Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legendární Doom slaví třicetiny. Šokoval brutalitou, ale hraje se dodnes

  10:15
Od vydání prvního dílu 3D střílečky Doom už uplynulo 30 let. I po té době zůstává jednou z nejznámějších značek v herním průmyslu, kromě nových dílů se pak fanoušci stále vrací i k těm původním. Ve speciálním streamu na něj nyní zavzpomínali i jeho původní autoři.

Doom rozhodně nebyl první počítačovou střílečkou, ve které hráč nahlížel na okolní svět z pohledu očí hlavního hrdiny. Dokonce ani nebyl tou první pro legendární partu jeho vývojářů Johna Romera, Johna a Adriana Carmackovy a Toma Halla, vystupujících společně pod značkou id Software. Už předtím dali světu Catacomb 3-D a Wolfensteina 3D, až Doom však dokázal jejich vizi zcela naplnit.

Doom přinesl technologickou revoluci, veřejnost si však všímala spíše zobrazení násilí.

I když tehdy samozvaní strážci hodnot své doby spatřovali masivní úspěch Doomu v jeho bezmezné brutalitě, pravda je v tom, že šlo především o opravdovou technologickou revoluci. Konečně bylo možné vytvářet bludiště, které se neskládalo pouze z pravoúhlých stěn. Různé typy intenzity světla měly dramatický dopad na atmosféru a hráč nechodil pouze po rovině, ale pohyboval se i mezi patry po schodech či výtahem. Alespoň tedy zdánlivě, protože šlo pouze o optický trik, kdy iluze stoupání byla vytvořena pouze pomocí „zvedání“ úrovně podlahy.

Toto omezení znamenalo, že pohled hráče musel být vždy rovnoběžný s podlahou, nebylo možné udělat více pater přímo nad sebou, žádné přechody po šikmých plochách apod. Vytvořit opravdu funkční prostředí v takovýchto podmínkách byl vskutku majstrštyk.

John Romero (vlevo) je rockovou hvězdou herního vývoje, John Carmack je spíše přemýšlivý intelektuál.

Vývojáři se s tím ovšem dokázali poprat nejlépe, jak mohli a nejlepším důkazem je to, že se na hru nezapomnělo. Nejenže se hraje dodnes, ale stále pro ni vznikají nové modifikace. Jednu z nich k 30. výročí od vydání prvního dílu nadělil hráčům i sám Romero, jde o pokračování čtyři roky starého „datadisku“ Sigil (viz naše recenze). Aby toho nebylo málo, spojil se s Carmackem do unikátního narozeninového streamu na Twitchi, čímž jasně popřel, že by mezi těmito dvěma výraznými egy dnes panovala nějaká řevnivost.

Grafika původní hry je z dnešního pohledu jednoduchá, což fanoušky vybízí k tomu, aby ji portovali na prakticky každé zařízení vybavené obrazovkou a tlačítky, včetně takových bizarností, jako je bankomat, těhotenský test nebo termostat (viz náš článek). To ovšem neznamená, že je Doom jen pro pamětníky. Naopak, díky vynikajícímu dílu Eternal z roku 2020 (a jeho dvěma přídavkům), je značka přístupná i nastupujícím generacím. Jen na filmovém plátně bohužel zatím vůbec nefunguje.

O této legendě by se dalo psát donekonečna, ostatně děláme tak poměrně pravidelně. V naší databázi je 1 659 článků, které slovo „doom“ zmiňují a jen hrstka z nich je o metalové hudbě. Pro tuto chvíli si však vystačíme s gratulací a poděkováním. Bez Doomu a jeho vývojářů by dnes herní průmysl vypadal určitě jinak.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný první víkend....

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...