Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: V průměrné gangsterce As Dusk Falls se hodně mluví, ale nic neříká

  18:04
Více než interaktivním filmem je As Dusk Falls vizuální novelou. Zajímavá zápletka o nepovedeném loupežném přepadení bohužel nijak negraduje, naopak se postupně mění v užvaněnou nudu, laciné technické zpracování pak celkovou bídu jen podtrhává. Ani zařazení do předplatného Games Pass není dostatečným důvodem k vyzkoušení.
60

As Dusk Falls

Platforma: PC, XboxOne, Xbox Series X/S
Výrobce: INTERIOR NIGHT

  • Pro lidi, co nikdy nehráli žádnou hru, může fungovat
  • České titulky
  • Větvený příbeh
  • Užvaněná nuda
  • nepochopitelně jednající postavy
  • Až příliš statické

Herní karta

Tzv. „tvrdé jádro“ fanoušků videoher interaktivními filmy vždy tak trochu pohrdalo. Problémem je především to, že v nich hráč není hlavní hybatel dění na obrazovce, ale jen může vybírat z několika autory předpřipravených možností.

Blíže než hrám od Quanticu má As Dusk Falls k japonským vizuálním novelám.

Ze stejných důvodů jsou ovšem podobné hry populární mezi širokou veřejností, pro kterou je pouhý fakt, že vůbec nějak může ovlivňovat dění na obrazovce, obrovským pokrokem oproti klasickému pasivnímu sledování televizní obrazovky. Této skutečnosti jsou si moc dobře vědomí například v Netflixu, který do své vznikající „interaktivní“ divize investuje poslední dobou obrovské peníze. Jak by taková spolupráce jednou mohla vypadat, jsme viděli v jednom z dílů populárního seriálu Black Mirror, dnes recenzovaný At the Dawn je pak takovou chudší variantou.

Podepsaná je pod ním Caroline Marchalová, bývalá scenáristka slavného studia Quantic Dream, kde spolupracovala na těch největších hitech, jakými jsou třeba Fahrenheit, Heavy Rain nebo Beyond: Two Souls. Na rozdíl od nich si ovšem tentokrát nemohla dovolit luxus obrovského rozpočtu a i když nad hrou drží ochranou ruku Microsoft (díky němuž je také zároveň hra od prvního dne na xboxech i PC k dispozici v rámci předplatného Game Pass), má spíše atributy nezávislé produkce.

Největší výzvou, kterou hra nabízí, je nutnost zmáčknout správné tlačítko ve správný čas.

Obzvláště je to vidět na jejím technologickém zpracování. As Dusk Falls možná na obrázcích vypadá relativně slušně, alespoň tedy pro lidi zvyklé na nezřízené používání instagramových filtrů, v reálu je ovšem výsledný dojem prachbídný. Hra totiž není ničím víc víc než jen sérii statických obrázků a daleko blíže než k výše zmíněným hitům má k japonským vizuálním novelám (viz náš článek).

V praxi tak nikdy nedostanete možnost napřímo ovládat ani jednu z postav a kromě občasného rozhodování tu tak maximálně budete mačkat tlačítka podle toho, jak vyskakují na obrazovce. Dokonce k tomu ani nebudete potřebovat gamepad, pomocí speciální aplikace jde „mačkat“ potřebná tlačítka i skrze mobilní telefon. Pokud se navíc sejde u televize více lidí najednou, mohou o jednotlivých volbách hlasovat.

I tak je to na dnešní poměry strašně málo. Nejen výše zmíněné hry od Quanticů, ale i od Supermassive Games (The Dark Anthology, naposledy The Quarry), Telltale (The Walking Dead a mnohé další) nebo ostatně i nedávný nešťastný Vampire: The Masquerade Swansong (naše recenze) dokázaly tempo vyprávění přizpůsobit individuálním potřebám hráčů a dát jim (samozřejmě jen zcela iluzorní) pocit, že jsou to právě oni, kdo má v ruce tempo vyprávění příběhu.

Na obrázcích vypadá hra celkem fajn, v praxi ovšem není o nic dynamičtější.

Ale budiž, pokud by na odiv dávaný „nezávislý“ původ znamenal, že dostanou autoři prostor na to vyprávět jinak nevídaný příběh, tak by to bylo fajn. Hra je stejně tak odporná, že mainstreamové publikum stejně nemá šanci nikdy oslovit. Otevřel se tu tedy prostor pro dosud hrami nezpracovávaná témata…

Jenže bohužel i v tomto případě As Dusk Falls zklamává. Na začátku sice autoři vystaví extrémní situaci, když se parta gangsterů na útěku před zákonem po tarantinovsku schová v malém motelu, kde si vezme nahodilé hosty jako rukojmí. Jenže místo aby celá zápletka postupně gradovala, přichází zásadní střih, a my o deset let později sledujeme následky nepovedeného zločinu v podobě traumat hrstky přeživších, mezi kterými se děj hry nahodile přepíná.

Jsem asi ten poslední na světě, kdo by říkal, že by videohry nutně musely být akční a že by se z posttraumatických emocí nedala vykřesat slušná zápletka, ovšem v tomto případě tomu tak rozhodně není. A to především vinou mizerného scénáře.

Až na vzácné výjimky všechny zúčastněné postavy automaticky přijímají role obětí, ani jedna z nich ovšem nepůsobí natolik přesvědčivě, aby vám na jejím osudu záleželo. Domnívám se, že hlavním motivem příběhu je snaha ukázat, že pouhé přežití extrémní situace není samo o sobě žádným vítězstvím a že i pouhé pokračování v žití může náročným úkolem. Jenže kvůli mizerně napsaným a zahraným postavám to celé nefunguje.

K čemu je možnost volby a bohaté větvení příběhu, když se často ani s jednou z nabízených variant nejde ztotožnit? Několikrát jsem byl postaven před naprosto absurdní volbu, kdy se mi všechny varianty bytostně příčily. V potřebě nutnosti vybudování nějakého toho dramatického momentu všichni zúčastnění ženou i ty nejmenší konflikty do zbytečných extrému, neustále přepínající děj pak působí jako laciná manýra, která jen narušuje tok vyprávění.

Mám pro tento žánr slabost a odpustím mnohé, ale As Dusk Falls selhává v tom naprosto zásadním. Neodkáže nabídnout postavu, které by šlo držet palce a ve výsledku není ničím jiným než užvaněnou nudou. V kombinaci s příšerným technickým zpracováním jde o hru, kterou nelze doporučit ani v rámci předplatného Game Pass. Těch pár cool country písní použitých pro zprostředkování atmosféry amerického zapadákova už bohužel celkový dojem nezachrání.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

67 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 22 čtenářů

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...