Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec pirátských her do 3 let? Nereálné, tvrdí autoři nejlepší ochrany

Hackeři před rokem tvrdili, že se blíží konec nelegálního stahování. Ochrany prý začínají být tak komplexní, že během tří let bude nemožné je prolomit. Tvůrci nejúspěšnějšího zabezpečení Denuvo to však tak optimisticky nevidí a úplné vítězství nad piráty neočekávají. V exkluzivním rozhovoru pro Bonusweb to prozradil marketingový ředitel Thomas Goebl.

Ilustrační obrázek ke hře Assassin's Creed: Black Flag | foto: Ubisoft

Denuvo existuje od roku 2014 a některé hry díky němu zůstávají neprolomené třeba i po roce. Objevily se však také případy, kdy ochrana padla obratem. Například u letošního Resident Evilu ji piráti odstranili během pěti dnů. Ve firmě vyvíjející protipirátskou ochranu pracuje čtyřicet lidí a její řešení za posledního dva a půl roku využilo přes padesát her.

Thomas Goebl, ředitel marketingu v Denuvu

Kde se vzal prvotní nápad vytvořit protipirátskou ochranu jako je Denuvo?
Náš tým řadu let pracoval na protipirátské ochraně pod společností Sony DADC. Sony jsme ale vyplatili a založili novou společnost. Technologie začaly vznikat ještě pod Sony, poprvé je však využila hra FIFA 15. A to už jako protipirátské opatření Denuvo. Efektivita našeho řešení vychází z návrhu, díky kterému Denuvo slouží jako bezpečností vrstva nad protipirátskou ochranou dané platformy (nap. Steam nebo Origin, pozn. red.).

Můžeme se dočkat dne, kdy v boji s nelegálními kopiemi zvítězíte? Nebo to bude neustálá hra na kočku a myš?
Ačkoliv se objevují zprávy o tom, že bychom v budoucnu pirátství mohli zcela eliminovat, na situaci se díváme realističtěji. Netvrdíme, že Denuvo nelze prolomit. Taková ochrana neexistuje. Naším cílem je, abychom každý titul bránili v důležitém úvodním období, kdy dojde k většině prodejů.

S prolamováním ochrany Just Cause 3 hackeři bojovali a FIFA 16 zůstala zabezpečená půl roku. Vrátíte se do situace, kdy vaše řešení udrží hry zabezpečené po měsíce?
To byla výhra. Naši zákazníky očekávají jen ochranu toho úvodního období. Cokoliv kromě toho je bonus.

Jak dlouho se Denuvo nacházelo ve fázi výzkumu a vývoje? Zdá se, že bylo úspěšné prakticky od začátku.
Do návrhu našeho řešení jsme vložili přes tři sta člověkolet zkušeností. A během návrhu jsme měli na paměti tři hlavní body. Zaprvé bezpečnost - stávající protipirátské ochrany jsou již prolomené a není důvod pro přidávání dalších. To by jen komplikovalo život platícím zákazníkům. Zadruhé komfort pro platící zákazníky. Ti přítomnost Denuva nepociťují. Nezažívají tedy žádné komplikace jako je pokles snímků za vteřinu a další. A zatřetí - komfort pro vývojáře. Aplikovat ochranu je pro vývojáře velmi jednoduché. Hovoříme o dvou, třech dnech práce.

Hra INSIDE ochranu Denuvo po půl roce odstranila.

Zmiňujete, že cílem nebylo snižovat počet snímků za vteřinu. Podařilo se vám to? Někteří lidé spekulují o tom, že hry s Denuvem běží hůře. Ale důkazy nejsou.
Ano, skutečně se nám to podařilo. Jinak by se vývojářská studia naše řešení zdráhala používat. Chtějí totiž vydávat hry s co nejlepší optimalizací.

Představte si na moment, že jste herní vývojář. Jaké alternativy k protipirátskému opatření vidíte?
Existuje celá řada způsobů, jak hru pro zákazníky učinit atraktivnější. To necháváme na herních návrhářích, komunitních manažerech, šéfech marketingu a producentech. Naše protipirátská ochrana může být článkem v celé skládačce.

A proč se podle vás některé hry stanou tak úspěšné i bez zabezpečení? Napadají mne Zaklínač 3 a Shadow Warrior 2.
Dobré hry se dobře prodávají. Otázkou je, o kolik více kusů by se prodalo s protipirátskou ochranou. Kromě toho je třeba detailně porovnávat prodeje na PC a konzolích.

Myslíte si tedy, že by Zaklínač 3 s ochranou prodal více kopií?
Ano, pevně věřím tomu, že každá hra s protipirátským zabezpečením půjde na odbyt lépe. Nemusí totiž soupeřit s ilegální verzí zdarma.

A je možné ochránit hry na přístrojích, které majitel nikdy nepřipojí k internetu?
Jistě.

Hru Just Cause 3 Denuvo zabezpečilo tak, že piráti hlásili možný konec ilegálních kopií.

Zkusím to ještě jinak. Je jednoduší prolomit Denuvo u počítače, který je neustále offline?

Neexistuje na to jednoduchá odpověď. Ale v případě našeho řešení kontrola při prvním spuštění hry nebo změně hardwaru či operačního systému zvyšuje celkovou zabezpečenost.

Tušíte, proč tvůrci některých her začali odstraňovat Denuvo pár měsíců po vydání? Napadá mne INSIDE a spekulovalo se o tom, že id Software ochranu vyňalo i z loňského DOOMu.
Každý vydavatel má právo Denuvo odstranit ve chvíli, kdy ochránilo úvodní prodeje. A nebo kvůli jiným důvodům, jakými může být například prodej hry na platformách bez protipirátské ochrany.

Všiml jsem si, že nabízíte ochranu například i pro knihy a filmy. Je to bitva, kterou lze vyhrát? Z laického pohledu to působí tak, že je mnohem jednoduší ochránit software, který neustále běží a jeho obsah se průběžně mění. Ale digitální knihy se zdají být o poznání primitivnější.
Naším cílem je v těchto oblastech zabránit příliš jednoduchému kopírování a chceme umožnit podobné použití jako u tradičních knih. Například půjčování kopie kamarádovi. Primárně se tedy nesoustředíme na protipirátskou ochranu, ale na uživatelské pohodlí.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...