních barev, takže ve spojení s hratelností je delší hraní Galapagos jistou cestou do ústavu pro duševně choré a narušené.

8. Toonstruck
ToonstruckPokračujme něčím veselejším. Toonstruck je, podobně jako Sanitarium, podařená a před lety hojně hraná adventura.

Zajímavá je v prvé řadě už tím, že její hlavní role se zhostil slavný americký herec Christopher Lloyd (hrál například šíleného vědce v trilogii Návrat do budoucnosti nebo strýčka Festera v Addamsově rodině), což je samo o sobě příslibem sympatické úchylnosti. Hrajete zde komiksového kreslíře, který je pohlcen televizí a přenesen do bláznivého komiksového světa.

Zde máte za úkol zničit temnou paprskovou zbraň, která ve všech těch roztomilých kreslených zvířátkách probouzí jejich zlomyslné a zvrácené alter ego. A v tom je vlastně záludnost hry. Zatímco z některých obrázků na vás zapůsobí jako titul, který si může zahrát každý od šesti let výše, po několika obrazovkách byste limit navýšili o pěkných pár let dál. Ale koneckonců: co je špatného na sado-masochistických hrátkách ovečky v latexu a kravky, která vypadá jako pravidelný návštěvník baru Modrá ústřice?

7. Deus
Napadlo vás někdy, jak jsou v RPG hrách nerealistické tělesné funkce vaší postavy? Třeba že jste několik dní nejedli a pak jste spořádali na posezení patnáct chlebů, čímž jste zároveň okamžitě zacelili všechny rány po nakládačce od příšer. Nebo že jste si po mrazivých pláních mohli vesele poskakovat jen tak ve zbroji, a neukápla vám ani nudle od nosu. Pokud ano, zkuste si zahrát Deus. Vaší hlavní starostí v tomto RPG totiž nebude pobití příšer nebo získání lepšího vybavení, ale hlavně udržení své postavy naživu. Vašimi úhlavními nepřáteli nebudou monstra, ale infekce, kterou si přivodíte nedostatečnou péčí o své rány, otrava, kterou dostanete, když nepřevaříte nalezenou vodu, viróza…

Deus

Hra se chlubí více než dvaceti možnostmi vaší smrti. Váš inventář vypadá spíš jako vybavení mobilní nemocnice a informace o vaší postavě zase údaje z předoperačního vyšetření, potažmo celá hra tak trochu působí jako zábavná učebnice pro studenty medicíny. Tedy, je zde i příběh, děj a všechno, co ke správnému RPG patří, ale co z toho – beztak dřív nebo později zapomenete vzít antibiotika, morfin, vyléčit popáleniny. Až v této hře podvacáté umřete, aniž by se vás dotkl jediný nepřítel, nastupující šílenství vás jistě nemine.

6. Bad Mojo
Bad Mojo„Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi nestvůrný hmyz.“ Možná poznáváte slavnou úvodní větu, kterou otvírá Franz Kafka svou novelu Proměna. Tou se nechali inspirovat vývojáři z Pulse Entertainment a pustili se do vývoje její moderní počítačové adaptace. Jste Roger Samms, entomolog, momentálně disponující ukradeným milionem dolarů a plánem útěku do Mexika. Jediné, co vám na cestu chybí, je medailonek symbolizující brouka, památka po zemřelé matce. Šperk vás ale promění ve švába.

Prolézáte kanalizací, bojujete s krysami, kočkou (která se mimochodem jmenuje Franz) a hledáte svou minulost. Celou hrou vás mimochodem provází hlas zemřelé matky. Bad Mojo se stalo v roce 1996 undergroundovým herním kultem a před pěti lety vyšel jeho remake s vylepšenou grafikou.

- pokračování zítra

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...