Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Obhajoba kontroverzní recenze. I odlišný názor je v pořádku

Naše recenze hry Alien: Isolation vyvolala nezvykle rozpolcené reakce. Řada lidí tvrdila, že Petr Zelený nepochopil pravidla žánru a hodnotil hru, ke které se neměl vyjadřovat.
Ilustrační obrázek ze hry Alien: Isolation

Ilustrační obrázek ze hry Alien: Isolation | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Jeho recenze mi přijde korektní, byť bych sám hru hodnotil ze zcela odlišného pohledu a nad podobnými věcmi se ani nepozastavil. Lidé v diskusi mnohdy argumentovali tvrzením, že text není objektivní. V každé učebnici žurnalistiky však objevíte tabulku žánrů, kde se jednotlivé útvary dělí na objektivní a subjektivní. A světe div se, recenze patří mezi ty subjektivní.

Pojďme se však zabývat tím, proč je text v pořádku, i když se s pohledem Petra Zeleného neztotožňuji (recenze Alien: Isolation). 

Existují totiž dvě školy herního návrhu a ty odrážejí i způsob, jakým lze na hry nahlížet. Jedna škola věří, že jednotlivé tituly mají být co nejrealističtější a zábava vyplyne z toho. Druhá pak upřednostňuje maximální zábavnost před uvěřitelností. A právě z tohoto pohledu hru Zelený hodnotil a vyčítal jí určité logické nesrovnalosti.

Zastánci realismu se inspirují v reálném světě a výsledkem mnohdy bývají tituly s větší hráčskou svobodou. Extrémním příkladem je hit DayZ, který se snaží být jakýmsi „pískovištěm“.

Cílem je nabídnout co nejvíce možností, konkrétní úkoly však zcela chybí a obsah si vytvářejí sami hráči (více o titulu). Hra tedy zachází tak daleko, že musíte jíst a pít. Pokud však sníte zkažené jídlo, na čas uspokojíte hlad, zároveň se však otrávíte a bez patřičných léků stejně zhynete.

O realistické pojetí se snaží například tvůrci českých her Operation Flaspoint i Arma. A zřejmě nejvýraznějším zastáncem přístupu je herní návrhář Daniel Vávra, který stál například za Mafií a nově vytváří středověkou hru Kingdom Come: Deliverance.

Vávra věří v to, že by návrhář měl při vývoji hry situace pokud možno zažít. Pokud tedy vytváříte střílečku, měli byste navštívit střelnici či vyzkoušet paintball. V případě tvorby středověké hry je pak namístě jízda na koni nebo pohyb v brnění.

Je čas krmení - záběr z filmu Vetřelec.

Podle starších informací Vávra s Kingdom Come: Deliverance plánuje experimentovat do té míry, že realistická má být například i rychlost pohybu. Stometrové pole tak pěšky zdoláte zhruba za minutu. Vávra je ostatně proslulý svou kritikou nelogičnosti ve hrách, a bylo by proto zajímavé přečíst si jeho pohled na Alien: Isolation. Tuším, že by se bez výtek k logice také neobešel.

Právě proto věřím, že je pohled Petra Zeleného zcela korektní. Sám jsem ale zastáncem odlišného přístupu a realismus má dle mého názoru často negativní dopad na zábavnost. Smrt po zásahu jednou kulkou možná odpovídá skutečnosti, ve hře po síti mne ale spíš obtěžuje.

Stejně tak by bylo realistické trávit většinu času v Grand Theft Auto 5 v dopravních zácpách. Tvůrci totiž město modelovali podle Los Angeles, které je nekonečnými kolonami proslulé. Veliká zábava by to ale asi nebyla, že?

Upřímně věřím, že je pro řadu her nejlepší jakoukoliv logiku zcela opomenout. Oni ostatně ani Orkové vrhající ohnivé koule nejsou příliš realističtí a přitom s nimi pracuje téměř každá fantasy hra. Je to ale jen jeden ze dvou přístupů a odsuzovat ten druhý mi přijde zbytečné. Věřím totiž, že lidé mají nárok i na odlišné názory.

Autor:
Témata: Alien: Isolation
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...