Orth však své pocity a obtížné období dokázal přetavit do herního zážitku, který by podle úvodních reakcí mohl být jedním z prvních hitů virtuální reality.
Vývojář ze svého on-line života učinil peklo v dubnu 2013. Microsoft tehdy intenzivně propagoval konzoli Xbox One, která ještě nebyla na trhu a podle původních plánů měla vyžadovat neustálé připojení k internetu.
To vyvolalo vlnu negativních reakcí a Orth se pouštěl do plamenné obhajoby této podmínky.
Jako příklady uváděl mobilní telefony, které si lidé kupují i v oblastech s bídným pokrytím. Či přístroje pro luxování, jež si pravděpodobně pořídíte i navzdory faktu, že elektřina čas od času může vypadnout.
Svět vesmírné hry Adr1f je malebný.
Jeden z jeho přátel však na Twitteru připomněl problémy, se kterými se po vydání potýkaly hry Diablo 3 a SimCity 5. Obě vyžadovaly neustálé připojení k internetu a v prvních týdnech byl problém si je zahrát.
„Nezlob se, ale to drama okolo ‚neustále připojené‘ konzole nechápu. Každé zařízení je dnes ‚neustále připojené‘. V takovém světě žijeme. #vyrovnejsestím,“ zněla Orthova reakce.
Kamarád ho pak upozornil, že Orth žije ve velikých městech se stabilním připojením a připomněl mu, že existují místa s horším pokrytím. Jako příklady uvedl malá americká města Janesville a Blacksburg a vybídl ho, ať zkusí žít tam.
Orth na to reagoval slovy: „Proč bych tam proboha měl chtít bydlet?“ A právě tato reakce se mu stala osudnou. Vyvolala totiž smršť jedovatých odpovědí, článků v médiích i telefonát od jeho zaměstnavatele z Microsoftu.
Orth tak o několik dní později podal výpověď, izoloval se od internetu a propadl temným stavům mysli.
Situaci nijak neulehčovala poskvrněná pověst, kvůli které byl jen těžko zaměstnatelný. Rozhodl se tedy realizovat svůj dlouholetý sen, kterým byl vývoj videoher.
A pocit izolace se stal zdrojem inspirace pro titul, v němž se stanete opuštěným astronautem přežívajícím v nehostinném stavu vesmírné beztíže. Podobný koncept měl Orth v hlavě již delší dobu, teprve zážitky způsobené jeho nevybíravými větami však nápadu pomohly dozrát.
Potenciál hry byl okamžitě zřejmý i kamarádovi Omarovi Azizovi, který pracoval jako programátor na sérii Call of Duty. Azizovi prý stačilo třicet vteřin, aby se rozhodl dát stávajícímu zaměstnavateli výpověď a založit s Orthem vývojářské studio.
Vývoj hry posloužil jako terapie
Začala tak vznikat hra Adr1ft, v níž jako kosmonaut prozkoumáváte vrak vesmírné lodi. Nevzpomínáte si však na události, které zničení plavidla předcházely.
„Adrift vystihuje, jak jsem se v době navrhování hry cítil,“ řekl Orth pro britský server Eurogamer. Dějová osa se proto pohybuje od akce, přes její následky až po snahu o vykoupení.
„Hned na začátku jsem se rozhodl, že budu vytvářet hru, která pro mě bude osobní. Nechtěl jsem si s příběhem brát jakékoliv servítky,“ tvrdí Orth.
Titul proto vystihuje úzkost a zmatenost, kterou vývojář pociťoval týdny po svém prohlášení na Twitteru. A tvorba titulu prý posloužila i jako terapie, pomohla mu se s obtížnou situací lépe vyrovnat.
Adr1ft sice bude možné hrát i bez přilby pro virtuální realitu, září však především s helmou Oculus Rift. Pohlcení hrou je s ní intenzivnější a ovládání s klávesnicí i myší působí s ohledem na pohyb ve stavu beztíže vcelku přirozeně.
První reakce médií na hratelné novinářské ukázky jsou proto pompézní. Redaktor serveru The Verge například napsal: „Je to jeden z nejvíc fascinujících a uskromňujících zážitků, jaké jsem ve virtuální realitě prožil.“
Adr1ft tedy vznikl jako reakce na náročné životní období. Může však být možnou odpovědí na Orthovy strasti a titulem, který si ve virtuální realitě budou chtít zahrát masy.