Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Ambiciózní The Cave od herního veterána na vrchol nevyšplhal

Putování rozlehlou podzemní jeskyní přináší kopec legrace i hlubokou filosofii. Originální mix žánrů pobaví sice kvalitně, ale bohužel také velice krátce.
70

The Cave

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Double Fine Productions

  • Sedm zcela odlišných postav
  • Humor
  • Originální hratelnost
  • Krátké
  • Opakované procházení stejných míst

Herní karta

Ač vypadá jako obyčejná skákačka, ovládá se jako obyčejná skákačka a skákáním v ní trávíte i většinu času, takhle jednoduše The Cave zaškatulkovat nelze. Namísto pořádné akce se připravte spíše na originální hádanky a pořádný kopec legrace. Pod hrou je totiž podepsán Ron Gilbert, matador herního průmyslu a autor nehynoucích klasik Monkey Island nebo Maniac Mansion. 

Hurá do jeskyně

Jak už z názvu hry vyplývá, hlavním představitelem je jeskyně. Značně neobvyklá jeskyně, nutno říci. Kromě očekávatelných kamenných stěn a tmy se v ní totiž nachází například moře se slunečným ostrovem, raketová základna, egyptská pyramida či středověký hrad. Není tedy divu, že vábí k průzkumu různorodé postavy.

The Cave (PS3)

Mezi nimi najdeme jak okoukané stereotypy, jakými jsou například rytíř v brnění, sličná archeoložka nebo moudrý mnich, tak i opravdu originální postavičky burana se slaměným kloboukem či nerozlučná dvojčata.

Celkem je jich na výběr sedm a rozhodně se neliší pouze vzhledem. Každý má totiž jinou motivaci, proč se do jeskyně vydává, jiný příběh a na každého také čeká trochu odlišný zážitek. Hráč si však může vybrat pouze tři, ostatní zůstanou trčet na startu.

Ron Gilbert

Legendární herní vývojář letos oslavil padesátku, ale elánu mu rozhodně neubývá. Kdyby nic jiného, tak za stvoření prvních dvou dílů kultovní adventury Monkey Island má místo na herním Olympu jisté. Byl to také právě on, kdo napsal skriptovací jazyk SCUMM, na němž běžely téměř všechny adventury od společnosti Lucas Arts.

Kromě vývoje nových her již sedmým rokem provozuje blog Grumpy Gamer (mimochodem nic vtipnějšího o hrách jen tak nenajdete) a prý osobně odpoví na každý e-mail, který se nebude týkat skutečného tajemství Opičího ostrova.

Veterán herního průmyslu Ron Gilbert

Mezi zvolenými postavami lze v průběhu hry libovolně přepínat a jen díky jejich vzájemné spolupráci je možné řešit připravené rébusy. Kromě značně zjednodušeného modelu sbírání a používání předmětů na správných místech se tu hodně manipuluje s přepínači či posouvá bedýnkami.

Ten umí to a ten zas tohle

Navíc má každá postava specifickou speciální vlastnost, a tak se v závislosti na zvolené sestavě vypořádáváte s některými úlohami rozdílným způsobem. Například cestovatelka v čase se umí teleportovat, vidlák zadržet dech atd. Tyto vlastnosti pak nejvíce využijete ve speciální příběhové lokaci, která je pro každou postavu unikátní.

The Cave (PS3)

Na to, že je zápletka vyprávěna pouze pomocí několika málo obrázků na stěnách jeskyně, dokáže překvapivě zaujmout a dokonce přinést i životní ponaučení. Samotná jeskyně slouží jako vypravěč, rádce a v neposlední řadě i nekonečná zásobárna černého humoru.

The Cave rozhodně nehází hráči klacky pod nohy. U hry je potřeba přemýšlet, nicméně pokud dáváte pozor, tak delší zaseknutí na jednom místě nehrozí. Jeskyní tak projedete jak krysa drenážní rourou a po nějakých čtyřech hodinách přichází konec.

Jasně, hra stojí 350 korun a celou dobu jsem se skvěle bavil, ale přesto se nelze ubránit dojmu, že šlo z celého konceptu vymačkat daleko víc.

Popáté to není ono

Nabízející se opětovný průchod s odlišnými postavami není bohužel taková zábava, jakou bychom si představovali.

Půlka hry totiž zůstává úplně stejná a to, že se za zamčené dveře místo teleportování dostanete podplaváním mořského tunelu, herní zážitek nijak neobohacuje. Že by někdo hru prolezl pětkrát, což je minimální počet, pokud byste chtěli vidět všechny připravené konce, snad autoři nemohli myslet vážně.  

Zklamáním je i slibovaná kooperace až tří hráčů u jedné obrazovky, kdy se každý zmocní ovládání jedné postavy.

Na papíře to možná vypadá skvěle, ale v praxi stejně v jednu chvíli hraje pouze jeden a ostatní můžou jen koukat. Z principu hry vyplývá, že v jednu chvíli musí být všichni na různých místech a čekat, než někdo někde něco udělá.

Vytknout musím i neustálé pobíhání z místa na místo. Kvůli chybějícímu inventáři můžete v jednu chvíli nést pouze jeden předmět, takže se budete neustále vracet. Potěšila by i možnost zavolat všechny hrdiny na jedno místo, abychom nemuseli každou cestu opakovat třikrát.

Ale i přes tyto výtky se The Cave rozhodně vyplatí zahrát. Radost přinese hlavně milovníkům adventur, protože do stagnujícího žánru přináší neokoukané nové prvky. Díky roztomilé grafice a spoustě vtipných hlášek ovšem dostane každého, kdo nutně nepotřebuje ve hrách jen střílet. Pokud Double Fine do příště vychytají těch pár chybiček, bude to dokonalé.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

71 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 69 čtenářů

Témata: Humor, Playstation 3
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...