Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zmizí z her sexbomby? Jak se za posledních 30 let proměnily hrdinky

V posledních letech sílí hlasy, které herním vývojářům vyčítají nedostatek hrdinek a přílišnou sexualizaci těch existujících. Téma však není unikátní jen pro odvětví herního vývoje, o nedostatku výrazných ženských postav se hovoří například i v souvislosti s filmovým průmyslem.

Situace se navíc pomalu proměňuje. O hrách na tiskových konferencích čím dál tím častěji hovoří ženy a zástupkyň něžného pohlaví přibývá i jako návštěvnic herních akcí.

Zpracováním hrdinek se navíc na YouTube vehementně zabývá Anita Sarkeesianová a letošní disertační práce Teresy Lynchové naznačila, že využití žen jako sexuálních objektů ve hrách poslední dvě dekády klesá.

Postupně se proměňuje role i vzhled videoherních slečen. V počátcích herního průmyslu šlo především o dámy v nesnázích, které bylo třeba zachraňovat.

Příkladem je klasická arkádová hra Donkey Kong z roku 1981, kde se pokoušíte vysvobodit slečnu jménem Lady. Instalatér Mario pak téměř ve všech hrách zachraňuje princeznu Peach a Link od roku 1986 osvobozuje princeznu Zeldu.

Samus Aran v sérii Metroid kvůli brnění působí jako mužská postava.

V roce 1986 však vyšla i hra Metroid s nekompromisní drsňačkou Samus Aran v hlavní roli. Že jde o ženu, však zjistíte až na konci hry, když Samus zdvihne přilbu.

Vývojáři pracují s nápaditým klamem umožněným genderově neutrálním jménem a kostičkovanou grafikou. Informaci o pohlaví tak do poslední chvíle skrývají.

Jednou z prvních výrazných ženských postav se stala teprve Lara Croft ze série Tomb Raider. Ta v nehostinných podmínkách musí přežívat již od roku 1996 a je pravděpodobně nejpopulárnější i nejznámější herní hrdinkou.

Kromě houževnatosti k její oblibě v minulosti přispěly také obdivuhodně kypré vnady. Ve vůbec prvním díle ale neměla mít obří prsa. Grafik je však při úpravách omylem předimenzoval a vývojářům se chyba zalíbila. Rozhodli se ji proto použít i ve finální verzi.

Moderní pojetí Lary Croft se přiklání k realističtějším proporcím.

Paradoxně je to ale právě Lara Croft, kdo se v roce 2013 stal symbolem vyspělé herní hrdinky. Tvůrci opustili od vzhledu sexbomby, který nahradili půvabnou dívkou „od vedle“. A kromě vzhledu vyspělo i pojetí postavy, ze které se stala vcelku obyčejná dívka tápající v boji o přežití.

Zásluhu na tom jistě má i fakt, že spisovatelský tým Tomb Raideru od dílu z roku 2013 vede žena. Tou je Rhianna Pratchettová, dcera proslulého fantasy spisovatele Terryho Pratchetta.

Mezi příklady silných hrdinek patří i Jade z Beyond Good and Evil (2003). Mladá fotografka působí žensky a vyhýbá se zavedeným klišé. Takový byl ostatně cíl vývojářů od začátku.

A zatímco ženy zpravidla asistují hlavním hrdinům, Jade má naopak k dispozici pomoc mužských postav. Ty však nijak nepodlamují její postavení a nezpochybňují její samostatnost.

Jade v Beyond Good & Evil

Jako vzor emancipované ženy lidé mnohdy zmiňují i hlavní hrdinku Portalu (2007) jménem Chell. Je inteligentní, obratná a řeší komplikované situace. V titulu však vůbec nehovoří a hráči se nemají možnost dozvědět nic o její povaze.

Za zmínku stojí i ženská verze hlavního hrdiny v úvodní trilogii Mass Effect (2007 – 2012). I ta je sebevědomou postavou schopnou řešit nezvykle obtížné situace. A nenosí u toho nesmyslné brnění, které by před funkčností upřednostňovalo zvýraznění ženských křivek.

S postupujícím časem a stupňující se kritikou tak ženských hrdinek přibývá. Svědčí to ostatně o dospívání herního průmyslu jako zábavního odvětví.

Když herní vývojáři navrhovali postavy v 80. a 90. letech, patřili téměř všichni z nich mezi pubescenty či mladé muže. Bylo proto logické, že ženy vyobrazovali především jako sexuální objekty.

Ellie v The Last of Us

Amanda Ripley v Alien: Isolation

Faith v Mirror's Edge Catalyst

S postupujícím časem však řada tvůrců dospěla a roste i počet herních vývojářů. Jen v posledních letech tak lze vyjmenovat celou řadu výrazných hrdinek.

Ať už je to Ellie v The Last of Us (2013), Amanda Ripley v Alien: Isolation (2014), Evie Frye v Assassin’s Creed Syndicate (2015), či Faith v Mirror’s Edge: Catalyst (2016). Všechny ženy spojuje houževnatost, praktické oblečení a výrazná osobnost.

Jsem asi tím posledním člověkem, co by volal výhradně jen po hrách bez atraktivních žen a příběhů, ve kterých zachraňujeme spoře oděné slečny. Videohernímu průmyslu a jeho příběhům však větší pestrost a vyspělost jedině prospěje. Útoky z řad kritiků mnohdy působí přemrštěně, pomáhají však odvětví posouvat k vyváženějšímu stavu. A to je jedině dobře.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...