Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jste pro nás bezcenní, tvrdí vývojářské studio o zákaznících

Společnost Puppy Games poodhaluje pohled do zákulisí herního prodeje a naznačuje, že Steam pro menší vývojáře není jen výhra. Autor vystupující pod přezdívkou Cas má stávající situace plné zuby a nehodlá o ní již mlčet.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Na webu společnosti tak zveřejnil příspěvek, ve kterém rozebírá problémy nezávislých vývojářů a zákazníkům v něm vzkazuje: "Jste pro nás bezcenní." Vysvětluje to na názorném příkladu, podle kterého na začátku milénia cena jejich her odpovídala zhruba čtyřem stům korun.

"Některým vývojářům se s touto cenovkou vedlo vážně dobře. Většině z nás ne a vydělávali jsme si na pivo. Ale hry jsme vytvářeli i nadále, protože nás to bavilo, i když naše tituly nikdo nechtěl. A když jsme získali zákazníka, mohli jsme se o něj starat jako o šlechtu," píše Cas.

Podle vývojáře lidé za tu cenu pochopitelně očekávali, že věci poběží bez problémů. Pro vývojáře to zároveň byly i příjmy, které jim umožňovaly trávit čas jako technická podpora pro zákazníky. Cas však tvrdí, že většinu problémů způsobovaly špatné ovladače nainstalované na počítačích.

"Dělo se tedy to, že jsme trávili nezanedbatelnou část času, který jsme mohli využívat na tvorbu nových her a vydělávání peněz, opravou zákaznických počítačů. Ze srandy jsme tak říkávali, že jsme vám hru prodali za dolar a zbylých devatenáct byla podpora." Cas dokonce tvrdí, že při propočtu časových nákladů na jednotlivé prvky to i odpovídalo.

Vývojáři se tak spoléhali na to, že hry prodají dostatečnému počtu zákazníků, kteří podporu potřebovat nebudou. A na celém procesu tak něco vydělají. Svět se však změnil s nástupem digitální distribuce Steam. "Závěr byl, že hodnota nezávislých her spadla ze zhruba čtyř set na přibližně dvacet korun a to s jen několika málo výjimkami," vysvětluje vývojář.

Steam podle něj umožňuje prodat spoustu titulů, ale pouze s cenou nižší než v přepočtu 200 korun. "Technicky Valve nediktuje ceny, o které si říkáme. Ve skutečnosti to tak je. Naprosto. Jen se o tom nemluví. Řekl bych, že o tom nikdo mluvit nesmí."

Další změnu dynamiky nastolil trend balíků Humble Bundle. V tom je možné získat základní sadu her za libovolný příspěvek, či rozšířený balík při platbě vyšší částky, než je stávající průměr. "Najednou čelíte obrovskému problému. Prodali jste čtyřicet tisíc her. Ale vydělali jste pouze na přežití dvou týdnů na plný úvazek, protože každou prodáváte za dvě koruny."

V souvislosti s tím se prý na vývojáře obrací stovky lidí, kteří najednou chtějí opravit i počítač. A společnost následně očekává, že hodnota podobných her odpovídá jednomu dolaru.

"Mají být za dvě stě korun, ale za tu cenu je nikdo nekupuje. Oni je kupují s 90% slevou, když se objeví na Steamu. Přežíváme jen díky laskavosti těchto slev, které jsou čistě pod kontrolou Valve. Na míře našeho marketingu v současné době nezáleží, náš přítok peněz ovládá Valve."

To prý vývojáře vede k závěru, že jsou pro ně zákazníci bezcenní. V minulosti totiž fanoušek mohl koupit čtyři hry a při 400 korunách za kus to ve finále odpovídalo šestnácti stům. "Váš počítač jsme museli opravit jen jednou, takže ty další čtyři hry umořily úvodní náklady na technickou podporu."

Nyní však podle Puppy Games jedna hra odpovídá dolaru a při nákupu čtyř her tak jednotlivec přinese čtyři dolary. "Poté, co si svůj podíl vezmou Valve a výběrčí daní, vaše hodnota neodpovídá ani polovičnímu hrnku kafe." V takové situaci je prý jakákoliv technická podpora ztrátová.

"Ale nesmíme o tom mluvit, protože se kvůli tomu zákazníci cítí špatně. Všichni si myslí, že pro nás mají nesmírnou hodnotu. Veselé je, že mají. Bez zákazníků jsme mrtví, bezdomovci žijící v banánové krabici. Ale individuálně jste jako mravenci. Všichni vývojáři to tajně vědí a nemluví o tom."

Firma tak dochází k závěru, že je lepší veškerou technickou podporu ignorovat. Puppy Games dokonce věří, že řada vývojářů jejich článku využije ke zlepšení vlastní image. Údajně budou jako rytíři na bílém koni, kteří hájí zájmy zákazníků. "Ale jí i oni víme, že to dělají jen proto, že je to ještě temnější strana veřejných vztahů."

Autor:
Témata: Valve
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...