Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Počítačem řízený bojovník chce porazit lidský mozek. Soupeří o 137 tisíc

Bojovníci ovládaní umělou inteligencí se v každoroční soutěži pokoušejí ošálit lidské rozhodčí. Úkolem sudích je totiž rozhodnout, kteří válečníci ve střílečce Unreal Tournament 2004 jsou skuteční lidé, a které ovládá počítač. V uplynulých čtyřech ročnících soutěže se to zatím žádné umělé inteligenci nepodařilo. Jejich autoři však věří, že se to může změnit.

Ilustrační obrázek z titulu Unreal Tournament 2004, ve kterém probíhá soutěž o nejlepší umělou inteligenci.

První cenou v soutěži je sedm tisíc dolarů, tedy zhruba 137 tisíc korun. Podmínky pro výhru však doposud nikdo nesplnil. Sponzor soutěže totiž vyžaduje úspěch v upravené verzi testu známého jako Turingův test.

V původní verzi lidští porotci diskutují s lidmi i umělou inteligencí. Cílem je posoudit, kteří z respondentů jsou skuteční lidé. Vědcům se však doposud nepodařilo vyvinout program, který by sudí zcela ošálil.

Pro soutěž nazvanou BotPrize pak týmy programují válečníka pro střílečku Unreal Tournament 2004. A úkolem rozhodčích je posoudit, kteří z účastníků virtuálního zápasu jsou skuteční lidé.

Soutěž Bot Prize

Cílem soutěže je podpořit vývoj programů, které zvládnou pohyb v prostoru podobně jako lidé. Takovou umělou inteligenci je pak možné využít v počítačových hrách, ale i při simulaci davu v nouzových situacích.

Pokud žádná z umělých inteligencí porotce dostatečně nepřesvědčí o své lidskosti, vyhrává program, který porotci nejčastěji vyhodnotí jako člověka.

Horkým kandidátem na vítěze letošního ročníku je program nazvaný Neurobot, jehož algoritmy simulují fungování lidského mozku. Neurobot loni skončil na druhém místě.

Neurobot simuluje dvacet tisíc neuronů i elektrický proud, který mezi nimi plyne. Vzniká tak 1,5 milionu spojení. Takové číslo však představuje zlomek lidské kapacity, kterou tvoří zhruba 120 miliard neuronů.

V případě Neurobota jsou virtuální neurony rozděleny do různých skupin určených pro zpracovávání rozličných vjemů i odlišné akce. Jedna skupina například zpracovává smyslové informace, třeba cizí pohyb v zorném poli. Jiná skupina neuronů pak vyhodnocuje různé akce, jakými jsou například orientace, pohyb či střelba.

Umělá inteligence tak sama volí reakce na konkrétní situace a ani její autoři nevědí, proč se v libovolný moment rozhodne pro danou akci. "Netuším, proč se rozhodne střílet, když střílí," řekl autor programu Zafeirios Fountas pro časopis New Scientist.

Největším Neurobotovým soupeřem letos bude program ICE-CIG2012, který se soutěže zúčastní s taktikami, které se v minulosti naučil od lidských hráčů. Loňský ročník soutěže ostatně vyhrála právě tato umělá inteligence. Autoři Neurobota však letos do svého výtvoru vkládají značné naděje.

Autor:
Témata: Robot, virtuální
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...