RECENZE: Nízkorozpočtový útěk z Alcatrazu se vůbec nepovedl
1954: Alcatraz
Platforma: PC
Výrobce:
Daedalic Entertainment
- Zajímavý námět
- Nelineárnost
- Hnusná grafika
- Nefér zákysy
Tohle prostě jednou muselo přijít. Tak dlouho nás Dadealic zásoboval skvělými adventurami, až se ucho utrhlo a jejich nejnovější počin nedokázal zdolat vysoko posazenou laťku. Přes lákavé téma a nevídané pokusy o nelinearitu se nepovedlo stvořit více než béčkovou a snadno zapomenutelnou záležitost.
Promrhaný potenciál
Nejsmutnější na tom je, že Alcatraz má zdravé jádro a kdyby si s ním někdo dal více práce, byl by mnohem přístupnější i širší hráčské obci. Ať už byl důvod jakýkoli, rozpočet byl evidentně značně omezený a na výsledku je to bohužel vidět z každé obrazovky.
Nejpatrnější je to samozřejmě z grafického zpracování, které je vyloženě hnusné. Do vcelku slušných ručně kreslených pozadí jsou nešetrně nacpány 3D modely z doby krále Klacka, o nějakých animacích ani nemůže být řeč.
Grafika samozřejmě není to nejdůležitější, ale pokud ze zobrazovaného nepoznáte, zda vám někdo máchá nožem před obličejem, nebo se šťourá párátkem mezi zuby, je něco špatně. Takové kulisy by zlámaly vaz i daleko lepšímu scénáři, než je zde.
Na obou stranách mříží
A přitom samotná zápletka není špatná. Joe si v nejznámější věznici světa odpykává mnohaletý trest za ozbrojené přepadení, zatímco jeho manželka Christine na svobodě čelí vydírání ze strany mafie. Obě postavy jsou hratelné, a přestože postupují samostatně a prakticky nepřijdou do přímého styku, jsou nuceny na omezené úrovni spolupracovat.
Cílem je samozřejmě dostat se z vězení, nalézt ukrytý lup a odebrat se ruku v ruce do západu slunce. Anebo také ne. Největším trumfem Alcatrazu je totiž na poměry tradičních point’n‘click adventur nezvykle nelineární hratelnost.
Netýká se to pouze dialogových možností (několikrát ve hře máte možnost získat požadované informace jednoduše přes postel), ale i způsobu řešení hádanek.
Na první pohled to možná není tak zjevné, ale když jsme s kolegou konzultovali dosavadní postup, nestačili jsme se divit, k jak rozdílným situacím jsme se dostali. Tyto "rozhodovací stromy" navíc nejsou tak okaté jako například v Beyond či hrách od Telltale a závisí spíše na způsobu řešení konkrétních situací. Jestli se nějaké adventuře podařilo přiblížit vytoužené metě znovuhratelnosti, tak je to Alcatraz. Smutné na tom je pouze to, že je těžké najít důvod, proč ji dohrát aspoň jednou.
Zvrácená logika
Po nadějném úvodu se hra rychle zvrhne v nezajímavou generickou rutinu. Jsou tu hromady rozhovorů s přehnaně ujetými postavičkami, z nichž je k věci sotva každá desátá informace, nenápadité hádanky a klasická hra na kohouta a slepičku.
Je skoro až umění nevyužít tak lákavé prostředí, kromě Alcatrazu je to undergroundové umělecké prostředí San Franciska plné beatnických básníků, malířů, zneuznaných spisovatelů a homosexuálů.
Hádanky jsou velice jednoduché, přesto se mi povedlo několikrát zakysnout. Je to především kvůli neviditelným "spínačům", které umožní udělat nějakou akci až poté, když někde jinde uděláte něco jiného.
Ale ještě horší jsou naprosto zbytečné komplikace. V jednu chvíli například najdete dvě složky s dokumenty obsahujícími zásadní informace, ale abyste je mohli využít během rozhovoru, je nejprve nutné v inventáři obě složky zkombinovat a výsledek použít na zpovídanou postavu, jinak se dál nehnete. To není typ hádanek, po jejichž vyřešení se s úlevou plácnete do hlavy. To je regulérní opruz, po jakém slabší povahy hledají tlačítko uninstall.
Snad příště
Alcatraz je pro Daedalic velkým krokem vedle. Je to dáno patrně tím, že nejde čistě o interní produkt studia, ale to nám hráčům může být zcela ukradené. Béčkový příběh a nudné hádanky se odpustit nedají, obzvlášť v technickém zpracování, které z výsledku dělá nechtěnou frašku. Chtít za něco takového v dnešní době 20 eur (zhruba 550 korun) je nehorázné.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 66 čtenářů
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu
V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu
V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...
Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to
Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...
Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek
Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...