Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Virtuální realita je podle firmy Valve v úzkých. Potřebuje chytrý podvod

  13:00
Aby virtuální realita působila přirozeně, vyžaduje zlomkovou odezvu oproti myši. A podle softwarového inženýra Michaela Abrashe ze společnosti Valve zatím přijatelné řešení není na dohled. Nevylučuje však, že se programátorům podaří objevit softwarový "podvod", který by situaci řešil.

Brýle Oculus Rift pro zobrazování virtuální reality

Různých triků pro souboj s omezením doby se ve světě počítačů vždy používala řada. Ostatně i Abrash je autorem jednoho z nich. Jeho nápad Mode X se využíval v devadesátých letech a pomáhal obejít tehdejší limit pro rozlišení obrazovky. Ten způsoboval podivný nepoměr stran.

Problém v  případě virtuální reality představuje herní odezva. Uvěřitelnost simulace totiž s vyšší odezvou klesá a zpožděné vykreslování může navíc způsobovat kinetózu. Tedy určitou nevolnost způsobenou pohybem, která se může projevovat například závratěmi.

Optimální odezva myši ve hrách je padesát milisekund. Pro virtuální realitu jsou však takové hodnoty nepřijatelné. Abrash to vysvětluje způsobem, jakým mozek tyto vjemy vnímá. Dění na obrazovce totiž mozek chápe jako obrázek. Virtuální realita však na naše smysly působí jako skutečnost a zpoždění pak vyvolává zmiňované komplikace.

Abrash tvrdí, že jakákoliv odezva nad dvacet milisekund nepůsobí přirozeně. A podle výzkumů se optimální hodnota může pohybovat v rozmezí sedmi až patnácti milisekund. Ve Valve však dokázali docílit nejnižšího zpoždění třicet milisekund. A to pouze u graficky méně náročných her a bez synchronizace vertikálního obrazu (vsync).

Teoretická minimální odezva pro současnou generaci her je podle Abrashe 36 milisekund. Ke zpoždění totiž dochází hned na několika frontách. Jednu komplikaci představuje samotné vykreslování. Většina her totiž nedokáže snímky zobrazovat plynule a vyvažuje to zpožděním obrazu o šestnáct milisekund. Další zpoždění vzniká při snímání pohybu a následném vykreslení výsledku.

Pro snímání pohybu existuje více technologií a každá má své silné i slabé stránky. Jedna částečně předvídá hráčovy pohyby a dokáže reagovat hbitě. Pokud však špatně odhadne směr pohybu, výsledek je katastrofální. Druhá technologie reaguje teprve až na pohyby a její odezva je citelně pomalejší.

Jako možné řešení tak Abrash předpokládá jakousi kombinaci obou technologií. Horší je to však v případě vykreslování. "Mimo zjednodušování vykreslovaných scén toho příliš změnit nelze," píše Abrash na svém blogu. S vývojem technologií se totiž zvyšují i nároky her a jen těžko si lze představit situaci, při které by grafické čipy novým hrám nabízely přebytek výkonu.

Abrash proto jako jediné řešení vidí vynález nového softwarového "podvodu", který umožní obejít současná omezení a z virtuální reality učiní více než hudbu budoucnosti.

Autor:
Témata: Valve, virtuální
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...