Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šance pro šikovné aneb jak mobilní hry změnily svět

Mobilní hry zasáhly herní svět s nebývalou tvrdostí a změnily některá zažitá pravidla. Jsou to změny pozitivní, nebo se jim naopak máme bránit? Na vaše názory se těšíme v diskuzi.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

ONDŘEJ ZACH

Strategie Kingdom Rush: Frontiers zabaví na mnoho hodin.

Mobilní hry vnímám jako určitý návrat ke kořenům. Pamatujete na dobu, kdy hru vytvořil jeden člověk a byla úspěšná? Časem se to změnilo.

S rostoucími náklady, technologickým pokrokem a určitou profesionalizací neměl jedinec nebo malý tým bez vydavatele šanci. O tom, jaké hry budou hráči hrát, často rozhodovali a bohužel stále rozhodují manažeři, kteří vlastně o hrách nevědí vůbec nic.

Příchod aplikačních portálů nejenže změnil zažitou praxi, on vytvořil nová pravidla hry. Kdo je šikovný, má nápad a jde si za svým, může uspět. Už tu není překážka v podobě zkostnatělého vydavatele, který jen málokdy dává zelenou svěžím nápadům.

Mobilní strategie Dungeon Keeper se naopak příliš nepovedla. Na vině je agresivní obchodní model.

Mobilní platforma přeje jednotlivcům i malým studiím. Ostatně například u AppStore si Apple bere 30 procent výdělku, zatímco zbylých 70 procent připadne autorům. U klasického modelu vývojář – vydavatel – distributor připadalo na autory slabých 10 procent.

Druhou stranou mince je ovšem hromada balastu, která se v aplikačních prostředích objevuje. Mnozí si stěžují na agresivní model free 2 play či poukazují, že na mobily a tablety stejně vycházejí jen malé hříčky. S tím nemohu souhlasit. Zprasený obchodní model není problém platformy a na mobilní zařízení vznikají i komplexní projekty. Za mě tedy klady jednoznačně převažují nad zápory.

ANDREJ BRABEC

Mobilním hraním vyvolané změny na mne působí jako krok špatným směrem. Na tomto poli je neuvěřitelné množství braku, mezi kterým je obtížné objevit kvalitní tituly. Po recenzi mám jen zřídkakdy chuť hru ještě spustit a za poslední dva roky mne pohltilo asi tak pět titulů.

Clash of Clans vydělává svým tvůrcům 2,4 milionu dolarů každý den. Hra funguje na obchodním modelu free 2 play.

Jako největší problém však vnímám obchodní modely. Právě mobilní hraní totiž čím dál častěji pracuje s jejich hybridní verzí. Vyžadují zakoupení hry a ještě hráče obtěžují s mikrotransakcemi.

Možná jsem v tomto ohledu pouze konzervativní, ale titul by podle mého názoru měl vyžadovat jen jedno. Jinak mnohdy není zřejmé, zdali je další úroveň dohratelná i bez placení. A na to říkám fuj.

JAN LYSÝ

Především je nepopiratelné, že mobilní projekty přivedly k hraní spoustu lidí, kteří se do toho předtím rozhodně nehrnuli. Jednoduché hříčky, které jsou často zdarma a nevyžadují žádné hlubší zkoumání herních mechanismů, ale prostě si je člověk v autobuse pustí a "zabije" pár minut, než dorazí na svou zastávku, mnohé oslovily.

Plants vs. Zombies 2 je hratelná a dohratelná bez investice jediné koruny.

Druhou věcí je, že dnes si může na hře namastit kapsu skoro každý, nejen velká vývojářská studia s majetkem v řádu desítek milionů dolarů, ale klidně i šikovný student s dobrým nápadem (pokud tedy nezablokuje svůj projekt poté, co mu ho někdo zkritizuje). Díky mobilnímu hernímu trhu se objevila spousta nových příležitostí.

Pokud jde o negativa, tak se zdá, že se nám nepěkně rozšířila móda "opisování" a hromada projektů si je podobná jako vejce vejci. Je čím dál obtížnější narazit na vysloveně neotřelý kousek, který bychom už předtím neviděli ve dvaceti dalších variacích.

PETR ZELENÝ

Osobně mě mobilní hry příliš nezasáhly, pokud nepočítám letité hrátky s hadem na stařičké Nokii. Asi to bude tím, že v mobilech bývaly především primitivní hříčky, které mou pozornost nedokázaly udržet. Ale týden mám svůj první chytrý mobil, tak se to třeba konečně změní. Bránit se tomu rozhodně nebudu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...