Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN. Drsný svalovec Blade v ní bojoval s armádou mutantů, kterou vedla miliardářská femme fatale Elexis Sinclairová. Při pohledu na její naddimenzované křivky bledly závistí polygony i slečně Croftové. SiN byl zábavný a na svou dobu překvapivě pokrokový titul. K dokonalosti měl však daleko.
SiN

SiN | foto: evilbabes.wikia.com

Na dvacet let starou střílečku SiN od týmu Ritual Entertainment si dnes vzpomene málokdo (dobová recenze). Hru prakticky dokonale spláchla ohromná vlna nadšení spojená s mnohem slavnějším Half-Lifem, který se na pulty obchodů dostal zhruba ve stejné době. Zatímco Half-Life představoval skutečnou revoluci, SiN byl „pouze“ poctivou střílečkou s několika neotřelými prvky a velmi dobrou audiovizuální stránkou. Příliš mu bohužel nepomohla skutečnost, že požitek z jejího hraní brzdila spousta bugů a pár velmi otravných míst.

SiN

SiN

SiN atomového vévody

Svým způsobem lze na hru SiN nahlížet jako na pokračovatele tradičních stříleček ve stylu klasiky Duke Nukem 3D. Hlavní hrdina Blade byl stejným typem akčního hrdiny, který chrlil jednu frajerskou hlášku za druhou a davy nepřátel masakroval s grácií Chucka Norrise v nejlepších letech. Jak tomu u podobných akčňáků bylo zvykem, příběh pro nenáročné originalitou rozhodně neplýtval. Děj se odehrával ve fiktivním americkém velkoměstě Freeportu, jehož ulice byly zaplaveny nebezpečnou drogou, která z řadových lupičů, násilníků, teroristů a vrahů dělala pěkně nakrknuté mutanty. 

Co začalo jako nudná bankovní loupež za bílého dne, záhy nabralo epicky neepických obrátek. Jak se ukázalo, za drogou stála zlotřilá korporace SinTek vedená chodícím poprsím jménem Elexis Sinclairová. Padoušská ňadra netoužila po ničem menším než proměně lidstva v mutanty a uskutečnění odvěkého snu každého korporátního šéfa: totální nadvlády nad světem. Blade a jeho „přítel na telefonu“ ajťák JC se proto vydali na hrdinskou výpravu ve znamení stříkající krve, rozstřílených mutantů a velkohubých hlášek, aby s jejich pomocí nastolili světový mír, lásku a vzájemné pochopení.

SiN
SiN

SiN

SiN byl zkrátka jeden velký masakr. Engine druhého ,,Kváka“ se povedlo vybičovat k úctyhodným výkonům a grafická stránka hry díky tomu ukazovala svaly, jak se patří. Nablýskaný vizuál podbarvoval našlápnutý soundtrack, který pomáhal rozpumpovat adrenalin v už tak dost supějících hráčích. Ti při hraní totiž nejednou nadávali hůř než mechanik Luboš při opravě lesního kolesového traktoru. Jinými slovy, byla to past vedle pasti.

SiN dokázal být pěkně tuhý a rozhodně ne férový. Při rozmísťování lékárniček a nábojů po úrovních byli vývojáři podle všeho nejspíš opilí a nazývat pasáže s bystrozrakými snipery frustrujícími, je asi stejné jako tvrdit, že trojnásobné bodnutí sršně do oční bulvy je nepříjemným zážitkem, který si pro příště odpustíte. Hra trpěla i dalšími bugy a jakkoliv byla její grafická stránka pěkná na pohled, její optimalizace byla dost mizerná. Není divu, že se spousta hráčů rozčílila natolik, že raději emigrovala za němým matfyzákem se slabostí pro červenobílé páčidlo a mozkokrabí fetiš.

SiN
SiN

SiN

Jako v Matrixu!

Buďme ale spravedliví. SiN toho totiž na svou dobu nabízel mnohem víc než pouhou kopii Duka a slušivý grafický kabátek. Už na první pohled rozzářil nevinné dětské oči naturalistický model poškození s rafinovaně umístěnými hitpointy. Nepříteli jste sice mohli trapácky udělat díru do hlavy, ale vystřelit mu zbraň z ruky a sledovat jak zděšeně bere do zaječích, to bylo přece mnohem zábavnější.

Vaše tělo, nohy a hlava měly od sebe navzájem oddělené indikátory poškození, které šlo doplňovat pomocí třech různých druhů brnění. Chytré hlavy to do nepřátel šily s rozmyslem, protože nepoškozené kusy brnění stažené z mrtvých těl se vám mohly náramně hodit. Animace nepřátel byly přitom vynikající a dětinská radost z jejich reakcí na vaše zásahy neznala konce. No jo, to jsme ještě neměli Soldier of Fortune.

SiN

Bladův arzenál příliš nepřekvapil. Na výběr byla přesná pistole, brokovnice s pořádným kopancem, štěkající samopal, nenažraný kulomet, do kterého v jednom kuse chyběly náboje, raketometová klasika a další víceméně tradiční kousky.

Na svou dobu pokroková byla ovšem stavba úrovní. Jejich rozvržení, objekty a textury působily na svou dobu přesvědčivě, a vy jste tak neměli pocit, že se nacházíte v nudném labyrintu chodeb poskládaném v amatérském editoru, ale ve skutečné budově s reálnou funkcí. Do okolních počítačů jste se mohli přihlásit, tu vypnout alarm, tam otevřít zamčené dveře.

Nešetřilo se chválou na adresu nelinearity. Úrovně byly náležitě otevřené a některé komplexy šlo úplně minout. Došlo i na pasáže, ve kterých jste se snažili působit nenápadně, což bylo opět něco, co v roce 1998 nebylo u stříleček zrovna běžné.

Hra se pyšnila i multiplayerem, na který si nepamatuje už kromě mě snad nikdo. S kamarády jsme ho tehdy hráli přes LAN a hýkali nadšením, že v něm jde v běhu prostřelit okna mrakodrapu, vyskočit ven na ulici a pádem se nezabít. „Jako v Matrixu!“ byla tuším tehdy naše neustále opakovaná, inteligentní replika.

SiN

Na co si naopak jistě vzpomenou ti, kterým se povedlo SiN dohrát, to je její otevřený konec. Hra se měla dočkat pokračování, plány se však bohužel nepodařilo dovést do zdárného konce. Až o osm let po vydání hry svitla fanouškům naděje. SiN Episodes vyšla v roce 2006 na Steamu, a jak název napovídá, mělo jít o sérii kratších her na pokračování. Nakonec vyšel pouze první díl a projekt vyšuměl do prázdna. I ten prokletý Half-Life 2 se dostal o epizodu dál, než ho potkal podobný osud. 

Jenže zatímco návratu Gordona Freemana se možná jednou přece jen dočkáme, na frajera Blada a sexy potvoru Elexis nám už s největší pravděpodobností zůstanou jen hezké vzpomínky. Škoda jich, byla s nimi sranda.

Témata: Duke Nukem 3D, vojsko
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...