Představte si, že hrajete rozsáhlou on-line hru, která funguje na bázi předplatného. Kromě počáteční investice platíte každý měsíc zhruba 320 korun. Později provozovatel hry zřídí webový obchod, na němž začíná prodávat okrasné předměty, které mají uspokojit estetické cítění hráčů.
Aby nevypadal jako ten zlý, část peněz věnuje na charitu. Jenže s jídlem roste chuť. Provozovatel se chystá zabudovat obchod přímo do hry a přidávat další a další předměty.
Úvodní příběh není fikce, ale realita populární západní on-line hry World of WarCraft. Abychom si rozuměli: obchody s předměty ve hrách nejsou žádnou novinkou. Čím dál častěji se ovšem objevují i u her, které jsou placené. Nabízí se otázka, jestli je to správné.
TÉMA: Zákazník, nebo ovce?Podle klasické definice totiž službu nelze vlastnit. Řada hráčů přitom tituly kupuje v krabicovém balení a s radostí si je vystavuje v policích (číst celé téma). |
Když Blizzard, který World of WarCraft provozuje, zařadil nejnověji do obchodu tři helmy (jedna stojí v přepočtu zhruba 300 korun), jejichž vzhled mohou hráči aplikovat na svoji aktuální výbavu, strhla se bouře nevole.
Mnoho hráčů se cítí podvedeno a poukazují na to, že přece platí měsíční předplatné. Jiní oponují, že pokud předměty nenabízí herní výhody, je jim to jedno.
Z ekonomického hlediska není co řešit: dokud budou hráči tyto předměty kupovat, bude je provozovatel hry nabízet. Mnohem zajímavější je etické hledisko. Odolají provozovatelé placených her vábení nabízet předměty, které přeci jen poskytnou herní výhodu? Jasné ne od komunity už mnohokrát donutilo velké firmy změnit přístup.
Vraťme se znovu k World of WarCraft a třem helmám. Odpor k drobným platbám se v kombinaci s nevyzrálostí části herní komunity přetavil do nepřátelského chování vůči těm, kteří si takové předměty koupí.
Objevují se případy, kdy někteří hráči byli vyhození ze skupiny jenom proto, že na sobě měli helmu koupenou z obchodu. Některé hráče od koupě odrazuje právě fakt, že se stanou terčem nadávek a posměchu, což dává prodávaným předmětům další, nechtěný rozměr.
Otázka do diskuze: Myslíte si, že je morálně správné, aby placené hry nabízely další placené předměty? Koupili byste si takový předmět? Co jste ochotni akceptovat a kde je hranice, přes kterou takzvaně nejede vlak?