Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tradiční velkorozpočtové hry zažívají temné časy, říká zkušený tvůrce

  13:30
Krabicové hry s ohromnými rozpočty prý využívají zkostnatělý model, se kterým je dnes obtížné uspět. O stavu herního průmyslu se v souvislosti s tím rozhovořil Steve Goldstein, ředitel studia Turtle Rock, tedy autorů prvního Left 4 Dead a projektu Evolve.
Ilustrační obrázek ke hře Left 4 Dead, kterou Turtle Rock vytvořilo společně s Valve.

Ilustrační obrázek ke hře Left 4 Dead, kterou Turtle Rock vytvořilo společně s Valve.

Situace je navíc ještě složitější v případě studií, která si zachovávají nezávislost. Tedy firem, které nepatří velikému vydavatelství, a jejich život závisí na dohodách sjednaných pro jednotlivé tituly.

„Pokud bych naše hlavní ponaučení měl shrnout do jediné věty, bylo by to, že velkorozpočtové krabicové hry pro nezávislé tvůrce nejsou dobrou variantou. Momentálně je to v podstatě nesmyslná možnost,“ řekl Goldstein pro server Games Industry. „Velká vydavatelství utrácejí přes 100 milionů dolarů za další díl zavedené série a zároveň chtějí utrácet čím dál tím méně za nové značky,“ dodává.

Pokud se vám tedy dohodu vůbec podaří uzavřít, nemáte k dispozici rozpočet srovnatelný s ostatními hrami. Konkurovat tedy budete titulům s uznávaným jménem a lepší finanční situací. „Zároveň ale rozpočet bude tak vysoký, že v podstatě nebude možné získat procenta ze zisku.“

Evolve
Evolve
Evolve
Evolve

Evolve od Turtle Rock byla nesmírně inovativní akce. Její prodeje však neohromily.

V takovém případě studio musí věřit, že hra uspěje a tým získá možnost vytvořit další díl. „Ale ten bude mít ještě větší rozpočet než ta první hra. Cyklus pokračuje a vy stále nevyděláváte. Myslím, že se dostáváme do situace, kdy krabicové hry za plnou cenu budou vycházet jen v rámci zavedených sérií,“ tvrdí Goldstein.

Navíc věří, že vydávání krabicových her autorům neposkytuje dostatečnou pružnost. „Jestli jste se vydali dobrým, či špatným směrem, zjistíte jen z testovacích skupin a pak z alfa a betatestu. Není tu příliš prostoru měnit směr, tedy pokud chcete některé prvky upravovat v reakci na to, jak lidé váš titul hrají.“

Left 4 Dead 2

„V nejlepším případě můžete věřit, že tyto změny provedete někdy po vydání. Ale to už jste po kolena ve vývoji stahovatelného obsahu, protože to dnes krabicové hry potřebují, aby mohly být výdělečné. Tedy s ohledem na šílené náklady na vývoj, marketing a vydání hry. Není to příliš pružný postup,“ objasňuje Goldstein.

Turtle Rock proto směřuje k vývoji her s obchodním modelem free to play, u kterého mohou lépe reagovat na chování hráčů. „Když vidíme něco, co se lidem nelíbí, můžeme to upravit v příští aktualizaci.“

Přesně tento postup studio využilo s hrou Evolve: Stage 2, která právě z krabicového modelu přešla na free to play. Přesto její vývoj vydavatelství Take Two po třech měsících ukončilo.

Goldstein věří, že je dnes i pro velké nezávislé společnosti lepší pracovat na hrách, které mohou na trh dodat rychle a rozvíjet je v reakci na zpětnou vazbu hráčů. Náklady pak tvůrci mají více pod kontrolou a nestráví několik let vývojem hry, o kterou nakonec lidé neměli zájem.

„Hry jako služby navíc lidem nabízejí větší hodnotu a hráči u nich tráví více času,“ dodává Goldstein.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný první víkend....

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...