RECENZE: Moss je zatím nejlepší exkluzivitou pro PS VR
Moss
Platforma: PlayStation 4
Výrobce:
Polyarc
- Nesnaží se využívat virtuální realitu za každou cenu
- Příjemně nastavená obtížnost
- Mohla být delší
- Příběh není uzavřen
Zatímco čerstvě po vydání virtuální helmy PS VR jsme si na redakční exemplář pomalu psali pořadník, nyní už na ni několik měsíců sedá prach. Jakmile totiž opadlo kouzlo novoty, ukázalo se, že tato drahá hračka nenabízí nic, co by si k sobě člověka připoutalo na delší dobu.
Všechny hry, které jsem si dosud vyzkoušel, se tak moc snažily ukázat, kolik že toho virtuální realita umí, až se z nich stal jen slepenec řady rádoby „wow“ efektů. Nyní přichází Moss a podle známého pravidla, že méně je někdy více, ukazuje, že chyba není v samotné platformě, ale jen v přístupu vývojářů.
V podstatě jde „jen“ o obyčejnou trojrozměrnou plošinovku zaměřenou na řešení prostorových hádanek a boj s monstry. Hra by přitom po několika lehkých úpravách mohla sama o sobě fungovat i na klasické televizní obrazovce, virtuální realita jí jen přidává něco navíc.
Přestože Moss působí na první pohled roztomile a pohádkově, není infantilní . Hlavní hrdinkou příběhu je bílá myška Quill, která musí zachránit uneseného strýce před zlým hadem Sarffrogem. K němu vede cesta přes řadu vzájemně oddělených „obrazovek,“ v nichž je vždy nutné vyřešit nějakou hádanku, případně se probít zástupem monster.
Quill ovládáme klasicky pomocí analogových páček, ale i sám hráč zde vystupuje jako jakási nehmotná entita, schopná ovlivňovat okolní svět. Pohybem celého gamepadu můžeme například přidržet nepřítele na místě, vyléčit Quill nebo posunout kamenný kvádr.
Díky tomuto probourání čtvrté stěny působí Moss neobvykle svěže a moderně, navzdory faktu, že jen využívá desítky let prověřené mechanismy. Virtuální realita tak má spíše jen estetický účel, než aby tvořila samotné jádro zážitku. Tím však rozhodně nechci říct, že je tu samoúčelně, protože díky ní získáte pocit, že jste opravdu součástí okolního světa.
Občas se hodí se trochu zvednout nebo vyklonit a podívat se, co že je schované za rohem, ale jinak se člověk může jen kochat. Okolní prostředí totiž působí esteticky dokonale, všechny prostory jsou neobvykle rozmáchlé a drobná Quill se v nich téměř ztrácí. Nebýt technologických omezení vyplývajících ze samotné technologie, která bohužel trpí nízkým rozlišením, bylo by to dokonalé.
Na Moss mě nejvíce těší fakt, že je to opravdová hra, nikoli jen snaha zprostředkovat zážitek. Dokonce jsem se tu párkrát i lehce zasekl a některé souboje musel opakovat vícekrát. Není vyloženě obtížná a klidně ji doporučuji i mladším ročníkům, rozhodně se však nedá bez boje.
Ale abych jen nechválil, je nutné zmínit i slabé stránky. Příběh tu bohužel slouží jen jako nevýrazná kulisa a navzdory věčně přítomnému hlasu vyprávěče vlastně po dohrání ani nevím, o čem že to celé bylo. Chtělo by to i nějaké ty dialogy, takto je celá kampaň jen nekonečný slepenec hádanek a soubojů. A to bohužel velice krátký. Necelé čtyři hodiny nejsou sice při snížené ceně vyloženě průšvih, ale ani to není nic, za co bychom autorům mohli tleskat. Navíc tu zcela chybí nějaké pořádné zakončení. Jde totiž jen o první kapitolu většího příběhu, přitom kdy a jestli vůbec někdy uvidíme pokračování, je zatím ve hvězdách.
Tím se však nenechte rozhodit. Kupovat si PS VR jen kvůli Moss se sice nevyplatí, ale pokud ji už doma máte, tak příliš neváhejte. Nic lepšího na ní v současné době asi není.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 14 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami
V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...
Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2
Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...
Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu
Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...
Pronájem bytu 2+kk, 45 m2, Praha, ul. Krausova
Krausova, Praha 9 - Letňany
16 000 Kč/měsíc