Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Daikatana měla změnit herní průmysl. Výsledku se lidé smáli

Mnohdy se o ní hovoří jako o jednom z největších průšvihů videoherního průmyslu. Střílečka Daikatana přitom měla více než velké předpoklady pro úspěch.
Daikatana

Daikatana | foto: Ion Storm

Její vývoj vedl John Romero, tedy spoluautor Wolfensteina a Dooma. Tvůrčí studio Ion Storm navíc disponovalo astronomickým rozpočtem a hra vznikala tři roky, což na konci devadesátých let znamenalo celou věčnost.

Titul z dnešního pohledu působí rozporuplně. Není však zdaleka tak špatný, jak se o něm psalo v dobových článcích. Jistě, grafika byla v době vydání zastaralá a největší inovace v podobě počítačem řízených společníků byla ve skutečnosti nejotravnějším prvkem. I přes to se však někde pod povrchem schovává solidní střílečka, která obsahovala světlé momenty.

Daikatana (číst dobovou recenzi) se však zapomněla v čase a pokoušela se uspět se zcela tradiční herní náplní. A ono by se to možná i podařilo, kdyby skutečně vyšla na Vánoce 1997, jak John Romero původně plánoval. Jenže hra se na pultech obchodů objevila až na jaře 2000 a v mezičase stihl vyjít Quake 2 i 3, Unreal a první díl Half-Lifu.

Od Romerova titulu všichni očekávali revoluci, jež nenastala. A situaci nepomohl ani nabubřelý marketing, který před vydáním hry hlásil: „John Romero z vás udělá svou děvku.“ Ohromná očekávání v kombinaci s průměrným titulem plným technických chyb nikdy nešla příliš dohromady.

Jedním z problémů byla Romerova snaha vytvořit epické veledílo. Titul se proto odehrává ve 24 úrovních rozdělených do čtyř různých období. Každá tematická sekce využívá vlastní sadu zbraní, kterých je ve hře celkem 25 a liší se i monstra.

Kvalita úrovní však nesmírně kolísá. Některé jsou výtečné, u jiných budete při průchodu skřípat zuby. Zejména v úvodních částech hry jsou úrovně spletité a postup mapou je někdy nelogický.

Stává se například, že pouhé zabití nepřátel v bodě A zdvihne mříž, přes kterou nebylo možné projít v pasáži přes půl úrovně zpět. S tím se ještě pojí poměrně časté načítání, které i na moderních strojích zabere citelnou chvíli. V době vydání tak hráče muselo značně potrápit.

Daikatana je skoro až schizofrenní. Některé nelogické návrhy úrovní střídají povedené náznaky v prostředí, díky kterým lze vytušit další postup. Jsou to například kabely vedoucí k pojistkám, ze kterých létají jiskry a jejich odstřelení otevírá dveře ve vašem zorném poli.

Daikatana

Problém však představuje spousta nápadů, které zněly výtečně jen na papíře. Jsou to například drobné robotické vážky a jedovaté žáby, kterých na vás titul v úvodu valí hordy, a kvůli jejich velikosti je obtížné je zasáhnout.

Podobné je to i s původním systémem ukládání pozic. Před uložením bylo třeba posbírat speciální drahokamy, a ukládat jste proto mohli jen ve velmi omezeném počtu. V kombinaci s nešťastným rozmístěním drahokamů a nejasnou strukturou úrovní však systém pouze obtěžoval. V novějších verzích hry je však možné aktivovat neomezené ukládání.

Nedostatek sebereflexe

Ambice projektu rozhodně nechyběly. Někdy to však bylo spíše na škodu. Jinak ryzí akci se totiž tvůrci pokoušeli oživit příběhem a drobnými animačními vsuvkami.

A jestliže je průměrný herní děj plný laciných klišé, spisovatelské schopnosti v Daikataně odpovídaly spíše dítěti na konci základní školy. Děj je úsměvný a zcela přebytečný.

Podobné je to bohužel i u animovaných pasáží. Kromě kvalitních dialogů v nich chybí i animace úst, která se třeba v Half-Lifu objevila již o dva roky dříve.

Celková úroveň animací i práce s kamerou jsou bídné. Působí tak jako několik z mnoha elementů, které tvůrci mohli vynechat a soustředit se raději na vyladění herního jádra.

Hra totiž pokulhává i u prvků, které by ve střílečce měly fungovat bezchybně. Nejhorší je umělá inteligence nepřátel, která odpovídá člověku po lobotomii. Protivnicí se zasekávají o rohy, snaží se proběhnout neviditelnými stěnami, které jim brání před pádem z vyvýšených plošin, případně se točí neustále dokola. Neděje se to vždy, ale nemělo by se to dít vůbec.

Daikatana

Například v otevřených úrovních umělá inteligence nepředstavuje zásadní problém. Jakmile však hráč dorazí do koridorových pasáží, začnou vás problémy bít do očí. S tím se pak pojí i jeden z klíčových herních prvků, který se však tvůrcům hrubě vymkl z rukou. Jsou jím počítačem ovládaní společníci, kteří disponují stejně propracovanou inteligencí jako nepřátelé.

Můžete jim sice rozdávat příkazy jako stůj na místě, zaútoč nebo následuj mě. Společníci si však příliš poroučet nenechají, a pokud už na příkaz zareagují, stává se tak s ohromným zpožděním.

Znovu a znovu neznamená vždy lépe

Dosud hra z článku musí vyznívat jako katastrofa, jejíž existenci nelze ospravedlnit. Navzdory všem záporům je však třeba upozornit, že titul je místy zábavný. Je to skoro až nepochopitelné, ale zejména úvodní části mají povedené tempo.

Akce se vhodně střídá s hledáním dalšího postupu i řešením drobných rébusů a souboje od hráče vyžadují značnou dovednost. I na střední úroveň je totiž Daikatana místy až překvapivě obtížná.

Možná kdyby tvůrčí tým s vývojem nezačínal tolikrát nanovo a strávil více času laděním obsahu, mohl být výsledek zábavný. První verze z roku 1997 však využívala technologii pohánějící původní Quake.

Po odhalení Quake 2 však vývojáři koupili i jeho technologii a rozhodli se na ni dosavadní práci převést. Očekávali zpoždění v řádu několika týdnů, díky kterému mohli pokračovat ve vývoji s moderní grafikou.

Daikatana

Quake 2 však využíval citelně pozměněný zdrojový kód a z několika týdnů pro převod byl rok. V březnu 1999 pak vývojáři vypustili demoverzi síťové hry, která však po dvou letech očekávání příliš neoslovila. Tvůrci proto pracovali na působivější ukázce pro herní veletrh E3, kde ovšem narazili na obtíže s počtem snímků za sekundu, a demo tak skončilo fiaskem.

Výsledný titul tedy působí tak, že John Romero nikdy nepozměnil původní koncept hry. Ten přitom vznikl na začátku roku 1997, což při překotných změnách v herním průmyslu po třech letech vývoje vedlo k poněkud archaickému výsledku.

Hra však i přesto mohla vyústit ve výtečnou střílečku klasického střihu. Výsledek byl však až příliš nedodělaný, a stal se tak obětním beránkem herních novinářů. Každý si na něm dokazoval, že se s kritikou do her nebojí opřít. A je to škoda, v méně problematických pasážích je totiž hra i dnes náramně zábavná.

Autor:
  • Nejčtenější

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Vychází taktická střílečka Gray Zone Warfare. Stane se dalším českým hitem?

Více než rok od svého oznámení vychází v režimu předběžného přístupu military simulace Gray Zone...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Český Neverhood? Jen podle vzhledu, stylová Hlína bude pořádná deprese

Nově zformované české studio Omnia Ludus představilo svoji prvotinu. Depresivní příběh o chlapci,...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...