Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Iron Man ve virtuální realitě: létat jako superhrdina je naprosto strhující

Sony nám loni nadělila úžasného Spider-Mana a jejich další exkluzivní výlet do světa Marvelu nepůsobí o nic méně ambiciózně. Zahráli jsme si na GamesComu demo a překvapilo nás výpravou i hratelností.

Ačkoliv mám novou éru virtuální reality upřímně rád a konkrétně s PlayStation VR mám za sebou kromě jiného nezapomenutelnou dvacetihodinovou seanci v Resident Evil 7, jsem obecně k VR hrám samotným stále skeptický. Drtivá většina z nich jsou spíše hříčky než opravdové hry a já mám radši smysluplnější zážitky s dobrým příběhem než kolotočové kejkle.

Iron Man VR

O to víc mě Iron Man zaskočil, protože kromě náznaku solidní výpravy a la loňský Spider-Man nabízí zážitek z létání a boje tak silný, že se mi vůbec nechtělo od něj odcházet. Už chápu, proč Sony věnovala této hře takovou pozornost na jaře při jejím oznámení a nyní při jejím předvádění na GamesComu, kde měla desítku samostatných kabin pro prezentaci.

Relativně mladé americké indie studio Camouflaj (mají za sebou osm let existence, jednu výpravnou mobilní hru a dohromady padesát zaměstnanců) dokázalo perfektně zúročit klíčový aspekt postavy Iron Mana (nebo spíše jeho brnění, abych byl přesný), nad kterým jsem u filmů nikdy dostatečně nepřemýšlel. Ale okamžitě mě plnou vahou praštil po palici, jakmile jsem si virtuální brnění na sebe oblékl. Abyste létali, musíte neustále ovládat úhel i rychlost pohybu svými končetinami, hlavně rukama, protože právě v nich jsou zabudovány vaše (směrové) trysky.

Zkuste se nad tím pořádně zamyslet, jak to v praxi funguje. Stojíte na místě, dáte ruce podél těla a stisknete spouště v dlaních (hra se ovládá velmi intuitivně dvěma ovladači Move, které suplují role tlačítek na vašich virtuálních rukavicích). Okamžitě vás to vykopne do vzduchu, ale zároveň cítíte všechny otřesy a náklony, jak chtě nebo nechtě mírně hýbáte rukama a korigujete tak úhel trysek.

Iron Man VR

Iron Man VR

V praxi poměrně brzo naberete dojem, že se vlastně „odstrkujete rukama od vzduchu za vámi při letu na opačnou stranu“, což je samozřejmě šílená myšlenka, jenže klíčová je ta její fyzičnost a hmatatelnost. Podobně jako nám v těch nejlepších snech létání připadá jako zcela jasná fyzikální záležitost („musím správně máchat rukama“ nebo „musím správně šlapat nohama“, abych se vznášel tak a onak), zde bleskově naberete cit pro úplně svobodný pohyb vzduchem, jaký vám nikdy nedal žádný simulátor letadla, protože manévrovací potenciál vašich končetin je samozřejmě nekonečně vyšší.

K tomu si pak přidejte věci jako „nitro boost“ (samozřejmě se to takhle nejmenuje) pro krátkodobý zážeh trysek na dvě stě procent, který vás vykopne jako raketu směrem, kterým se takto odrazíte. Je to obzvlášť strhující, pokud se takto odpálíte kolmo, vysoko nad krajinu kolem vás, odkud pak pomocí řízeného sestupu zaútočíte na nepřátele pod vámi.

Iron Man VR

Iron Man VR

Když už je řeč o boji, nezapomeňte, že většina nejoblíbenějších Iron Manových zbraní také spočívá doslova v jeho dlaních. V praxi pak natáhnete ruku s otevřenou dlaní proti nepříteli a vypustíte z ní smrtící paprsek, který můžete regulovat po stránce intenzity. „Ukazovat“ tímto způsobem na nepřátele je skoro stejně zábavné jako samotné létání. Po chvíli si opravdu připadáte jako Iron Man, jako všemocný létající bůh se smrtícím dotekem. Nechybí ani možnost blízké cíle prostě sejmout ohnáním se sevřenou pěstí, což už je opravdu třešnička na dortu.

To všechno skvěle podporuje parádní grafika i hudba. Ačkoliv moje půlhodina s hrou spočívala pouze v tréninku nad mořem poblíž útesů se Starkovou vilou, kde jsem se učil létat a sestřelovat drony, vše bylo zasazeno do kontextu tréninku připomínajícího první film a doprovázeno zábavným dialogem. Pochopil jsem také, proč byly místnosti pro testování hry tak velké, protože jsem se hýbal rozhodně více než u hraní průměrného VR titulu.

Po chvíli létání a otáčení se všemi směry jsem úplně ztratil přehled o směrech v realitě a občas mi je připomnělo nechtěné zamotání se do kabelu VR helmy (pořád říkám, že nikoliv rozlišení ani frekvence, ale kabely jsou největší problém starších přístrojů). Každopádně to beru jako pozitivum, že mne hra dokázala tak pohltit a rozpohybovat. Něco podobného jsem s VR ještě nezažil a rozhodně vám vřele doporučuji demo vyzkoušet, pokud budete mít příležitost. Jsem si zcela jistý, že vás příjemně překvapí.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....