Druhý díl vysoko hodnoceného online dobrodružství slibuje nově definovat celý žánr her s živoucím virtuálním světem.
Takové chvástání jsme už slyšeli mnohokrát. Jen kdyby už první díl nevnesl do zatuchlého žánru svěží uragán změn. Navíc šlo o prvotinu týmu ArenaNet. Ten se rozrostl na 150 lidí, kteří už dobře vědí, co a jak.
Guild Wars 2 se odehrává, stejně jako první díl, ve fantasy světě Tyria. Oproti předchůdci se vizuálně promění a rozšíří. To je standard a minimum, které se od pokračování dá očekávat.
Důležitější je, že se autoři rozhodli změnit herní systém. Na rozdíl od jedničky bude větší část Tyrie zcela otevřená. To znamená, že v ní potkáte jiné hráče a že se nebudete potýkat s nahrávacími obrazovkami. Ty se v prvním díle objevovaly vždy, když jste vcházeli do některé z instancí (herní zóny) vytvořené jen pro vás.
Pokud by změna šla jen takhle daleko, rozhodně by se nejednalo o revoluci. V takové podobě by Guild Wars 2 ze všeho nejvíce připomínalo dosud nejúspěšnější titul World of Warcraft. Jenže autoři chtěli žánr zcela proměnit, vzpomínáte?
Tomu, kdo marně přemýšlí nad tím, jak by se to tak asi mohlo podařit, prozradíme, že v Guild Wars 2 byste marně hledali typické zadavatele úkolů s vykřičníkem nad hlavou. Takže v téhle hře nebudou žádné úkoly!
Vtip je v tom, že ve světě se neustále něco bude dít, jakoby samo od sebe. A mělo by být jen na hráči, zda se do těchto spontánních, ale ve skutečnosti početným týmem gamestarů řízených událostí zapojí.
Abychom si uvedli příklad: zahlédnete v dálce kouřící sopku. Za pár okamžiků se z ní hrne láva. Kromě toho, že je to docela efektní podívaná, je to také signál k tomu, že se na úpatí vulkánu něco děje. Můžete se tam vydat a zapojit se, nebo prostě půjdete dál a vložíte se do nějaké jiné události. Třeba do honu na obří monstrum, které se objevilo poté, co hráči vymlátili v okolí všechny jeho nohsledy a chce se pomstít.
Počítejte s událostmi, které iniciuje sama hra, respektive její tvůrci, tak s momenty, jež se spustí za hráčského přičinění.
Události v Guild Wars 2 nemají od počátku jasný průběh, ale vyvíjí se podle reakcí hráčů.
Například monstra přepadnou jednu z vesnic. Hráči se mohou sjednotit a vcelku jednoduše je zahnat, dokud jich není moc. Pakliže se ale nenajde dostatek hrdinů, monstra vesnici navždy zničí. Rozšíří se po kraji a přemoci je bude stále obtížnější.
Počítejte s tím, že nepřijde nějaká "deus ex machina", která by události zastavila, respektive restartovala, jak se to děje u jiných onlinovek. Autoři budou sledovat vývoj a maximálně ho přiživí či usměrní dalšími událostmi, aby se náhodou nevymkl z rukou tak, že by přestal být pro hráče zábavný.
Zkušenější hráči se možná ptají, jak budou za účast na událostech odměňováni. Nemusí mít strach. Autoři počítají s robustním systémem rozdělování odměn a kořisti. Nenastanou tak situace jako ve Warhammer Online, kdy někteří z hráčů, kteří se na veřejném úkolu podíleli možná nejvíce, odejdou z prázdnou. Detaily systému nebyly upřesněny.
Při důrazu na veřejné události se nezapomnělo ani na příběh. Ten slibují silně individualizovaný. Opět probíhá v rámci instancí, tedy míst, která budou vytvořena přímo pro jednoho či více hráčů ve skupině. A to proto, aby mohli být v centru dění. Příběh bude záviset na celé řadě rozhodnutí, které ve hře učiníte, i na tom, s jakými postavami se potkáte. Každý hráč by měl zažít něco trochu odlišného.
Na rozdíl od prvního dílu se nabízí hned několik, pro svět Tyria specifických ras. Nikoliv jen lidé. Rasa spolu s povoláním ovlivní hned několik faktorů. Například to, kde vaše dobrodružství začne, případně to, jaké schopnosti dostanete k dispozici.
Těch budete mít nově pouze deset. Prvních pět získáte na základě volby povolání, druhých pět si vyberete z nabídky vzniklé zkombinováním rasy a povolání. Těchto deset schopností pak budete vylepšovat a využívat. Autoři chtějí docílit větší přehlednosti i toho, aby hráči nerozptylovali zkušenostní body do mnoha schopností, čímž by se ochudili o mocné efekty několika dokonale vycepovaných talentů.
Jelikož hra od minule nezměnila název, je jen logické, že zůstane u lákavé nabídky bojů mezi gildami, což není nic jiného než šance pro hráče poměřit síly mezi sebou. Bojový systém byl už v prvním díle vynikající.
Ani u dvojky autoři nechystají zavedení měsíčních poplatků.