Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TÉMA: Jsou úspěchy ve hrách hloupý trend, či vítaný pokrok?

aktualizováno 
Jedni je nenávidí, druzí je sbírají za každou cenu. Úspěchy neboli achievementy jsou takřka samozřejmou součástí novodobých her. Mnoho z nich však hráče odměňuje za triviální úkony, a v očích řady lidí tak působí jako nemístné lichocení hráčům.

Úspěchy neboli achievementy dělí herní komunitu na znepřátelené tábory.

Achievement

Úspěchy ve hrách jsou odměny za plnění předem stanovených úkolů. Reprezentuje je obvykle jen ikonka v profilu či herním menu. Průběh hry zpravidla neovlivňují, někdy však mohou motivovat k zevrubnějšímu průchodu. A nebo jinému hernímu stylu.

Debaty o smysluplnosti úspěchů se tak vedou hned na několika frontách. Hráči se neshodnou ani v odpovědi na základní otázku: Jsou achievementy ve hrách vůbec potřeba?

Základním argumentem jejich odpůrců jsou starší hry, které se bez úspěchů obešly. Obtížnost tehdejších titulů byla mnohdy tak vysoká, že jejich dohrání bylo úspěchem samo o sobě. A hráči po dokončení cítili vnitřní uspokojení.

Odpůrci achievementů tak mnohdy zpochybňují kvality současných her či motivační aspekt úspěchů. Dobrý titul podle jejich názoru motivuje svou herní náplní a achievementy jsou pak zcela zbytečná vrstva.

Praha v Modern Warfare 3

Některé úspěchy v Call of Duty: Modern Warfare 3 patří mezi ty nejsnáze získatelné.

Přívrženci se pak dělí do několika skupin. Lze však mezi nimi vysledovat dva hlavní tábory. Jeden tvrdí, že úspěchy mají ve hrách místo. Ale pouze pokud představují skutečnou výzvu či motivují k alternativnímu průchodu hrou. Například splněním mise bez zabití jediného nepřítele.

Druhý tábor pak vítá celý koncept úspěchů a vnímá ho jako způsob, jak soupeřit s přáteli či zbytkem světa. Zejména achievementy na konzolích PlayStation 3 a Xbox 360 totiž akumulují hráčské skóre. A mohou tak vypovídat o množství hraných titulů.

Této skupině hráčů mnohdy nevadí ani "levné" achievementy. Třeba úspěch Back in the Fight (Zpět v boji), který získáte pouhým spuštěním kampaně v Call of Duty: Modern Warfare 3.

Dishonored

Úspěchy v titulu Dishonored motivují k využití řady herních stylů.

Úspěchy jako hra na hrdiny

Boj o achievementy může být obdobou on-line hry na hrdiny. Ve své studii to odhalil Mikael Jakobsson, který se zabýval návyky hráčů v souvislosti s úspěchy. Jakobsson tvrdí, že získávání achievementů je jako plnění herních úkolů.

Aktivita má totiž jasně vymezený cíl i odměnu. A dosahování jednotlivých úspěchů akumuluje body podobně, jako hráč získává zkušenosti pro svou postavu.

Různé povahy lidí pak k výzvě přistupují odlišným způsobem. Někteří se snaží dohrát menší počet her a získat v nich veškeré úspěchy. Jiní naopak vyhledávají hry, ve kterých lze achievementy získat rychle. A snaží se na profilu nashromáždit co nejvyšší celkové skóre.

World of WarCraft: Mists of Pandaria

Shromažďování úspěchů může připomínat získávání zkušeností ve hrách na hrdiny.

Srovnání s on-line hrami na hrdiny se nabízí i díky službám, které nabízejí zvyšování uživatelského skóre. Přesně tak, jako lze zaplatit za získání maximální úrovně pro postavu třeba ve World of Warcraft.

Z pohledu herního průmyslu jsou však achievementy přínosné. Řadu hráčů totiž motivují k delšímu času strávenému s určitou hrou. A tím se zvyšuje i šance na zakoupení stahovatelného obsahu či naopak oddaluje prodej do bazaru.

Začátky

Systém odměn se poprvé ve velkém měřítku objevil na konzoli Xbox 360. Původní myšlenkou bylo, že v každé hře půjde získat celkem 1 000 bodů, ale zpočátku tvůrci her nevěděli, jak je rozdělit.

Například xboxový Ridge Racer 6 tak rozděloval body po malých částkách, takže i po dohrání jste mohli mohli mít sotva pár stovek bodů. Naproti tomu byl svého času velmi vyhledávaným titulem King Kong. Stačilo ho totiž jen dohrát do konce, což bez většího úsilí znamenalo plnou tisícovku bodů na vašem hráčském kontě.

Mnoho uživatelů též některé tituly kupuje jen pro zvýšení svého hráčského skóre. Úspěchy tedy pro herní průmysl znamenají vyšší příjmy.

A do které kategorie patříte vy? Vnímáte achievementy jako pozitivní trend, nebo jste naopak jejich odpůrcem? A pokud úspěchům holdujete, jaké jsou vaše hráčské návyky? Podělte se s námi v diskusi.

Autor:




Nejčtenější

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

Resident Evil 7: Biohazard
Klíčem k úspěchu nového Resident Evilu byla 90. léta

Inspirací pro sedmý díl Resident Evilu bylo pojetí her v minulosti. Titul se přitom původně přikláněl k akčnějšímu stylu šestého dílu.  celý článek

Lego Worlds
Vysněnou virtuální hračku kazí bugy a špatné ovládání. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Další z rubriky

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Nahoře Nintendo Micro vs. System (1984), dole Switch
OBRAZEM: Bitva konzolí. Switch vs. legendy i současné mašiny

Nová konzole Switch je elegantní a menší, než se může na první pohled zdát. Abyste mohli sami posoudit měřítko, připravili jsme pro vás galerii, v níž Switch...  celý článek

Ghost Recon Phantoms
TÉMA: Jediná střela znamenala smrt. Historie taktické série Ghost Recon

První díl taktické akce Ghost Recon vyšel v roce 2001. Během let se však důraz na taktiku vytrácel na úkor zjednodušování. Nahlédněte s námi do historie, jak...  celý článek

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.