Doom rozhodně nebyl první počítačovou střílečkou, ve které hráč nahlížel na okolní svět z pohledu očí hlavního hrdiny. Dokonce ani nebyl tou první pro legendární partu jeho vývojářů Johna Romera, Johna a Adriana Carmackovy a Toma Halla, vystupujících společně pod značkou id Software. Už předtím dali světu Catacomb 3-D a Wolfensteina 3D, až Doom však dokázal jejich vizi zcela naplnit.
I když tehdy samozvaní strážci hodnot své doby spatřovali masivní úspěch Doomu v jeho bezmezné brutalitě, pravda je v tom, že šlo především o opravdovou technologickou revoluci. Konečně bylo možné vytvářet bludiště, které se neskládalo pouze z pravoúhlých stěn. Různé typy intenzity světla měly dramatický dopad na atmosféru a hráč nechodil pouze po rovině, ale pohyboval se i mezi patry po schodech či výtahem. Alespoň tedy zdánlivě, protože šlo pouze o optický trik, kdy iluze stoupání byla vytvořena pouze pomocí „zvedání“ úrovně podlahy.
Toto omezení znamenalo, že pohled hráče musel být vždy rovnoběžný s podlahou, nebylo možné udělat více pater přímo nad sebou, žádné přechody po šikmých plochách apod. Vytvořit opravdu funkční prostředí v takovýchto podmínkách byl vskutku majstrštyk.
Vývojáři se s tím ovšem dokázali poprat nejlépe, jak mohli a nejlepším důkazem je to, že se na hru nezapomnělo. Nejenže se hraje dodnes, ale stále pro ni vznikají nové modifikace. Jednu z nich k 30. výročí od vydání prvního dílu nadělil hráčům i sám Romero, jde o pokračování čtyři roky starého „datadisku“ Sigil (viz naše recenze). Aby toho nebylo málo, spojil se s Carmackem do unikátního narozeninového streamu na Twitchi, čímž jasně popřel, že by mezi těmito dvěma výraznými egy dnes panovala nějaká řevnivost.
Grafika původní hry je z dnešního pohledu jednoduchá, což fanoušky vybízí k tomu, aby ji portovali na prakticky každé zařízení vybavené obrazovkou a tlačítky, včetně takových bizarností, jako je bankomat, těhotenský test nebo termostat (viz náš článek). To ovšem neznamená, že je Doom jen pro pamětníky. Naopak, díky vynikajícímu dílu Eternal z roku 2020 (a jeho dvěma přídavkům), je značka přístupná i nastupujícím generacím. Jen na filmovém plátně bohužel zatím vůbec nefunguje.
O této legendě by se dalo psát donekonečna, ostatně děláme tak poměrně pravidelně. V naší databázi je 1 659 článků, které slovo „doom“ zmiňují a jen hrstka z nich je o metalové hudbě. Pro tuto chvíli si však vystačíme s gratulací a poděkováním. Bez Doomu a jeho vývojářů by dnes herní průmysl vypadal určitě jinak.