Mohlo by se zdát, že herní svět už mánie kolem značky Sim opustila. Obzvlášť, když už i kdysi nejúspěšnější série The Sims má své nejlepší roky za sebou. Jenže vydavatelský dům Electronic Arts má se značkou stále velké plány. Dokládá to mimo jiné i ambiciózní pokračování, respektive remake SimCity.
Faktem je, že výpočetní technologie jsou dnes natolik vyspělé, že by starosti o pulzující metropoli mohly dostat novou šťávu. Postarat se o to má moderní grafický nástroj Glassbox. A první ukázky vypadají skvěle. Pyšní se obrovskou mírou detailu a především hráče neomezuje, pod jakým úhlem a z jaké velikosti si své město může prohlédnout.
Pryč je také doba nudných a zdlouhavých tabulek. Autoři se soustředí na to, aby vše podstatné hráči prezentovali v přehledné infografice. Z ní je možné vyčíst i velmi komplexní souvislosti za malou chvíli.
Město v novém SimCity vypadá skutečně skvěle. Zkrátka to v něm žije a je jedno, zda zrovna sledujeme okolí fabriky, nákupního centra či policejní stanice. Bezvýznamní jednotlivci, kteří pro hráče něco znamenají teprve tehdy, vyjadřují-li své požadavky masově, vycházejí ze svých domů, trpí v zácpách do práce a scházejí se na jídlo. Když už nemohou vydržet například smogovou situaci, jdou protestovat před radnici.
Tvůrci hráčům umožní budovat také zatočené silnice a ulice. Poprvé po dvaceti letech po prvním SimCity. Město už tak nebude muset vypadat jako typická nudná americká metropole. Zachováno zůstalo rozdělení staveb do tří kategorií: obydlené zóny, nákupní zóny a průmyslové zóny. Ty se samozřejmě různým způsobem prolínají, z čehož mohou plynout výhody i problémy.
Grafici si vyhráli s každou exekucí hráčovy myšlenky. Jakmile zavelíte vystavět nový obytný blok, už si to k němu šinou stavaři a těžká technika. Poté, co práci dokončí, uvidíte přeplněné vozy stěhováků a chaoticky pobíhající lidičky snažící se zařídit svá nová obydlí. To vše v doprovodu příjemné hudby a zvuků pulzujícího města.
Stejnou radost jistě budete mít z výstavby uhelné elektrárny, nejlépe na okraji města. Jako starosta totiž neuvidíte jen její nevýhody, ale především si oddychnete, že má město o energii postaráno. Na první pohled uvidíte, jak je na pásech uhlí transportováno do útrob elektrárny. Tak hned poznáte, že je vše v pořádku.
Starosta ale musí myslet na všechno. Pokud například v počátcích budování města opomene vybudovat policejní stanici s tím, že to má čas, bude se muset brzy potýkat s důsledky takového kroku. Do města tak dorazí třeba žháři a zanedlouho už je pár domů v plamenech. O těchto událostech bude hráče informovat virtuální list Sim City Wire.
Velkou roli bude v SimCity hrát on-line mód. Spolu s dalšími hráči si budete moci zabrat region a následně spolupracovat. Každý bude pracovat na svém městě, ovšem dost možná s rozdílným zaměřením. Pokud někdo touží vybudovat ráj pro obyvatele, dostane prostor. Ale jen tehdy, když se někdo další rozhodne zřídit průmyslové město, kam by lidé mohli dojíždět za prací. On-line bude také možná ekonomická výpomoc a směna surovin.
K dispozici budou nejrůznější žebříčky, zobrazující, kdo je v jakém ohledu nejúspěšnější. Tvůrci chtějí jít ale ještě mnohem dál. Hráči budou on-line spoluvytvářet globální ekonomiku SimCity, která se pak promítne do růstu cen všech možných surovin a produktů. Vtip je v tom, že tento vývoj zasáhne také hráče, kteří si své město budují sólo.
Problém je, že pro hraní SimCity tak bude nutné permanentní připojení k internetu. Ano, v pozadí je cítit snahu co možná nejvíc znepříjemnit život pirátům.
SimCity na první pohled působí jako vyspělá hra s propracovanými herními mechanismy a ekonomickými řetězci. Tvůrci zároveň kladou obrovský důraz na to, aby zůstala přístupná široké veřejnosti. Pakliže se neuchýlí k nadměrnému zjednodušování, mohlo by SimCity hráčům pomoci pochopit, jak vlastně funguje takové velkoměsto. Hra by měla vyjít během roku 2013.