World of WarCraft: Cataclysm zůstává na špici a vzdaluje se konkurenci
World of WarCraft: Cataclysm
Platforma: PC
Výrobce:
Blizzard Entertainme
- vyšší obtížnost oproti předchozímu rozšíření
- povedené nové zóny, přepracovaný starý svět
- profese archeologie
- celková vyspělost
- schopnost vyprávět příběh
- bitevní zóna Tol Barad
Po všech stránkách vyspělé rozšíření.
World of WarCraft: Cataclysm
Jen 24 hodin po vydání se stalo rozšíření Cataclysm nejrychleji prodávanou PC hrou všech dob. Prodalo se více než 3,3 milionu kopií. Podle posledního údaje hru hraje více než 12 milionů hráčů. Každého přitom láká jiná část. World of WarCraft vypráví stále lepší příběhy během plnění herních úkolů. Nabízí ale i bitvy s ostatním hráči, stejně jako spolupráci a mnoho podružných činností, například rybaření nebo nově archeologii.
Cataclysm je vyspělé rozšíření. Nepřichází s mnoha inovacemi, ale staré herní mechanismy vylepšuje a dobrušuje téměř k dokonalosti. A zatímco konkurence hledá recept, jak do svých virtuálních světů nalákat co nejvíce lidí, autoři Cataclysm se posunuli dál. Soustředí se především na prohloubení herního zážitku.
"Dovedli jsme Azeroth na pokraj zničení, ale výsledkem je zatím náš nejlepší datadisk," řekl Mike Morhaime, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Blizzard Entertainment. Cataclysm by se ale klidně mohl jmenovat World of WarCraft 2.
Azeroth, jak se starý herní svět jmenuje, sice poničil mocný drak Deathwing, ale na mnohých místech rozpukl nový život. Tvůrci se chopili příležitosti a přepracovali šest let starý obsah. Slibují si, že na nový vzhled a přepracované úkoly nalákají nejenom nováčky, ale i bývalé hráče a veterány, kteří starý svět znali jako své boty.
Zážitek umocňují nové zóny, v jedné z nich sledujeme příběhovou osu dokonce pod mořskou hladinou. Úkoly jsou stále v intencích něco přinést, najít či zabít, ale nelze tvůrcům upřít snahu o originalitu. Zmiňme například lov žraloků.
Pochvalu zaslouží během úkolů vyprávěné příběhy, jejichž kvalita se zvyšuje s každým rozšířením. Škoda, že je mnoho hráčů v honbě za dalšími úrovněmi ani nečte. Součástí je i tzv. fázování, kdy se po dokončení části příběhové linie efektně mění vzezření krajiny.
World of WarCraft dokonale naplňuje známé "cesta je cíl". Hra nemá konec, ten nastane, až výrazně opadne zájem hráčů. Do té doby budou vývojáři průběžně připravovat nový a nový obsah. A zapojit se může každý a kdykoliv. I tak se pozná vyspělost hry.
S novým obsahem přicházejí nové výzvy a lepší herní předměty. V ten okamžik se mnohé předměty patřící k bývalé špičce přesunou na úroveň, kdy je snáze získá i příležitostný hráč. Na stejném principu fungují i předměty určené pro bitvy mezi hráči.
Proklamované zvýšení obtížnosti pro hráče, kteří postupovali z osmdesáté na současnou maximální úroveň osmdesát pět, způsobilo mnohým šok. Byl způsoben především dramatickým rozdílem v kvalitě mezi bývalou nejlepší výbavou a obyčejnou z nového datadisku, která tu starou hravě předčila. Obtížnost se sice zvýšila, ale se ziskem lepší a lepší výbavy zase klesá. Přesto autoři vykročili správným směrem.
Těžko přehlédnutelnou novinkou jsou dvě nové hratelné rasy, goblini a worgeni. Jejich startovní zóny patří k tomu nejlepšímu. Užijete si je na prvních patnácti úrovních. Kromě příběhového zařazení nabízejí hromadu zábavy, ale i pohled na to, jak daleko hra ušla za těch šest let existence. Ačkoliv příběhové pozadí obou ras není veselé, zjednodušeně lze říci, že worgeni vyprávějí vážný příběh, zatímco u goblinů vsadili autoři především na vtip.
Čas ve hře můžete trávit s novou profesí, archeologií. Brázdíte krajinu a na vyznačených místech hledáte s pomocí navigátoru artefakty. Jejich studováním (sesbíráním určitého počtu) získáte rozličné odměny. Většinou to jsou zbytečné vykopávky, ale objevit lze i zajímavou výbavu (výhodou je, že ji lze v rámci jednoho účtu poslat na jinou postavu) či nebojové mazlíčky.
Nadšenci do příběhu ocení pohled na historii světa, která se dokumentuje v deníku. Ačkoliv v archeologii záleží hodně na náhodě a je to v podstatě monotónní činnost, u hráčů se těší oblibě. Je to neuvěřitelný žrout času, což potvrzuje i hráč pod přezdívkou Lékarnicka. "Chtěl jsem si novou profesi jen vyzkoušet a najednou byly čtyři hodiny ráno," popisuje své zkušenosti.
Novinkou je také bitevní zóna Tol Barad, která zároveň slouží jako centrum pro plnění tzv. denních úkolů. Bitva probíhá mezi herními frakcemi v pravidelných intervalech, vítězná strana získá dočasný přístup k dalším úkolům a místu Baradin Hold s bossem. Bitva probíhá tak, že útočící strana se snaží zabrat tři body na mapě, zatímco obránci jim v tom brání. Útočníci získají čas k dobru zničením okolních věží.
Naneštěstí i mistři v Blizzardu se sekli. Pokud jsou obě strany na stejné úrovni, útočící strana má jen pramalé šance vyhrát. Hráči se proto na mnohých serverech domluvili, že se nebudou namáhat a nechávají útočníky vyhrát. Zkrátka se vždy jen vystřídají a bez boje si předají zónu. Vývojáři zatím zareagovali snížením odměny za výhru. Zajímavé ale teprve bude sledovat, jak se s nastalou situací Blizzard vypořádá. Tohle se nepovedlo, ale hra běží dál.
Zatím jsme pokořili několik bossů v tzv. raidech, obtížnost nám přijde rozumně nastavená. Hraní je výzva, ale vítězství není nedosažitelné. Pro ty, kteří hledají větší výzvy, autoři opět nachystali obtížnější heroické verze.
Příliš se nevyvedlo postupné uvolňování obsahu ještě před vydáním Cataclysm. Hru provázelo mnoho technických obtíží. Zjevná nevyváženost pouze potvrzovala nedostatečné testování. Se samotným rozšířením jsme ale velmi spokojeni, byť se vynořují drobnosti, které odhalil až ostrý provoz.
Měsíc s Cataclysm nám příjemně uběhl, možná až moc příjemně. Pokud o WoW jen malinko přemýšlíte, určitě hru zkuste. Ale má to jednu podmínku: připravte se, že minimálně na začátku vám hra sežere moře času, a to si každý nemůže dovolit. S Cataclysm se tímto neloučíme, další věci zhodnotíme, až se hra zase posune dál.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 2220 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?
Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...
VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher
Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...
Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle
Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...
Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci
Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...
Prodej objektu k bydlení předělaný na DISCO Klub se zahradou 178 m2
Benešov nad Černou, okres Český Krumlov
3 600 000 Kč