Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým lidským tvůrcům, unikátně kombinuje filmové vyprávění s herními prvky.

David Cage a jeho studio Quantic Dream už dlouho experimentují s tím, jak lidem přinést co nejintenzivnější zážitek ze svých příběhů.

Herní film nebo filmová hra?

Robotí služebníci jsou na pohled nerozeznatelní od lidí, mají i skutečné emoce.

Ze světa filmů si berou především dokonalé vizuální zpracování a důraz na uvěřitelné dialogy a především emoce. Od her si pak půjčují schopnost konzumenty zcela pohltit a umožnit jim směřovat vyprávění jimi požadovaným směrem. Jestli se tato kombinace daří, je však sporné. Pokud bychom totiž srovnávali díla od Quantic Dream jen se zástupci výše zmíněných kategorií, nevyjde z toho Cage příliš dobře.

Je snadné smát se Beyond za to, že vyznání lásky hlavních postav nepůsobí příliš realisticky, či že akční scény jsou nenápadité. Milovníci her pak jsou zvyklí na daleko větší míru interaktivity než jen občasné kliknutí na výběr správné odpovědi. Jenže se na to dá dívat i opačně: v které jiné hře vůbec ke scéně vyznání lásky dojde? A který film vás nechá rozhodnout o osudu jeho postav?

Na kvalitě se nešetří

Budoucnost města Detroit je podle autorů celkem optimistická.

Na hře Detroit: Become Human už se pracuje pět let. To není málo času, když uvážíme, že za tu dobu už se dá stihnout vytvořit od píky hra v otevřeném světě. Není proto potřeba příliš zdůrazňovat, že je to velice ambiciózní projekt. Obsahuje přes dva tisíce stran scénáře, dvě stovky motion capturingem natočených herců a tvůrci strávili měsíce „nasáváním“ atmosféry rozkladu skutečného Detroitu. To si nemůže dovolit jen tak někdo a je patrné, že navzdory (z mého hlediska až příliš kruté) negativní kritice jejich poslední hry jsou Quantic Dream pro firmu Sony stále jednou z vlajkových lodí, která svými unikátními tituly pomáhá prodávat PlayStation.

Vzpoura robotů

Minimálně po grafické stránce bude Detroit bezesporu trhák.

Ale zpátky k Detroitu. Příběh je zasazen do vzdálené budoucnosti, kdy jsou pro podřadné pomocné práce využíváni od lidí nerozeznatelní roboti. S tím, jak si díky stále pokročilejší umělé inteligenci více uvědomují sami sebe, mezi nimi roste nespokojenost a objevují se první problémy s neposlušností. Zápletka i prostředí dávají vzpomenout na kultovního Blade Runnera, ale to není vůbec na škodu. V příběhu se zhostíte tří zcela odlišných postav, jejichž životy se postupně sbližují a navzájem ovlivňují. Kdo hrál Heavy Rain, má přesnou představu, jak to bude vypadat.

Nic se od minula nezměnilo ani na filosofii Davida Cage, že nápis „Game over“ není selháním hráče, ale scenáristy. Žádná z vašich voleb tedy nebude zcela fatální a v případě, že vám některá postava přece jen zemře, se k rozuzlení dostanete i bez ní. Jen to asi nebude ten správný happy end, jaký byste si přáli.

Cage se chlubí tím, že příběh Detroitu obsahuje daleko více možností větvení než kdy dříve. To sice na papíře vypadá dobře, jenže v praxi to nemusí znamenat vůbec nic. Pokud z nabízených možností není ani jedna, která by vám vyhovovala, pak je jedno, jestli je jich na výběr pět, nebo deset.

Skutečné volby

Emoce, to je to klíčové slovo ve hrách Davida Cage.

V traileru prezentovaném na letošní E3 je vidět situace, kdy se jeden z hrdinů pokouší osvobodit dosud neaktivované robotí „bratry“. V průběhu akce se samozřejmě „něco“ pokazí a příjezd policie původní plán zásadně nabourá. V tuto chvíli je hráč postaven před několik možných rozhodnutí.

Ať už si vybere útěk, boj, nebo cokoli jiného, okolní události se tomu pynule přizpůsobí. Na rozdíl od třeba takových her od Telltale tady vaše volby opravdu něco znamenají a mají na vývoj příběhu zásadní dopad. Detroit tak bude určitě žhavým kandidátem na opakované hraní, protože během jednoho průběhu není možné vidět všechny nabízené varianty.

Klíč je ve scénáři

Ale pro někoho, kdo měl s některým s Cageových titulů již někdy tu čest, to není nic nového. Jestli se z Detroitu stane další kult, stejně jako v případě Heavy Rainu, nebo vysmívaný polotovar, bude záviset hlavně na celkové kvalitě scénáře. Už teď je jasné, že tu bude několik geniálních scén.

Vedle vloupání do obchodu nás uchvátila i další ukázka, kdy android na střeše drží unesenou holčičku jako rukojmí a je jen na hráči, zda-li se mu ho podaří přesvědčit, nebo vše skončí krveprolitím. Jenže je potřeba, aby si podobnou úroveň vyprávění udržel i zbytek hry, jinak se vše rozpadne jak domeček z karet.

Jaká bude nakonec pravda, se dozvíme až v blíže neurčeném čase v roce 2018. Ale trochu optimismu si snad dovolit můžeme, protože vše, co zatím autoři ukázali, totiž vypadá perfektně.

Autor:
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within

Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...

Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce

Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...