Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Být nejlepší on-line hrou posledních let nemusí stačit. Dojmy ze Star Wars

Star Wars: The Old Republic jen těžko přinesou žánrovou revoluci. Tu však jeho autoři nikdy neproklamovali, a hra tak nabízí spíše větší či menší vylepšení dobře známých mechanik. Kombinace sci-fi prostředí a poutavého příběhu je však výtečnou i osvěžující volbou. Vývojáři z BioWare hráčům nabízí titul velmi propracovaný a v mnoha ohledech o něco lepší než konkurence.
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Fiktivní svět Star Wars je skvělým zdrojem inspirace a BioWare z něj umně těží. Impozantní planety i pestrá směsice ras a tvorů jsou základem věrohodného prostředí a svět skutečně působí živoucím dojmem.

Obyvatelé virtuálních planet spolu čas od času konverzují, leckterá místa slouží jako letecké křižovatky, kterými proudí houfy vznášedel. Hráč má možnost zásadně ovlivnit životy některých postav.

Planety vypadají skvěle a různorodost lokací hráče potěší. Sympaticky je též pojata volnost v průchodu prostředím. To totiž, na rozdíl od řady moderních titulů, nedělá z hráče hlupáka a není plné neviditelných stěn. Často se lze zabít hloupým skokem do nicoty, či je naopak možné pohybovat se překvapivě volně a řady vyvýšených plošin dosáhnout obyčejným výskokem.

Star Wars: The Old Republic

Možnosti při tvorbě postavy jsou však značně omezené, a vývojáři tak rozmanitosti ras ve Star Wars využívají jen částečně. Úprava vzhledu tedy zaostává za řadou moderních her na hrdiny.

Osud není plně ve vašich rukou

Titul nabízí čtyři povolání, na desáté úrovni však hráč zvolí ještě specializaci,
a po světě se tak pohybuje celkem osm typů postav. The Old Republic pokrývá standardní poptávku po roli léčitelů, udělovačů poškození i tanků. Tedy postav v první bojové řadě, které zpravidla přijímají poškození i za své spoluhráče.

V některých případech však hra nabízí zajímavou odchylku. Tou je například tank, který může být dočasně neviditelný. Případně tank, jenž může zůstat cílem nepřátel i při boji na dálku. Jde však jen o vzácné výjimky a zbytek sestavy tvoří variace standardních povolání ve futuristickém kabátu. Při adaptaci povolání však hoši z BioWare odvedli výtečnou práci, a svět Star Wars tak v kombinaci s hrou na hrdiny působí zcela přirozeně.

Star Wars: The Old Republic

Největším marketingovým tahákem pro The Old Republic vždy byl příběh s možností volby a dabovanými hlasy. A nutno uznat, že BioWare skutečně dostává své reputaci mistrů příběhu a jeho zpracování on-line hrám na hrdiny nastavilo novou laťku.

Příběh titul vypráví prostřednictvím animovaných sekvencí přímo ve hře a uživatel vždy může volit z několika odpovědí. Dvě obdobné reakce, které se však dramaticky liší ve slušnosti podání, často vyprovokují identickou odpověď.
A možnost volby je tak mnohdy jen falešným zdáním.

Hráč většinu herních úkolů získá právě prostřednictvím konverzace, a některé jejich příběhové pasáže nepůsobí příliš zajímavě. Je také otázkou, kolik hráčů oželí zkušenostní body či rozličné odměny a odmítne úkoly, které jdou proti přesvědčení jejich postav.

Star Wars: The Old Republic

Někdy však životy postav ovlivníte i nečekaným způsobem. Na cestě za titulem rytíře Jedi můžete například pomoci mladému padawanovi, jehož úkolem je zvednout mohutný balvan silou mysli. Hráč sice balvan nadzvedne, přivolá tím však padawanova mistra, který definitivně ukončí jeho výcvik. Pro padawana se totiž jednalo o zkoušku trpělivosti a mistr nepředpokládal, že by mladík kamenem pohnul.

Právě takové momenty úspěšně budují atmosféru a vtahují hráče do děje. Situace navíc často nejsou černobílé a hra za rytíře Jedi nejednou umožní porušení etického kodexu, kterým je možné se obohatit.

Některé volby přidávají body dobra či zla, které pak umožňují nošení specifických předmětů. Pokud se však rozhodnete sbírat body jednoho typu, jisté nutné volby se nebudou shodovat s povahou dané postavy.

Star Wars: The Old Republic

Příběh postavy navíc mohou ovlivnit spoluhráči. Pokud se spojíte a úkoly řešíte společně, hra volí mezi odpovědí všech zúčastněných hráčů. Někdy tak lidé děj ovlivní způsobem, který jde proti vašemu přesvědčení.

Veškeré volby jsou pro danou postavu definitivní a její osud tak může nabrat nevídaný směr. Nemožnost nahrát uloženou pozici a schopnost ostatních hráčů navždy ovlivnit váš příběh jsou tedy unikátními vlastnostmi The Old Republic.

Kamarád pro život

Výtečně ve hře fungují společníci. Souputníka je možné mít aktivního jen jednoho, během průchodu titulem si však hráč spřátelí větší počet postav. Společník pak odemyká celou řadu možností. Může například bojovat po vašem boku podobně jako mazlíčci ve World of Warcraft, a hráč tak má k dispozici společníkovy dovednosti. Někteří souputníci se také mohou zhostit například role tanka.

Star Wars: The Old Republic

Společník navíc odemyká řemesla a lze ho vysílat na různé mise, ze kterých přináší rozličné předměty, řemeslné materiály a získává body dobra či zla. Řemesla samotná se nesou v tradičním duchu, a umožňují tak hráčům například výrobu brnění, zbraní či dočasné posílení statistik.

Souputníka lze kromě misí využít i k prodeji bezcenných předmětů. V obou případech však na nějaký čas zmizí a během tohoto času není v boji k dispozici. Společník však šetří čas a eliminuje potřebu hledat řemeslné materiály.

Teprve čas ukáže

Star Wars: The Old Republic mohou být poslední hrou svého typu a nad jejím osudem visí obrovitý otazník. Řadí se totiž do skupiny titulů s astronomickým rozpočtem, masivním množstvím obsahu a precizní orientací na kvalitu hry.

Star Wars: The Old Republic

Valná většina podobných titulů vydaných v posledních letech však během několika měsíců pohořela či přešla na platební model ke hraní zdarma. A vývoj takových projektů se tak již stává spíše vzácností.

Na The Old Republic je sympatické, že se nesnaží uměle nastavovat herní dobu a hráčům naopak v řadě ohledů šetří čas. Například smrt je téměř bez penalizace. Je totiž možné objevit se přímo na místě zhynutí či k němu doběhnout z blízkého oživovacího bodu.

Jednou za půl hodiny je navíc možné se téměř okamžitě přemístit k libovolné záchytné lokaci na dané planetě. Pro doplňování života mezi souboji pak stačí využít meditace, která hbitě vyléčí i velmi zraněné hrdiny.

Star Wars: The Old Republic

The Old Republic je sice v mnoha ohledech velmi podobná většině moderních
on-line her na hrdiny, nabízí však drobná vylepšení s kumulativním efektem, který ze hry činí nejzajímavější titul posledních let. Sázka na propracovaný příběh se vyvedla a získávání úrovní je v The Old Republic žánrovým vrcholem.

Titul se zatím těší masivní popularitě. O jeho osudu proto jako u řady předchozích on-line titulů rozhodne obsah pro hráče maximální úrovně. Vývojáři zatím hře věnují patřičnou péči a v půlce února by měla vyjít první obsahová aktualizace.

The Old Republic má výjimečný potenciál stát se úspěšnou hrou a redakce to titulu jedině přeje. Popis dalších aspektů hry, zhodnocení pokročilého obsahu a finální verdikt však nabídneme v recenzi za několik týdnů.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...