Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GLOSA: Pokrok a moderní technologie nás rozdělily

Velké hry dnes mají rozpočty jako filmy a na své si přijdou i fandové malých projektů či mobilního hraní. Nikdy v historii neměli hráči k dispozici tolik her jako nyní. Jenže něco se změnilo.
System Shock 2

System Shock 2

Vzpomínám na dobu, kdy jsme jednoduše hráli hry. Samozřejmě, už tehdy existovala řevnivost mezi příznivci různých platforem, třeba PC a Amigou, ale člověk buď hrám fandil a hrál je, nebo ho vůbec nezajímaly. V podstatě neexistovala třeba kategorie „příležitostných“ hráčů, pod nimiž si dnes představíme někoho, kdo si jednou za rok koupí nový fotbal nebo hraje mobilní hříčky cestou do práce. Takový člověk by článkům v dobových herních magazínech zřejmě ani nerozuměl.

Z dnešního pohledu směšný výkon dobových počítačů a herních konzolí nás však v jedné věci spojoval. Právě nedokonalost grafiky dávala prostor fantazii, podobně jako si vytváříme obrazy při čtení knihy. Bylo jedno, jestli je vám 15 nebo 40 let, hlavní byla podstata hry, nikoliv obal.

The Lurking Horror

Monkey Island

S technickým pokrokem začal nabývat na důležitosti i obal, prostřednictvím kterého vydavatelé cílí na určité skupiny, jimž chtějí svůj produkt prodat. Těžko ovšem můžou počítat s tím, že pokud dejme tomu závodní hru prošpikují scénkami a hláškami pro puberťáky, zalíbí se starším hráčům. Zatímco dříve se takové sdělení odehrávalo především v textové rovině, postupně tento prvek nahradily nádherné animace.

Text a kostičkovaná grafika dávají prostor více výkladům, dnešní špičkové animace však umožňují jen jeden. Pokud nespadáte do vydavatelem zvolené cílové skupiny, je tak větší šance než kdy dříve, že se vám nebude líbit to, na co koukáte.

Call of Duty: Advanced Warfare (PlayStation 4)

Need for Speed

Ideálním příkladem je Nintendo, které mnozí kritizují, že už třicet let vydává pořád ty samé hry, jen v lepší grafice. Jenže právě v tom je jeho síla. Pokud vás bavilo hopsání s Mariem před třiceti lety, je pravděpodobné, že vás úplně stejně bude bavit i dnes. Nintendo totiž cílí pouze na jednu skupinu: hráče. A za to mu tleskám.

Super Mario Bros. (1985)

New Super Mario Bros. U (2012)

Že nemusí být pokrok vždy jen ku prospěchu, ilustruje deset let stará on-line hra World of Warcraft. Vývojáři do ní v průběhu let přidali řadu usnadnění, například na bitevních polích se hráči utkávají s lidmi z jiných serverů či si pomocí vyhledávače snadnou najdou další hráče. Přínos je zřejmý: na bitvy čekáte pár minut, spoluhráče najdete prakticky okamžitě. Jenže zcela vymizel sociální aspekt, za nímž stál i ohromný úspěch hry.

Takto vypadal World of Warcraft před deseti lety.

Představte si, že hrajete pouze s lidmi v rámci jednoho serveru. Není to anonymní město (lidé z více serverů), ale spíše vesnice (jeden server). Na start bitevního pole čekáte i přes hodinu, partu si musíte vytvořit tak, že napíšete připojeným kámošům, případně hledáte někoho, kdo by se rád připojil. Může se stát, že vám to zabere také hodinu. Otrava? Určitě. Jenže to, že se lidé v rámci serveru znali, uznávali (nebo nenáviděli) byla ohromná deviza. Byl to virtuální svět s mnoha vlastními příběhy. Tedy něco, o čemž si World of Warcraft v dnešní podobě může nechat jen zdát.

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...