Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sliby versus realita. První část recenze Guild Wars 2

Titul Guild Wars 2 sliboval dramatickou proměnu on-line her na hrdiny. Je to skvělá hra, revoluce se ovšem nekoná. Porovnáváme proto původní sliby vývojářů a skutečnost. Řeč byla například o individuálním příběhu, odklonu od tradičního systému úkolů i akčnějším pojetí soubojů.
85

Guild Wars 2

Platforma: PC
Výrobce: ArenaNet

Hra je zatím stabilní, hráčská základna zdravá a start lze označit za vydařený. Graficky však titul lehce zaostává. Pokud hledáte alternativu k World of Warcraft a nečekáte revoluci, mohou být Guild Wars 2 vhodnou volbou. Nové mechaniky totiž fungují výtečně, a hra působí svěžím dojmem.

Herní karta
Guild Wars 2

Guild Wars 2

Revoluční Guild Wars 2 rozhodně nejsou. Zároveň však oproti řadě žánrových konkurentů představují citelnější odchylku od současného standardu. Stále jsou ale jen variací modelu, který do kamene téměř vytesal titul World of Warcraft.

Cílem prvního dílu recenze je zejména posoudit, jak původní vývojářské sliby fungují v praxi. Detailnější rozbor hry nabídneme v příštích částech recenze.

Tempo hry je však u Guild Wars 2 svižnější a titul působí akčnějším dojmem. Vývojáři v manifestu slibovali hru, která bude bavit od začátku do konce. Oproti jiným titulům by zábavné fáze hry neměly být odměnou za úmorné sekce.

Pojďme tedy posoudit, nakolik se jednotlivé pokusy o evoluci žánru podařily.

Ačkoliv grafika Guild Wars 2 působí starším dojmem, některé scenérie jsou působivé.

Slib č.1: Vrátíme do on-line her silný příběh

"Ve hře na hrdiny chcete zažít poutavý a zapamatovatelný příběh. Toužíte po volbách, na kterých bude záležet. Chcete, aby činy zanechávaly ve světě stopu. Pojďme to po on-line (MMO) hrách vyžadovat také," napsali vývojáři v manifestu.

Guild Wars 2 skutečně zahrnují ústřední dějovou linku, která se odvíjí od hráčských voleb. Dialogy jsou namluvené a probíhají ve speciálních animovaných sekvencích. Sekvence samotné však nepůsobí příliš poutavě a kvalita dialogů mnohdy pokulhává.

Návrat k odkazu tradičních her se silným příběhem se příliš nedaří. Děj alespoň zpočátku nudí a nebýt recenzentem, dialogy bych jednoduše přeskakoval.

Individuální příběh navíc probíhá v instancích světa, které jsou pro jednotlivé hráče unikátní. Z titulu se tak místy stává spíše hra jednoho hráče. Do příběhových instancí však lze přizvat i kamarády.

Akční systém soubojů funguje výtečně. S odezvou serverů zatím problém není.

Slib č.2: Zapomeňte na úmorný systém úkolů

"Některé hry vyprávějí příběh téměř výhradně prostřednictvím textu při zadávání úkolů. Ale my jsme v životě všichni klikli na tolik vykřičníků a přijali tolik úkolů, že jsme úkolovému textu velmi odolní," tvrdí vývojáři.

Hra proto nabízí systém dynamických úkolů. V teoretické rovině měl systém umožňovat procházení světa bez jakéhokoliv přijímání úkolů. Pokud hráč například spatřil obra ničícího vesnici, mohl ho zabít, a splnit tím úkol na záchranu vesnice.

Původní popis hovořil o různých vizuálních indikátorech, které by pro daný svět byly přirozené. Na kopci poblíž se například mohla objevit exploze, zem se třást a oblaka dýmu zahalovat nebe.

Ve skutečnosti však dynamické úkoly nejsou tak vzrušující. Titul hráči suše oznámí, že je poblíž nějaká událost a zobrazí ji na mapě. Nejde tedy o žádné vyhledávání tajuplného dobrodružství. Jsou to spíše dodatečné úkoly, které se čas od času objeví ve vašem okolí.

Tvorba postavy nabízí detailní systém vizuálních úprav. A volíte také příběhové podhoubí.

Během kratšího pobytu v jedné lokaci však stejná "dynamická" událost proběhne několikrát a většinou jde o prostý boj se skupinou nepřátel či určitým bossem. Je to tedy jen pohodlnější systém úkolů.

Vzhledem ke svému zpracování a častému opakování událostí však dynamický svět nevytváří.

Úkoly svázané s ústředním příběhem navíc probíhají naprosto standardním způsobem. Hráč tedy chodí na vyznačená místa, kde konverzuje s nehráčskými postavami a plní předem vytyčené úkoly.

Systém úkolů v Guild Wars 2 tedy nedostál původním slibům. Přesto je však o poznání lepší než systém tradiční.

Ve světě lze náhodně narazit na řadu bossů. Všichni hráči jsou pak spojenci.

Slib č.3: Vytvoříme opět týmového ducha

V oficiálním manifestu vývojáři napsali: "On-line hry na hrdiny jsou sociální. Proč tedy někdy působí dojmem, že se vás vší silou snaží potrestat za spolupráci s jinými hráči?

To je pravda. Získávání úrovní bývá ve většině těchto titulů nejlepší na vlastní pěst. Za pomoc neznámým hráčům totiž zpravidla nezískáte nic. A pokud zabijete monstrum potřebné pro splnění určitého úkolu, jiný hráč vás může v duchu jen proklínat.

Guild Wars 2 oproti tomu nabízí systém, jehož cílem je týmová hra i mimo guildu a partu kamarádů. Na zabíjení nepřátel se mohou podílet všichni hráči a při dostatečném přínosu každý získá zkušenosti i předměty.

Hra zahrnuje aukční domy i úložny předmětů.

Z pohledu hráče takový systém funguje výtečně. Lidé si častěji pomáhají a hra působí sociálnějším dojmem. Hráči mají stejné cíle a ostatní nejsou paraziti, které je třeba předběhnout či ignorovat.

Guild Wars 2 tedy do hry skutečně vrací prvky kooperace.

Slib č.4: Souboje zaujmou i hráče stříleček

Vývojáři se podle svých slov inspirovali i akčními hity. Hráč tak například může uskakovat nepřátelským útokům. Slouží k tomu speciální funkce, která se po použití krátce dobíjí. Řada schopností navíc nevyužívá automatické míření, a zásah tak vyžaduje hráčskou dovednost.

Zloděj může s lukem využít řadu schopností, které zasáhnou nepřátele jen ve zvolené oblasti a šíp tam nejprve musí doletět. Rychlost projektilu se pak u různých dovedností liší, a je tedy třeba předvídat budoucí polohu nepřátel. Některé dovednosti tak připomínají například střelbu z granátometu v akčních hrách.

Guild Wars 2 jsou zábavné hned od začátku. Úvod hry rozhodně není utahaný.

Ačkoliv jde o titul pro tisíce hráčů, odezva serverů zatím nepředstavovala problém a souboje probíhají bez problémů. Výtečný je navíc systém dovedností. Schopnosti postavy totiž určuje zbraň, kterou třímá v ruce. Například zloděj tak má jinou sadu dovedností s lukem, mečem nebo dýkou.

Dovednosti se navíc odemykají průběžně, používáním zbraně. První využití nějakého typu zbraně znamená zabít několik nepřátel pro získání dovedností. Zbraně navíc lze přepínat i v boji, a měnit tím výběr schopností.

Bojový systém je zkrátka vydařený.

První dojmy jsou pozitivní

Vývojáři Guild Wars 2 v minulosti napsali: "Naše hry jsou navržené, aby byly zábavné moment od momentu." Tuto filosofii hra skutečně vyznává. Na rozdíl od řady jiných on-line titulů je hra zábavná již od začátku. Vývojáři se také nesnaží uměle prodlužovat herní čas, a mezi objevenými lokacemi se tak lze okamžitě teleportovat.

Hra je zatím stabilní, hráčská základna zdravá a start lze označit za vydařený. Graficky však titul lehce zaostává. Pokud hledáte alternativu k World of Warcraft a nečekáte revoluci, může být Guild Wars 2 vhodnou volbou.

Některé sliby vývojářů však působily velkolepě a jejich realizace se drží více při zemi. Začátek hry je nicméně velmi vydařený a nové mechaniky titul nekazí. Velikou devizou hry je však absence měsíčních poplatků. Stačí zakoupit plnou verzi a můžete hrát.

Hodnocení titulu se ještě v dalších částech recenze může změnit. První díl se zaměřil čistě na úvod hry a sliby vývojářů před vydáním titulu. Finální verdikt značně ovlivní podoba obsahu pro hráče na maximální úrovni.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 805 čtenářů

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný první víkend....

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...