Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Simulátor zloděje Thief vás bude bavit. Modernizuje i odkazuje na tradici

Restart slavné zlodějské série vypadá sice jako moderní akce, ale hraje se jako starý dobrý Thief.
Thief

Thief

To město nenese žádný název. Jako by si to ani nezasloužilo. Říká se mu prostě The City. V lepších časech byly jeho ulice živé a obyvatelé spokojení. Zdá se to být dávno. Od chvíle, kdy městu vládne úzká elita, není dobré vůbec nic. Lid je utlačován a okrádán. Bohatí jsou stále bohatší a chudí chudší.

"Všechno nám sebrali. Topí se ve špercích. Ale mě nazývají zlodějem," tiše na začátku hry odříkává hlas, který patří Garrettovi, od roku 1998 považovanému za krále všech herních zlodějů. Mnozí už nevěřili, že se kdy vrátí, ale nakonec by se tak mělo stát ve velkém stylu,  v jednom z prvních pořádných hitů pro konzole nové generace. A samozřejmě také počítače.

Krátký průlet kamerou nad městem představuje jeho (již pojmenované) čtvrti Stone Market, South City, Dayport a Old Quarter. Přestože je The City jménem neutrální, nejblíže má asi k Londýnu viktoriánské éry se silným důrazem na počínající industrializaci.

Thief

První prezentace většího hratelného úseku Thiefa ukázala, že některé sliby, týkající se zejména města, mohly být přinejmenším zavádějící. Autoři od začátku trochu neurčitě mluvili o otevřeném světě. The City však lze v dnešní konkurenci za otevřené označit jen těžko.

Nakonec i na staré železo

Původně se měl Thief objevit pouze pro konzole nové generace (Playstation 4, Xbox One) a PC. Ale rozsáhlá fanouškovská báze konzolí generace minulé (X360, PS3, Wii U) autory nakonec přesvědčila, že vydání stojí za to i pro ně. Otázkou je, zda kvůli tomu nebude třeba až příliš mnoho ústupků pro všechny verze.

Nejenže se zdá být poměrně malé a překvapivě mrtvé, ale mezi ulicemi, domy a čtvrtěmi dochází k přerušení nahrávací obrazovkou. Novináře nenadchly ani reakce postav, které byly přinejmenším vlažné. Ale na tom tvůrci mohou ještě zapracovat.

V mlze se dosud vznáší také motivy samotného Garretta. Není jasné, o co v novém Thiefovi vlastně půjde, ale to je s největší pravděpodobností záměr, protože příběh bude důležitou příměsí atmosféry a čím těsnější bude poklička nad ním až do vydání, tím lépe.

Jisté je jen to, že v průběhu hraní se bude město dále rozšiřovat a Garrettovi se zpřístupní víc a víc misí. Tímto způsobem by měl hráč odkrývat osud Garretta i samotného města. Několikrát z úst autorů zazněla tajemná slova o revoluci, která se má odehrát. To dramatický potenciál příběhu zvyšuje.

Staromódní zloděj

Ta pravá zlodějská radost však z Thiefa sálá už nyní, a to překvapivě staromódním stylem. V tom dobrém slova smyslu. Procházení temnými uličkami, vnikání do domů přes zadní vchody a skrývání před strážemi se nikdy neomrzí.

Thief se přitom může pochlubit opravdu plynulým pohybem, který přesně reaguje na hráčovy příkazy. Problémy se objevily pouze v dnes již nutné vložce, kdy Garrett může přebíhat z jednoho úkrytu do druhého stisknutím jediného tlačítka, která je ještě poněkud nepřesná. Ale tuto funkci používat nemusíte a podle všeho si intenzivnější zábavy užijete tehdy, když postavu budete ovládat přímo.

Dobrou zprávou je také to, že přidaný vertikální prvek není ve hře pouze do počtu a už vůbec není odbytý. Pohyb po žebřících a stěnách funguje v Thiefovi podobně dobře jako v Assassin's Creed, byť zde není tak esenciální, ale většinou je pouze součástí jedné z cest vedoucích k cíli.

Thief

Ústředním bodem The City je tržiště Stone Market, kde narazíte na vznášejícího se obchodníka, doktora Troye či jistého Bassa, který má pro hráče připraveno pár úkolů. Například název "Montessoni Madness" skrývá krádež drahého obrazu a "Short Drop Full Stop" pro změnu obstarání plnicího pera.

Každou z misí popisuje několik obrázků s textem a všechny mají jedno společné: bude se v nich krást. Také jejich průběh je v obecné rovině podobný. Vydáte se na cestu, obhlédnete objekt, obejdete všechny hlídky a skrz střechy, kanály, přes zamčené brány a jiné překážky se dostanete ke kýžené kořisti.

Kdopak to mluví

Snad ještě větší kontroverze než případné zjednodušování mechanismů hry vyvolala změna na pozici dabéra hlavní postavy Garretta. Odjakživa se s ním pojí charismatický hlas Stephena Russella, ale toho v titulcích nového pokračování nenajdete. 

Společnost Eidos Montreal to vysvětluje tím, že tentokrát přistoupili k takzvanému "full performance capture", který spočívá v zachycování pohybů herce spolu s dabingem, aby vše vypadalo a znělo co nejautentičtěji. K tomu Russell pravděpodobně nebyl svolný, a tak byl nahrazen navzdory masivním protestům fanoušků.

Thief nechává na hráči, v jakém pořadí se do misí pustí. Některé z nich nebude nutné splnit vůbec, ale jiné se ve správný okamžik přece jen připomenou. Pro lepší orientaci je tu pochopitelně malá i velká mapa včetně řady plánovacích funkcí.

Ukázka mise

Mise jménem "Time's Up" dobře demonstruje, o co ve hře půjde. Basso zadá Garrettovi úkol ukrást jakési cenné hodinky. Okamžitě se zobrazují poziční symboly včetně ukazatele vzdálenosti, které vedou k místům potřebným pro úspěšné splnění mise. Všichni pamětníci původního Thiefa teď jistě brunátní a nadávají na všechna ta zjednodušení.

Ale žádný strach! Matadoři si mohou všechny pomocníky kdykoliv deaktivovat a užít si čirý zlodějský zážitek. Na místo tak dorazí o něco později, ale zase plni zážitků z důkladného pátrání. Ať tak či tak, v cestě stojí zeď, kterou Garrett musí překonat.

A protože to není asasín, ale zloděj, bude si muset trochu pomoci s tím, jak zeď zdolat. Ještě že o kousek dál visí na provaze několik beden (ano, je to trochu nelogické). Garrett tasí luk a natahuje. Teď už jen správně zamířit a protnout provaz. Daří se a bedny padají k zemi.

Jenže sotva se tak stane, začínají se mihotat okraje obrazovky. Podle všeho se hlásí Garrettův šestý smysl, protože se blíží hlídky. Tento smysl, ve hře zvaný Focus, budete v průběhu hraní dále rozvíjet a obohatíte ho například o schopnost vidět nebezpečí skrz zdi.

Tento mechanismus připomíná "instikt" známý z kontroverzního Hitman: Absolution. Ale opět platí, že si ho hráči mohou kdykoliv vypnout. Ostatně,Thief vyžaduje vlastně pouze trpělivost předvídavého hráče. Podle toho, kolik jí disponujete, si hru také nastavíte.

Thief

Jedním příkazem posíláme Garretta za vůz se senem, dalším sondujeme okolí. Zdá se, že zde není žádný pohyb. Skrčený proto Garrett pokračuje, ale u jednoho výběžku zdiva zůstává stát. Hlasy totiž dávají tušit, že se blíží hlídka.

Ukazatel vlevo dole to potvrzuje a svítí tmavě modře, což značí dobré krytí. Pokud by byl Garrett viditelný, ukazatel by zářil bílou barvou. Takhle se však hlídka jen na chvíli zastaví a po čase pokračuje v patrole za roh.

Takže vydechnout a jde se dál. Ale v tu chvíli si to do obrazu zrovna nakráčí další voják. Malý symbol nad jeho hlavou znamená, že v dalších okamžicích spustí alarm. Skutečně se tak děje a alarmován je bohužel i již překonaný hlídač. Oba se pouští do Garrettova pronásledování.

Úprk není zase tak jednoduchý, jak jsme si představovali, protože nepřátelé snadno zdolají všelijaké schody a umí se pohybovat i po střechách. Proto nezbývá než se protivníkům postavit, což je asi nejméně vhodné řešení. Lukem je na krátkou vzdálenost není možné zasáhnout a klacek, který má Garrett v této chvíli k dispozici jako další zbraň, nutí nechat nepřátele dojít tak blízko, že mohou tasit meče a Garretta zabít.

V rámci druhého pokusu míří Garrett nejprve za obchodníkem, u kterého si kupuje pár vodních šípů. S jejich pomocí zhasne několik petrolejových lamp, což mu poskytuje lepší krytí.

Zbývá už jen vylézt na jednu ze střech a mohutným skokem se dostat na druhou stranu bloku. Po přeskákání několika dalších střech a domů už v cestě stojí pouze okno, které Garrett odstraní páčidlem. Cesta je volná a po získání hodinek se dostavuje skvělý pocit z dobře odvedené práce.

Tento pocit chutná o to víc, že se z nového Thiefa nestala sterilní jednoduchá hra, a to ani když si aktivujete nejrůznější pomocníky. I tak budete muset prokázat velkou dávku trpělivosti, v současných hrách prakticky nevídanou. Nečekejte ani dnes už standardní automatické léčení a už vůbec ne přívětivě rozmístěné kontrolní body, na kterých by se hra ukládala.

Po neúspěchu v pokročilé fázi mise sice nepůjdete znovu od začátku, ale i tak si zopakujete pořádný kousek. Silného napětí totiž dosáhnete jen dostatečně velkým trestem v případě neúspěchu. 

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...