RECENZE: Horor Someday You’ll Return skládá hold českému turistickému značení
Someday You’ll Return
Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce:
CBE
- Krásně vymodelovaná příroda Českého Švýcarska
- Orientace pomocí turistických značek
- Není jen o chození, obsahuje i hádanky a plížení
- České titulky
- Příběh je jedno veliké klišé
- Na horor málo děsivé
Vývojářský tým CBE Software není na české videoherní scéně žádným nováčkem, nikdy však nedosáhl proslulosti, které se dostává například Warhorse nebo Bohemia Interactive. To se ale možná brzy změní, protože jejich novinka patří do žánru, který je aktuálně v kurzu.
Someday You’ll Return je tzv. walking simulator (viz náš článek) a po většinu času v něm budete procházet virtuální přírodou, inspirovanou skutečnou přírodou Českého Švýcarska. A kochat se… Přestože většinu vývoje měli na starosti jen dva lidé, nebáli se jít do technicky náročného Unreal Enginu a výsledek vypadá vyloženě skvěle. Co hře chybí na detailech dohání celkovou kompozicí krajiny a díky skvělé práci se světlem mnohdy vypadá lépe než řádově dražší Kingdom Come. To ale není příliš fér srovnání, na rozdíl od něj se totiž Someday You’ll Return odehrává na daleko menší ploše, spíše než otevřeným světem je pavučinou cest a cestiček.
Orientace v herním světě je podstatnou složkou hratelnosti a také jednou z nejlepších vlastností hry. Zatímco většina konkurence si pomáhá pomocí interaktivních map, kompasů či uživatelského rozhraní, zde se musíte spolehnout na turistické značení. Pokud někam potřebujete dojít, nezačne vám v prostoru blikat obrovský vykřičník, ale musíte se podívat na turistické cedule a pak se například jednoduše vydat „po modré“. Svět hry je oproti realitě samozřejmě zhuštěný a od každé značky vidíte většinou hned tu další, navíc obsahuje spoustu orientačních bodů. Nechci říkat, že jsem během těch zhruba dvaceti hodin potřebných k dohrání nikdy nezabloudil, ale vždy to bylo jen a pouze mojí chybou.
Pobíhání v lese je skvělé, o dost slabší jsou bohužel hororové pasáže, kdy vás autoři uzavřou v klaustrofobickém prostoru a snaží se vás vyděsit. Je jedno, jestli jde zrovna o hradní sklep, jeskyni nebo opuštěný bunkr, většinou jsem si z nich odnesl pocit jen samoúčelného bludiště.
Velikou potíží totiž je, že ač se hra označuje za horor, moc děsivá není. Sice je zde možnost zemřít, ale samotná zápletka je tak ohraná, že mě vlastně osud jejích aktérů moc nezajímal. Úvodní premisu hledání zatoulané dcery postupně rozšiřují vzpomínky na temnou minulost, které se dozvídáte z nalezených deníčkových záznamů. Je plná klasických hororových klišé a odhadnout její pointu s předstihem nedá žádnou práci.
Daleko blížeji než k psychologickému Firewatchi má hra třeba k sérii Amnesia. Také zde najdete jednoduché hádanky, k dispozici máte i inventář, ve kterém si můžete prohlížet sebrané předměty a pomocí několika nástrojů s nimi dále pracovat. Čas od času si pak budete muset z nasbíraných bylinek uvařit lektvar podle receptu. Jde o fajn zpestření, rozhodně bych se ale zdráhal označit hru slovem adventura, na to jsou tyto minihry příliš jednoduché. To ostatně platí i o plížících pasážích, které jsou díky slepotě a hlouposti nepřátel spíše trapné než adrenalinové.
Celkově je Someday You’ll Return dost syrový zážitek, kterému by slušelo po všech stránkách pořádně začistit. A také zkrátit – ke konci už hře dochází dech a věčné pobíhání lesem tam a zase zpátky už se trochu omrzí. Přesto však jde o nesmírně milý počin, který bychom obzvláště tuzemským hráčům jednoznačně doporučili, už jen kvůli jeho unikátnímu zasazení.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 217 čtenářů
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné
Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...
Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul
Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest
Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...
Ani známá jména úspěch nezaručí. Toto jsou nejhorší mobilní hry
Stejně jako server Metacritic sbírá hodnocení velkých počítačových a konzolových her, zde najdete i...
Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné
Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...
Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within
Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...
Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce
Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...
Prodej bytu 1+1, 33 m2, Ústí nad Labem, ul. Zahradní
Zahradní, Ústí nad Labem - Všebořice
2 090 000 Kč