Dějištěm dramaticky nazvané hry End of Nations (Konec národů) je Země v nepříliš vzdálené, zhruba padesátileté budoucnosti. Hospodářství zkolabovalo, a jelikož globalizace za padesát let ještě pokročila, zhroutily se spolu s ním vlády, armády a celá infrastruktura.
Po prezentaci dosud nepříliš propagovaného titulu na veletrhu Gamescom můžeme tvůrcům ze studia Petroglyph přát jedině úspěch. Hlavně proto, že žánr tzv. realtime strategií roky přešlapuje na místě a chybí mu impulzy. Impulzy, které nové dílo tvůrců Star Wars: Empire at War nabízí.
Ambiciózní projekt End of Nations je nápadů dokonce plný, když propojuje prvky realtimových strategií se sociálními komponenty (však víte, Facebook dneska frčí) a obřím světem on-line dobrodružství.
Nový pořádek
Z civilizačního popela povstává samozvaná organizace Order of Nations (Řád národů), která se rozhodla nastolit nový světový pořádek. To by mohl být pozitivní plán, jenže organizace se ho rozhodla prosazovat drasticky radikálními prostředky.
Ačkoliv to vypadá, že bude mít za uskutečněním své vize snadnou cestu, nakonec se jí do ní přeci jen postaví Freedom Fighters, tedy bojovníci za svobodu, jakási poslední garance toho, čemu lidé kdysi říkali demokracie.
Nepříliš překvapivě jsou hráči vsazeni mezi bojovníky za svobodu. Nepřátelská frakce Order of Nations zůstane baštou umělé inteligence. Autoři slibují, že bude velice vyspělá a neřídí se pouze skripty.
To ale neznamená, že by si hráči nemohli zabojovat proti sobě. Naopak, takzvané PvP bitvy (player vs. player, hráč proti hráči) budou nedílnou součástí End of Nations. Autoři tento návrh vysvětlují příběhovým zvratem, kdy záhy mezi Freedom Fighters dojde ke štěpení na jednotlivé frakce, které se k sobě začnou chovat nepřátelsky.
V End of Nations se všechno točí kolem stylového hlavního menu. Právě tady budete spravovat svou armádu, včetně toho, že si podobně jako v Need for Speed můžete své tanky obarvit a polepit vlastními logy. Inu, proti gustu…
V menu lze také konverzovat s ostatními hráči nebo prohledávat 3D glóbus připomínající Google Earth a hledat právě probíhající bitvy. Pak už stačí jeden další klik a po krátké nahrávací obrazovce už jste, spolu se svým futuristickým bojovým parkem a pěchotou, uprostřed válečného dění.
Tradiční výstavba základny chybí. Namísto toho jsou bitvy zaměřené na rychlou a dynamickou akci, jíž se účastní jednotky, které máte od počátku na bojišti. Není třeba nic stavět ani vyrábět.
Podobně jako ve Warhammer 40.000: Dawn of War 2 se s pomocí těchto jednotek snažíte zabrat a udržet strategické body rozmístěné na mapě. Tím postupně plníte své bodové konto.
Skutečnost, že by se v jednotlivých úrovních mělo potkat až padesát hráčů se svými armádami, zní stejně tak odvážně jako zajímavě.
Splněné úkoly přinesou peníze a zkušenostní bodíky, které obratem vrazíte do rozšíření armády a zpřístupnění pokročilých specializací vašich jednotek.
Na výběr je zatím ze tří charakterů. Možné je, že nějaké další ještě přibudou. Velitelé se zatím specializují na tanky, artilerii nebo rychlý útok. Všechny třídy mají své výhody i nevýhody, jež by se spolu s jednotkami měly doplňovat v osvědčeném systému "kámen-nůžky-papír".
Za zajímavé zpestření považuji přítomnost speciálních, chcete-li magických předmětů do výbavy. Chybět by neměly dokonce ani předměty setové. Jakmile shromáždíte celou jednu sadu, získáte bonusy navíc.
End of Nations se vyplatí sledovat už jen kvůli jeho neotřelému konceptu, který spojuje dynamickou strategii se sociálními funkcemi a vývojovým systémem podobným on-line hrám na hrdiny. Pokud se hru podaří náležitě vyvážit, což jistě nebude jednoduché a vybavit smysluplným finančním modelem (počítá se s měsíčními poplatky), mohlo by jít o tolik potřebný impuls chátrajícímu žánru. Více napoví blížící se betatest.