Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

PlayStation Vita je nedoceněná konzole do kapsy. Dojmy po roce hraní

V prosinci je to rok, co jsem si pořídil kapesní konzoli PlayStation Vita. Ačkoliv je na trhu v pozici otloukánka, skvělých her je na ní k dispozici víc než dost. A potěší i fandy retra.
PS Vita 2000

PS Vita 2000 | foto: Sony

PlayStation Vita to nemá zrovna jednoduché. Konzole do kapsy jsou vytlačovány mobilními telefony a ti nadšenci, kteří se ještě rozhodnou podobný „luxus“ pořídit, sahají buď po méně výkonném Nintendu 3DS, nebo vyčkávají na chystanou konzoli Switch od stejného výrobce. Sony boj s mobily a Nintendem vzdala zbytečně rychle a existenci Vity připomene v rámci svých konferencí jen zřídka.

Mě samotného k nákupu nepřesvědčila ani šťavnatá exkluzivita, ani portfolio dostupných her. To jsem si zjišťoval až dodatečně. Tím hlavním tahákem pro mě byla skutečnost, že na Vitě lze hrát spoustu titulů z éry prvního PlayStationu, handheldu Playstation Portable, plus hezkou řádku HD remaků z PlayStationu 2. Navíc se to všechno prodává za velmi sympatické ceny, které pravidelně padají v rámci masivních slevových akcí. Jak se Vitu dívám rok po jejím nákupu?

Rayman Origins

Shovel Knight

LittleBigPlanet Vita

Domovina skákaček

PlayStation Vita se brzy ukázala být perfektním zařízením na hraní klasických skákaček, chcete-li plošinovek. Moje volba padla na hry Rayman Origins, Rogue Legacy a Shovel Knight. Zatímco Rayman nadchnul parádní HD grafikou, další zmíněné hry v pixelové retro grafice zase bavily díky skvělému ovládání. Raymana jsem měl možnost vyzkoušet i na PC, Shovel Knighta a Rogue Legacy také na PlayStationu 4. Můžu přitom s klidným svědomím potvrdit, že na Vitě se mi hrály suverénně nejlépe.

Samozřejmě jsem si nemohl nechat ujít ani exkluzivní tituly, které Sony propagovala brzy po uvedení Vity na trh. Uncharted: Golden Abyss je asi nejhorší hra, kterou jsem za ten rok na Vitě dokázal dohrát. Oproti svým slavným sourozencům je výrazně horší ve všech ohledech a vlastně nabízí jen střílení a šplhání bez jakýchkoliv zajímavých momentů.

Uncharted: Golden Abyss
Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

Jediné pozitivum, které mi utkvělo v paměti, bylo luštění hádanky za použití světla. Hlavní hrdina potřeboval odkrýt skrytou informaci na staré listině, a to tak, že ji vystaví ostrému světlu. Od hráče bylo vyžadováno, aby přiblížil konzoli například k rozsvícené žárovce, což zaznamenala zadní kamerka, která potřebná data odeslala přímo do hry. Na listině ve hře se pak objevila indicie potřebná k postupu hrou. Paráda.

Kdykoliv některá hra podobným způsobem využívala možnosti konzole, zážitek z hraní jako by se násobil. Bohužel titulů, které by možnosti Vity naplno využívaly, není mnoho. Skvělá byla LittleBigPlanet Vita, kde jsem při hraní často používal jak přední, tak zadní dotykový displej, nebo pohybový senzor konzole. Tou zdaleka největší peckou však byla nenápadná hra jménem Tearaway.

Tearaway
Tearaway
Tearaway

Tearaway

Tearaway a Persona 4: Golden

Tearaway je na první pohled klasická 3D skákačka od tvůrců LittleBigPlanet. Celý svět hry se všemi obyvateli je jakoby vystřižený z barevných papírů, se kterými jste si možná hráli jako děti. Hra ždímá z hardwaru Vity naprosté maximum, a dokonale se jí daří strhnout bariéru mezi hráčem a herním světem.

Vaším úkolem je dovést postavičku ke slunci, v kterém vidíte sami sebe. Na cestě narazíte kupříkladu na jelena, který vás poprosí o nový kožich. Abyste mu jej obstarali, je třeba Vitou něco vyfotit, čímž se vytvoří speciální textura. Ta je poté aplikována na všechny jeleny ve hře. Osobně jsem dilema vyřešil tak, že jsem si v reálu zavolal psa a nic netušícímu donátorovi vyfotil kožich. Jeleni byli nadšení.

Parádní byl i moment, kdy vás hra poprosí o nahrání nějakého strašidelného zvuku, kterým vás pak budou děsit všichni strašáci ve hře. Stačí třeba jen do mikrofonu zachrochat a je vymalováno. Podobných originálních nápadů je tu spousta. Hru přitom ovládáte chvíli klasicky, jindy pomocí touchpadů nebo třeba nakláněním konzole ze strany na stranu. Tearaway na Vitě je pro mě jednou z nejvíce nedoceněných her, na které jsem měl to štěstí za svou hráčskou kariéru narazit.

Persona 4: Golden
Persona 4: Golden

Persona 4: Golden

Druhou peckou pak pro mě byla japonská hra na hrdiny Persona 4: Golden, dostupná původně na PlayStation 2. Jelikož jsem žádnou z jejích předchůdkyň nehrál a orientoval jsem se pouze podle pochvalných recenzí pasující ji na nejlepší hru dostupnou pro Vitu, nebyl jsem si vůbec jistý, co mám od Persony čekat. Výsledek mě nadchnul. Hra je vlastně simulátorem středoškoláka, který kromě trávení času s ostatními studenty, studií a brigád podniká se svými přáteli výpravy do několikapatrových dungeonů, v nichž se v rámci tahových soubojů potýká s bizarními protivníky.

A že to jsou bitvy! Ty nejtěžší zaberou klidně i půl hodiny a díky nutnosti myslet v předstihu připomenou šachové partie. K tomu se hra pyšní fantasticky napsanými postavami, které budete po pár hodinách považovat za vlastní přátele. Po padesáti hodinách, které jsem s Personou dosud strávil, budu podle všeho tak v půli hry. Vita je přitom na japonské hry na hrdiny hodně bohaté zařízení.

A to mě ještě čekají hry jako Danganronpa, Legend of Heroes, Zero Escape a mnoho dalších. A paradoxně vůbec poprvé si zahraji klasiky Grim Fandango nebo Day of the Tentacle.

Tekken

Klonoa: Door to Phantomile

Golden Axe

Retro hraní a Remote Play

Pak je tu samozřejmě ještě ten důvod, proč jsem si Vitu pořizoval na prvním místě. Mezi hry, které jsem si na ní za ten rok zahrál, patří původní Metal Gear Solid, Final Fantasy V, Klonoa: Door to Phantomile, Tekken nebo kolekce klasik ze staré Segy Mega Drive. Mezi nimi nechybí Golden Axe, Sonic nebo Shinobi. Vita toho v tomto ohledu nabízí spoustu.

Jsou tu však dvě ALE. Jednak hry nejsou jakkoliv remasterované, takže obraz nezaplňuje celou herní obrazovku. Pokud vám to nevyhovuje, je možné si jej roztáhnout, tím však dojde k deformaci zobrazení. U některých her podobné roztažení vadí více, u některých méně, osobně jsem preferoval menší displej. Druhou komplikaci představuje absence tlačítek L2 a R2. Jejich funkce jsou přiřazeny dvěma místům na zadním touchpadu či dotykové obrazovce. Je to samozřejmě nemotornější, ale pracovat se s tím dá. Oproti hraní na telefonu se Vita ovládá pohádkově.

Na výběr je každopádně ohromná spousta titulů a za sebe můžu říct, že kdyby na Vitu nevycházely opravdu žádné nové hry (což není pravda), ani by mi to tolik nevadilo.

Final Fantasy V

Metal Gear Solid

K tomu tu je funkce Remote Play, díky které lze na Vitě streamovat hry z vaší PlayStation 4, a to buď přes domácí wi-fi, nebo internet. Wi-fi je v tomto ohledu samozřejmě mnohem spolehlivější. Obraz se sice nemůže rovnat tomu, co vidíte na kvalitní televizi a k chybějícím tlačítkům přibyly L3 a R3, přesto mě kvalita Remote Play překvapila. Osobně se k ní uchyluji v případě her, které už mám dostatečně „nakoukány“ nebo u kterých nepatří vizuální stránka mezi ty hlavní přednosti. Zatím největším oblíbencem je pro mě v tomto ohledu třetí Diablo.

Výběr z PS klasik hratelných na PlayStationu Vita

Final Fantasy I - X

Final Fantasy Tactics

Vagrant Story

Persona I - IV

Spyro The Dragon Trilogy

Blood Omen: Legacy of Kain

Legacy of Kain: Soul Reaver

Castlevania: Symphony of the Night

Syphon Filter I, III

Suikoden I, II

Crash Bandicoot I - III

Silent Hill

Metal Gear Solid I - III

Destruction Derby

Street Fighter Alpha 2

Tekken I, II

Ridge Racer (i RR Type4)

Resident Evil I, III

Cool Boarders I, II

Twisted Metal

Tomb Raider I - V

The Ratchet & Clank Trilogy

God of War I, II, Chains of Olympus, Ghost of Sparta

Jak and Dexter Trilogy

The Sly Trilogy

PlayStation Vita je zkrátka krutě nedoceněným zařízením. Kupříkladu stávající portfolio jasně ukazuje, že předělávky dalších PS2 her by se na ní hodily daleko více, než na moderní PlayStation 4, kde se porty mezi novým materiálem ztrácí.

Dva dotykové displeje, kamery, pohybový senzor a mikrofon na Vitě zůstaly trestuhodně nevyužívanými doplňky, jejichž potenciál je přitom obrovský. Přesto se pro mě Vita stala nerozlučným společníkem, který mi dovoluje hrát plno skvělých her. Ať už to jsou japonské hry na hrdiny, klasické skákačky, milované retro nebo hraní her skrze Remote Play. Na nedostatek herního materiálu si v případě Vity stěžovat prostě nelze.

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...