Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Antický Apotheon je natolik avantgardní, až je nudný

Tvůrci menších her se často ohánějí nápady, neotřelostí či kreativitou. Apotheon je ovšem typickým příkladem, proč celý svět raději hraje ten „zlý komerční“ God of War.
60

Apotheon

Platforma: PC
Výrobce: .dat/Akella

  • zadarmo v rámci PS Plus to jde
  • pokus o netradiční pojetí
  • nepříliš dynamická akce
  • matoucí grafika
  • časté pobíhání sem a tam

Pokus o netradiční pojetí 2D akce, který ovšem moc nevyšel. Zdarma v rámci PS Plus to však jde.

Herní karta
Apotheon

Apotheon | foto: Alientrap

Aby nedošlo k mýlce: Apotheon je samozřejmě úplně stejně komerční, akorát má mnohem menší rozpočet než velké herní hity a navíc se objevil zdarma v rámci předplatného PlayStation Plus. Pokud tedy za Apotheon nemusíte platit, je to docela fajn hříčka, se kterou v pohodě strávíte sychravý únorový víkend, případně pár večerů po práci. Pokud za něj ovšem platit musíte, situaci to rázem zásadně mění.

Apotheon

Než se o této hře zmínil jednou mezi řečí Ondra Zach, v životě jsem o ní neslyšel. „Píšou, že to je God of War ve 2D,“ doplnil tehdy. To neznělo vůbec zle. Ostatně v mém herním věku už zase rád hraji nekomplikované věci, které dokážu i ve svém věku reálném nějak důstojně dotlouct do konce. Blbé je, že prakticky nic z toho, co si představuji pod pojmem „God of War ve 2D“, nedošlo naplnění.

Čím vlastně začít? Věcí, které jsou tady tak nějak spíš špatně než dobře, je totiž několik. Na první pohled si člověk všimne netradiční grafiky. Ta vypadá na obrázcích velmi stylově, ale ve skutečnosti je dost nepoužitelná. Černé fleky totiž začnou brzy dost splývat, takže moc nebudete tušit, na co to vlastně koukáte. Naprosto „geniální“ byl rovněž nápad nechat téměř všechny postavy vypadat dost podobně, takže ve výsledku mezi hlavním hrdinou, spojenci a nepřáteli rozlišujete vlastně jen podle barvy trenclí.

Apotheon

Moc primískové je také rozlišení interaktivních (černé) a neaktivních (šedé) předmětů. Pravá bojovka pak začíná v momentech, kdy jste v nějaké temné lokaci. To nevidíte vůbec nic kromě malého kruhu kolem rozsvícené louče.

Již jen perličkou pak je, že když je hra zasazena do antického Řecka, má grafika připomínat staré řecké malby, ale každého průměrně nevzdělaného hráče zkrátka na první dobrou napadnou malby egyptské. Ať už je důvod jakýkoliv, je to asi dost špatně.

Hratelnost to ovšem taky nijak nevyrve. Když se totiž řekne „God of War ve 2D“, představím si Sonica, Contru, Castlevanii, Final Fight, Raymana a klidně i toho Maria, respektive víceméně libovolnou kombinaci těchto her. Zkrátka rychlost, akci, tempo, napětí. Naproti tomu je Apotheon utahaný a unylý.

Apotheon

Leccos naznačí už fakt, že útok není na žádném základním, tzv. bušícím tlačítku, ale na postranním R2. Útoky hlavního hrdiny (jo, kdybych si tak pamatoval, jak se jmenuje) jsou zpomaleny tím, že s každou zbraní je potřeba se nejprve rozpřáhnout. To je samozřejmě zcela legitimní prvek, ale tempu to nijak nepřidává, takže místy akci dotvářejí spíš rychlé úhybné kotouly.

Různé zbraně mají různou účinnost a trvanlivost. To je samozřejmě samo o sobě fajn, ale v případě Apotheonu poněkud zbytečné. Hlídání trvanlivosti, aby se vám zbraň nerozpadla v ten nejméně vhodný moment, je spíš otravné a základní statistiky zbraní také nejsou něco, co byste chtěli dlouze studovat. Když se budu pořád ještě držet oné premisy „God of War ve 2D“, tak jsou mi nějaké statistiky úplně volné. V podobných hrách se zkrátka rozlišuje základní, lepší, silná a ultimátní fašírka.

Poslední věc, která u mě zůstala poněkud nepochopena, je koncept řekněme otevřeného herního světa. I ten je tu totiž dost zbytečný a ve výsledku také spíš obtěžuje. Víceméně lineární úrovně s několika (tajnými) odbočkami, jaké bývají běžné v klasických plošinovkách by hře rozhodně prospěla.

Namísto toho v Apotheonu pobíháte od jednoho konce mapy na druhý, abyste vzápětí běželi zase někam jinam. V každé lokaci, respektive spíše v každém úseku hry máte několik úkolů na různých místech. Jenže nezřídka se rozběhnete k jednomu, abyste zjistili, že tam potřebujete něco, co ještě nemáte. Tak běžíte jinam, kam ovšem nemůžete, dokud nesplníte ten třetí úkol, který je nejdále, takže jste tam zatím nešli.

Popravdě řečeno, ani nevím, jestli se tam dá nějak vydedukovat správné pořadí úkolů. Ale i kvůli značně patetickým dialogům jsem zkrátka odmítal řešit cokoliv nad rámec toho, kam mám jít všecky vytřískat právě teď.

Takže asi takto: Apotheon není špatná hra v tom smyslu, že by nefungovala, byla nehratelná nebo třeba trpěla nějakými závažnými technickými nedostatky (snad jen ten dabing je fakt strašný). Ale výše jsou popsány případy, kdy jsem zkrátka nechápal, proč to autoři udělali zrovna takhle. Asi tam nějaký vyšší záměr bude, ale na můj vkus se tedy minuli o několik parníků.

Na druhou stranu je fajn, že mě Apotheon nakopl k prohrabání archivu, abych našel nějaký kousek, který jsme před 25 lety označovali výrazem, jenž v redakci interně se shovívavým úsměvem používáme dodnes. Prostě abych si zas jednou zahrál nějakou tu „chodičku-mlátičku-procházečku“ ze staré školy.

8. ledna 2015

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

71 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 28 čtenářů

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...