Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ruští vývojáři přišli o podporu herních enginů, musejí si vytvořit vlastní

Kvůli sankcím vyvolaným válkou na Ukrajině přestaly mnohé západní technologické společnosti poskytovat své služby v Rusku. Tamní vývojáři videoher se tak rázem ocitli bez podpory těch nejpoužívanějších softwarových nástrojů. Ruská vláda jim plánuje poskytnout vlastní engine, jeho výroba však nebude ničím snadným.

Watch Dogs | foto: Ubisoft

Po započetí války na Ukrajině se Rusko ocitlo v mezinárodní izolaci, když ji opustila řada západních společností. Zatímco třeba u fast foodového řetězce McDonald’s vláda rychle přišla s náhradním řešením v podobě značky Vkusno & točka, v případě sofistikovanějšího zboží a služeb bude hledání náhrady mnohem složitější.

Nejpopulárnějším enginem dnes je asi Unreal 5.

Takovým případem jsou i tzv. enginy, softwarové nástroje pro zjednodušený vývoj počítačových her. V porovnání například s chybějícími součástkami do letadel nebo lékařskými nástroji samozřejmě videohry působí jako zbytečnost, pro úspěšně se rozvíjející herní průmysl v zemi však půjde o zásadní překážku.

V současnosti se celosvětově používají dva hlavní enginy, a to Unreal a Unity. Oba jsou sice k dispozici zdarma, a tak k nim Rusové přístup zcela neztratí, nebudou však moci těžit z oficiální podpory ani si je podle svých potřeb dále modifikovat. Vývojáři si samozřejmě mohou naprogramovat vlastní nástroje, tak se to ostatně dělalo kdysi (viz náš článek o historii herních enginů), dnes už je však podobné řešení velice náročné. Samotné enginy totiž nejsou zodpovědné jen za grafiku, ale prakticky za všechny ostatní funkce hry, simulací fyziky a zvukem počínaje, síťovým kódem a umělou inteligencí ani zdaleka nekonče.

Technologické demo enginu Unity Book of the Dead.

Ruská vláda ovšem přijala rozhodnutí o tzv. „digitální soběstačnosti,“ v rámci které se prý počítá s vlastním „státním“ enginem. Podle ruského deníku Kommersant jsou už na jeho výrobu alokovány miliardy rublů a záštitu nad celým projektem bude mít ministerstvo digitálního rozvoje, komunikací a hromadných sdělovacích prostředků.

Nečeká ho ovšem nic jednoduchého. Kromě toho, že bude potřeba vybudovat komplexní systém prakticky „na zelené louce,“ nebude možné počítat s podporou výrobců hardwaru.

Z ruského trhu se již stáhly klíčové oborové společnosti jako AMD, Intel nebo nVidia, které jako jediné mohou poskytnout potřebné know how.

Lze tak předpokládat, že pokud se politická situace ve světě dramaticky nezmění, budou mít Rusové s vývojem konkurenceschopných videoher veliké obtíže. Otázkou také je, jaké budou případně podmínky pro využití takového enginu, například jestli vyvíjené hry nebudou muset mít i přidanou „výchovnou hodnotu“.

Na druhou stranu tím alespoň ožije tamní nezávislá scéna, která se bez podobných nástrojů dokáže obejít.

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...