Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Budoucnost her je odpuzující. Budou okrádat o čas i peníze

Spatřit záblesk možné herní budoucnosti je šokující zážitek. Herní obsah, diktovaný novým obchodním modelem, na tradiční hráče mnohdy kašle a soustředí se jen na malou skupinku platících uživatelů. A ačkoliv lze zahlédnout majáky naděje, je většinové směřování děsivé.

Ilustrační obrázek ze střílečky Tribes Ascend, která je hratelná zdarma.

Řeč je pochopitelně o obchodním modelu ke hraní zdarma, kterému se v angličtině přezdívá free-to-play. Jenže jak praví staré přísloví, zadarmo ani kuře nehrabe. Ačkoliv je platících hráčů zhruba desetina, terčem legální zlodějiny se mnohdy stává i neplatící většina.

V dřívějších dobách jste za peníze téměř vždy získali kompletní hru. Jistě, v případě řady žánrů to i tak znamenalo hodiny odemykání dovedností a získávání výbavy. U jiných však okamžitě bylo k dispozici vše.

Nejvhodnějším příkladem bylo síťové zápolení ve strategiích a střílečkách. Nepřítel mohl být schopnější, ale rozhodně neměl trvalou výhodu, třeba silnější zbraň nebo dodatečné typy jednotek.

Zatímco prodej kompletní hry spoléhal na vývoj pokud možno co nejzábavnějšího titulu, návrh titulů ke hraní zdarma sází na frustraci.

V Age of Empires Online lze jednotky odemykat hraním či za ně jednoduše zaplatit. Souboje hráčů s hráči jsou tak často nevyvážené.

Vývojáři totiž veškeré herní mechanismy vymýšlí tak, aby vás motivovali k drobným nákupům. Ve výsledku však za plnohodnotné hraní zaplatíte i násobky krabicového titulu. Mluvíme třeba o několika tisících korun.

Vaše možnosti jsou proto v bezplatné verzi zpočátku značně omezené. Ať už jde o výběr zbraní, postav, úrovní, nebo dovedností. Dobrat se zábavné části hry trvá.

Na jejím odemykání musíte pracovat a každý titul lze fakticky posoudit teprve po několika hodinách hraní. A pokud mezitím zjistíte, že vás hra nebaví, čas vám nikdo nevrátí. Zřejmě nejděsivějším příkladem tohoto trendu jsou některé mobilní hry, u kterých lze o úctě k zákazníkům hovořit jen těžko.

Čím dál častější jsou totiž principy, kde za získané body či peníze nic nového neodemykáte. Jen vám umožňují pokračovat v hraní. Vzorným příkladem jsou třeba závody Real Racing 3, kde automobil potřebuje doplňovat benzín či měnit tlumiče.

Jednotlivé akce ve hře stojí virtuální peníze, které odemykáte závoděním. Výměna či oprava však automobil na čas vyřadí z provozu a pokud chcete okamžitě pokračovat v hraní, musíte využít vzácné měny. Tu lze v minimálním množství získat hraním, neomezeně ji však můžete nakupovat za skutečné peníze.

Real Racing 3 jsou povedené mobilní závody, které však snižuje nenasytný systém mikrotransakcí.

Existují pochopitelně i hry, které model využívají v zásadě bez problémů. Například akční strategie League of Legends, kde lze za peníze nakupovat alternativní vzhled postav. Jenže na druhé straně barikády stojí například střílečky, ve kterých za peníze kupujete náboje. A to je šílené.

Většina titulů využívajících model ke hraní zdarma totiž není navrhována jako zábava pro každého. Vývojáři se soustředí pouze na platící menšinu a zbytku nabízejí mrzácký zážitek. Dokud hlavním cílem bude získat peníze z oné malé skupiny hráčů, "bezplatné" tituly budou degenerovat herní průmysl.

O modelu hraní zdarma jako o budoucnosti her nicméně hovoří řada velikých vývojářských studií i významných vydavatelství. Netají se tím třeba společnosti Electronic Arts či Crytek. Způsob využití modelu však ve většině případů potřebuje změnu.

Titul League of Legends je jednou z mála her, které modelu ke hraní zdarma využívají správně.

Peníze nesmí odemykat herní výhody. Místo toho by měly být prostředkem k získání kosmetických doplňků, dodatečných funkcí či nových úrovní. V případě dobře nastavených principů pak tento model může u síťových her fungovat. Rozporcované tituly pro jednoho hráče však zní děsivě.

Pokud budeme jako hráči tento nešťastný trend ignorovat, rozumné pojetí velkorozpočtových her může i nadobro zmizet. V opačném případě snad vývojáři budou hledat přijatelnější způsoby, jak hráčskou základnu zpeněžit. Do té doby se však většině podobných titulů budu raději vyhýbat obloukem.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...