Korejský Aion není pro každého
Aion: The Tower of Eternity
Platforma: PC
Výrobce:
NCSoft
- grafika, hudba, animace, styl
- fungující ekonomika
- plachtění a létání
- spousta světlých momentů bez grindu
- stereotypní grind
- nedostatek úkolů
- málo obsahu pro opakované hraní
- přeslazení Elyosané
Kvalitní MMORPG, jež osloví pouze skalní fanoušky, kteří se nenechají odradit stereotypním grindováním.
Aion
Na konci září loňského roku došlo k otevření dalšího virtuálního světa, který dále rozšířil již tak početnou skupinu masivně-multiplayerových online her na hrdiny (MMORPG). Malebné prostředí fantastického Aionu škádlilo příznivce tohoto herního žánru již drahnou dobu před vydáním a spousta nadšenců, kteří se zúčastnili uzavřeného betatestování, pěla na nový kousek od korejského NCsoftu oslavné ódy.
Jak už jsme si však v průběhu předchozích let zvykli, ani v mnoha ohledech odladěný Aion, který již nějaký ten pátek slavil úspěchy mezi východními hráči, nedokázal srazit na kolena miliónový World of Warcraft.
Internetem cloumaly plamenné hádky a nadšenci z obou bloků se do sebe v diskuzích tradičně pouštěli jako divá zvěř. Kvalitu MMORPG ale naštěstí neurčuje, kolik předplatitelů dokáže hra "ukrást" neustále skloňované legendě z dílen Blizzardu. Aion nabízí velkou porci zábavy, ale voňavý a naparáděný pokrm neosloví zdaleka každého hráče.
Přestože vývojáři z NCsoftu vzali řadu osvědčených prvků z předchozích MMORPG titulů a snažili se je dovést k dokonalosti, aby hráče během virtuálních seancí co nejméně frustrovali, zapomněli na jednu velmi zásadní věc, kterou je samotný obsah.
Pokud tedy do Aionu vstoupíte, dříve nebo později se připravte na bolestivý políček v podobě nudného a zcela nepochopitelného grindu (repetetivní zabíjení monster). A přitom stačilo tak málo: přidat více herních úkolů, popřípadě urychlit levelování na vyšších úrovních, aby hra nespadla do bahna bezmyšlenkovité likvidace stále stejných nepřátel.
Řekněte sýýýr!
Ale vezmeme to pěkně popořádku. Aion se odehrává ve světě Atreia, rozervaném na dvě části (Elysea a Asmodae) a obývaném dvěma hratelnými rasami (Elyos a Asmodians). Ty si jdou vzájemně po krku a zároveň mají společného nepřítele, prastaré Balaury (NPC), žijící v nestabilním prostoru Propasti (Abyss).
Na stejném serveru lze vytvořit pouze příslušníky jedné rasy, přičemž autory vyzdvihované PvPvE (player vs. player vs. environment) boje probíhají především na území Abyss. Přestože andělští Elyosané pravidelně navštěvují i domovinu temných Asmodianů, kteří v odvážných výpravách na nepřátelské území rozhodně nezůstávají pozadu, domovské lokace obou znesvářených ras slouží především ke klasickému PvE dobrodružství, ať už jde o soukromé nebo skupinové výpravy.
A jelikož Elysea ani Asmodae nejsou v měřítkách MMORPG nijak rozsáhlé a během questování zavítáte takřka do všech koutů virtuálního světa, při opakovaném hraní za stejnou stranu jste bohužel nuceni provádět opět ty samé úkoly bez výrazných změn, což rozhodně nepotěší.
Je tedy lepší zradit vlastní rasu a při druhém hraní přejít na opačnou stranu barikády. Pro některé virtuální dobrodruhy ale může být problém již samotná hra za Elyosany, kteří jsou ztělesněním dobra, až na výjimky se tváří jako medové koláčky a často si libují v pestrobarevných šatičkách.
Tvorba postavy je naštěstí velmi propracovaná a dává hráčům volnou ruku, ale i přesto z mnohých tváří doslova čiší přinejmenším narcismus, říznutý bisexuální orientací. Aion svůj původ asijský rozhodně nezapře a před koupí hry byste s tím určitě měli počítat. Ne každý se dokáže sžít s hrdinkou s obrovskou mašlí na zádech, srdíčkovými náušnicemi a nevinným úsměvem šestileté holčičky.
Každý svého štěstí strůjcem
Co se nabídky povolání týče, Aion nikterak nevybočuje z průměru a nabízí role, na které jsme zvyklí již dlouhá léta.
Na začátku si vyberete ze čtyř základních zaměření (Warrior, Scout, Mage, Priest) a po splnění základní linie příběhových questů v počáteční "newbie" zóně se při přesunu do hlavního města (Elysea - Sanctum, Asmodae - Pandaemonium) dočkáte kolem 10. levelu dalšího větvení. V početné skladbě Gladiator + Templar (Warrior), Assassin + Ranger (Scout), Sorcerer + Spiritmaster (Mage) a Cleric + Chanter (Priest) samozřejmě nechybí žádné základní role, na které je třeba brát zřetel při skládání životaschopné družiny. Záleží tedy jen na vás, zda převezmete úlohu oplátovaného tanka a necháte se mydlit pro dobro slabších jedinců nebo sáhnete třeba po magii.
Stejně jako ve většině MMORPG i zde ovšem platí, že léčitelé mají při shánění party nejmenší problémy, což přijde vhod v případě plnění skupinových příběhových úkolů, kterých postupem času přibývá.
Ani v Aionu se občas nevyhnete zdlouhavému shánění bojové družiny, vyšperkovanému provokativním odpojením klíčových hráčů v průběhu akce. A vzhledem k tomu, že osamělé výlety do PvPvE prostředí Propasti jsou v herní špičce sebevražedné, je třeba shánět skutečně dobrou guildu (legii) se spoluhráči, na které se můžete spolehnout. Budete-li soukromničit, můžete se předem rozloučit s mnoha zajímavými příběhovými misemi.
Je libo trochu grindu?
Ostatně, o úkolech se rozpovídáme trochu podrobněji. Jde totiž většinou o questy, které posouvají kupředu děj a jsou doprovázeny krátkými animacemi v enginu hry. S podobným provedením jste se mohli setkat třeba v případě MMO Guild Wars, která před lety vyšla rovněž pod taktovkou NCsoftu.
Jde rozhodně o vítané zpestření, ale mnohem více bychom ocenili, kdyby autoři přidali na kvantitě úkolů, kterých je na některých levelech žalostně málo a postupně se musíte stále častěji uchylovat ke grindu. Vývojáři o tomto problému moc dobře vědí, ale místo aby jej řešili přidáním obyčejných kousků ve stylu "zabij xy a přijď si pro odměnu a další úkol", raději pořádají občasné víkendy s velkým bonusem nárůstu zkušeností do 35. úrovně. Nejsme si jistí, zda s touto strategií mají u západních hráčů šanci na úspěch. U nás rozhodně nezabodovali.
Ve hře nechybí ani tradiční sběr surovin a řemeslná výroba (tzv. craft). V obou případech jste odměňováni drobným přídělem do velkého hrnce se zkušenostními body a zároveň zvyšujete samotný používaný skill.
Suroviny můžete sbírat na zemi i ve vzduchu a craft probíhá u speciálních stolů ve výrobních čtvrtích hlavních měst. Nejde o nic výjimečného, ale díky pracovním příkazům se můžete posouvat bez nutnosti plýtvání vlastními nasbíranými surovinami.
Stačí vybrat recept, naházet suroviny do jednoho pytle a sledovat postavu při práci. Odměnou za zdlouhavou lopotu, které se při této činnosti nevyhnete takřka v žádném MMORPG, budiž skutečně kvalitní výbava, srovnatelná s předměty, jež padají z nepřátel při běžném questování.
Vzhůru k výškám
Aion byl dlouhou dobu před vydáním vyzdvihován pro možnost létání. Jakmile je postava na 10. úrovni přijata mezi nesmrtelné Daevy, získává možnost roztáhnout křídla a vzlétnout do oblak.
Ovšem ve chvíli, kdy zjistíte, že v rámci dvou hlavních kontinentů můžete vzlétnout pouze v určitých omezených lokacích a nejvíce se vyřádíte až v Propasti, prvotní nadšení trochu opadne. Do Abyss poprvé nahlédnete až na 25. levelu a jak jsme již zmiňovali, budete muset dávat dobrý pozor na hráče znepřátelené rasy. S ohledem na časové omezení pohybu ve vzduchu je létání zprvu především na efekt a pro sběr vzdušných surovin. V PvE lokacích se časem naučíte plachtit, což vám pomůže dosti zkrátit dobu na cestách při questování, pokud zrovna nelze využít speciálních teleportačních nebo cestovních postav.
Hra běží na CryEnginu, lokace jsou pestré a mnohé jsou vytvořeny s takovým citem, až doslova berou dech. S tím jde ruku v ruce i velmi kvalitní zpracování samotných postav či nepřátel, jež díky skvělé fantazii autorů a úchvatným animacím ve virtuálním světě doslova ožívají.
I když hra patří mezi nejlépe vypadající MMORPG současnosti, je dostatečně plynulá a servíruje úchvatnou podívanou i na starších strojích. Vyzdvihnout musíme i rychlé načítání, díky kterému nebudete při teleportování obtěžováni dlouhým čekáním. Na své si ostatně přijdou i příznivci kvalitní hudby, soundtrack se povedl.
Dlouhá cesta za štěstím
Aion má úrovňový strop na padesátce, a než se k němu dopracujete, čeká vás strastiplná cesta. Počáteční lokace nabízí spoustu zábavy, ale množství zkušeností, potřebných k dosažení další úrovně, postupně nepříjemně stoupá a s tím přímo úměrně ubývá nabízených questů.
Přestože autoři servírují příjemný, částečně volně konfigurovatelný interface, a mají v zásobě spoustu lákadel, jež hráče udržují online co nejdéle, právě nedostatek úkolů je jedním z největších problémů, sužujících Atreiu mnohem více než krvežízniví Balauři.
Samotné boje jsou poměrně zábavné, i když jde opět o klasické klikání na ikonky, okořeněné řetězovým spojováním vybraných útoků. Za zmínku rozhodně stojí tzv. Divine Points, doplňující tradiční body zdraví a many.
Čím déle se potýkáte s nepřáteli, tím více roste hodnota těchto božských bodů, vaše postava získává na síle a má možnost použít speciální schopnosti či útoky. Jakmile hrdina/hrdinka zemře nebo hru opustíte, ukazatel DP se automaticky vynuluje a můžete začínat pěkně nanovo. Obecně tedy platí, že s nasyslenou zásobou Divine Points se Aion opouští jen těžko, což je rozhodně trefa do černého.
Proti gustu žádný dišputát
Nakonec nelze nevzpomenout ani další vychytávky, mezi které patří třeba praktické přetváření (tzv. remodelling) většiny zbraní a brnění.
Pokud si nějakou věc oblíbíte pro její sexy vzhled (a že jich ve hře je skutečně požehnaně!), můžete jej za patřičný obnos zachovat a přenést do něj vlastnosti lepšího, ale na pohled ošklivějšího kousku. Většinu předmětů lze dále vylepšovat speciálními kameny (klasické socketování) a třešničkou na dortu jsou tzv. Stigma Stones a Titles, které můžete přiřazovat k postavě a získávat bonusy k základním vlastnostem.
Aion rozhodně má co nabídnout a každý hráč si musí určit, zda právě tato skladba vyhovuje jeho představám o kvalitní MMORPG, jež mu zprostředkuje desítky a stovky hodin zábavy.
Nutno podotknout, že placené zábavy, jelikož za návštěvu tohoto fantastického virtuálního světa musí odvádět pravidelné měsíční poplatky. Bez nich bychom narůstající grind ještě skousli a do hry se občas rádi vraceli, ale na trhu jsou jiné placené tituly, které jsou po stránce klasického questování podstatně vyladěnější a ve výsledku zábavnější. Aion tedy zdaleka není MMORPG pro masy, což však nemusí být na škodu.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 417 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?
Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...
VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher
Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...
Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle
Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...
Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci
Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...
Inspektor/ka Oddělení dohledu nad zpracováním biologických materiálů
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha