Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TÉMA: Jsou úspěchy ve hrách hloupý trend, či vítaný pokrok?

aktualizováno 
Jedni je nenávidí, druzí je sbírají za každou cenu. Úspěchy neboli achievementy jsou takřka samozřejmou součástí novodobých her. Mnoho z nich však hráče odměňuje za triviální úkony, a v očích řady lidí tak působí jako nemístné lichocení hráčům.

Úspěchy neboli achievementy dělí herní komunitu na znepřátelené tábory.

Achievement

Úspěchy ve hrách jsou odměny za plnění předem stanovených úkolů. Reprezentuje je obvykle jen ikonka v profilu či herním menu. Průběh hry zpravidla neovlivňují, někdy však mohou motivovat k zevrubnějšímu průchodu. A nebo jinému hernímu stylu.

Debaty o smysluplnosti úspěchů se tak vedou hned na několika frontách. Hráči se neshodnou ani v odpovědi na základní otázku: Jsou achievementy ve hrách vůbec potřeba?

Základním argumentem jejich odpůrců jsou starší hry, které se bez úspěchů obešly. Obtížnost tehdejších titulů byla mnohdy tak vysoká, že jejich dohrání bylo úspěchem samo o sobě. A hráči po dokončení cítili vnitřní uspokojení.

Odpůrci achievementů tak mnohdy zpochybňují kvality současných her či motivační aspekt úspěchů. Dobrý titul podle jejich názoru motivuje svou herní náplní a achievementy jsou pak zcela zbytečná vrstva.

Praha v Modern Warfare 3

Některé úspěchy v Call of Duty: Modern Warfare 3 patří mezi ty nejsnáze získatelné.

Přívrženci se pak dělí do několika skupin. Lze však mezi nimi vysledovat dva hlavní tábory. Jeden tvrdí, že úspěchy mají ve hrách místo. Ale pouze pokud představují skutečnou výzvu či motivují k alternativnímu průchodu hrou. Například splněním mise bez zabití jediného nepřítele.

Druhý tábor pak vítá celý koncept úspěchů a vnímá ho jako způsob, jak soupeřit s přáteli či zbytkem světa. Zejména achievementy na konzolích PlayStation 3 a Xbox 360 totiž akumulují hráčské skóre. A mohou tak vypovídat o množství hraných titulů.

Této skupině hráčů mnohdy nevadí ani "levné" achievementy. Třeba úspěch Back in the Fight (Zpět v boji), který získáte pouhým spuštěním kampaně v Call of Duty: Modern Warfare 3.

Dishonored

Úspěchy v titulu Dishonored motivují k využití řady herních stylů.

Úspěchy jako hra na hrdiny

Boj o achievementy může být obdobou on-line hry na hrdiny. Ve své studii to odhalil Mikael Jakobsson, který se zabýval návyky hráčů v souvislosti s úspěchy. Jakobsson tvrdí, že získávání achievementů je jako plnění herních úkolů.

Aktivita má totiž jasně vymezený cíl i odměnu. A dosahování jednotlivých úspěchů akumuluje body podobně, jako hráč získává zkušenosti pro svou postavu.

Různé povahy lidí pak k výzvě přistupují odlišným způsobem. Někteří se snaží dohrát menší počet her a získat v nich veškeré úspěchy. Jiní naopak vyhledávají hry, ve kterých lze achievementy získat rychle. A snaží se na profilu nashromáždit co nejvyšší celkové skóre.

World of WarCraft: Mists of Pandaria

Shromažďování úspěchů může připomínat získávání zkušeností ve hrách na hrdiny.

Srovnání s on-line hrami na hrdiny se nabízí i díky službám, které nabízejí zvyšování uživatelského skóre. Přesně tak, jako lze zaplatit za získání maximální úrovně pro postavu třeba ve World of Warcraft.

Z pohledu herního průmyslu jsou však achievementy přínosné. Řadu hráčů totiž motivují k delšímu času strávenému s určitou hrou. A tím se zvyšuje i šance na zakoupení stahovatelného obsahu či naopak oddaluje prodej do bazaru.

Začátky

Systém odměn se poprvé ve velkém měřítku objevil na konzoli Xbox 360. Původní myšlenkou bylo, že v každé hře půjde získat celkem 1 000 bodů, ale zpočátku tvůrci her nevěděli, jak je rozdělit.

Například xboxový Ridge Racer 6 tak rozděloval body po malých částkách, takže i po dohrání jste mohli mohli mít sotva pár stovek bodů. Naproti tomu byl svého času velmi vyhledávaným titulem King Kong. Stačilo ho totiž jen dohrát do konce, což bez většího úsilí znamenalo plnou tisícovku bodů na vašem hráčském kontě.

Mnoho uživatelů též některé tituly kupuje jen pro zvýšení svého hráčského skóre. Úspěchy tedy pro herní průmysl znamenají vyšší příjmy.

A do které kategorie patříte vy? Vnímáte achievementy jako pozitivní trend, nebo jste naopak jejich odpůrcem? A pokud úspěchům holdujete, jaké jsou vaše hráčské návyky? Podělte se s námi v diskusi.

Autor:




Nejčtenější

Tomb Raider 1
Zahrajte si prvního Tomb Raidera v internetovém prohlížeči

Hra, která kdysi mačkala z počítačů naprosté maximum, je nyní bez problémů hratelná přímo ve vašem internetovém prohlížeči. A zdarma.  celý článek

Zaklínač 3:  O Víně a krvi
Autor knih o Zaklínači žárlí na úspěch hry

Spisovatel Andrzej Sapkowski tvrdí, že popularita jeho knížek pomohla hernímu zaklínači stát se hitem, nikoli naopak.  celý článek

Diablo 2 pacifist
Hráč dokončil Diablo 2 za 8 hodin, aniž by na někoho zaútočil

Bez toho, aby na někoho zaútočil, dokončil hráč legendární Diablo 2, a to ještě navíc v rekordním čase.  celý článek

Sims 4 - WickedWhims
Vytváří erotické úpravy hry Sims 4 a slušně se tím živí

Přes 4000 dolarů měsíčně posílají lidé výrobci erotických úprav do Sims 4, aby se mohl této činnosti věnovat na plný pracovní úvazek.   celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Další z rubriky

Diablo 2 pacifist
Hráč dokončil Diablo 2 za 8 hodin, aniž by na někoho zaútočil

Bez toho, aby na někoho zaútočil, dokončil hráč legendární Diablo 2, a to ještě navíc v rekordním čase.  celý článek

Tomb Raider 1
Zahrajte si prvního Tomb Raidera v internetovém prohlížeči

Hra, která kdysi mačkala z počítačů naprosté maximum, je nyní bez problémů hratelná přímo ve vašem internetovém prohlížeči. A zdarma.  celý článek

Zaklínač 3:  O Víně a krvi
Autor knih o Zaklínači žárlí na úspěch hry

Spisovatel Andrzej Sapkowski tvrdí, že popularita jeho knížek pomohla hernímu zaklínači stát se hitem, nikoli naopak.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.