Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejočekávanější adventury roku 2016

aktualizováno 
I letos si příznivci skvělých příběhů a náročných hádanek přijdou na své. Vybíráme hry, které by neměly uniknout vaší pozornosti.

Dreamfall Chapters | foto: BW

Loňský rok byl pro adventury mimořádně úspěšný. Fantastická Life is Strange figurovala v mnoha žebříčcích nejlepších her 2015, podceňovaný konzolový Until Dawn všem vytřel zrak, hororová Soma byla přesně tak dobrá, jak jsme doufali, nápaditá Her Story kralovala nezávislým hrám a studio Telltale rozjelo dokonce tři nové herní seriály.

Letošní nabídka vypadá sice na první pohled skromněji, ale opravdu jen na první pohled. Navíc je to částečně způsobeno tím, že spoustu titulů mi už „ukradl“ Jakub ve svém článku o nezávislých hrách. Ale dost řečí, jdeme na to.

1.Sherlock Holmes: Ďáblova Dcera

Sherlokc Holmes: Ďáblova Dcera

Sherlokc Holmes: Ďáblova Dcera

Příběhům s nejslavnějším detektivem světa se ukrajinští Frogwares věnují už 15 let a na výsledku je to vidět. Od poměrně obyčejných point’n‘click adventur se posunuli k AAA titulům, které vedle povedené grafiky triumfují především skvělými scénáři a volností při řešení zapeklitých případů.

Předloňský díl Crimes and Punishments přinesl do žánru potřebnou dávku inovací, nový díl už bude spíše jen vylepšovat dříve viděné. Těšit se můžete na dalších pět samostatných případů, podrobný průzkum místa činu, dramatické výslechy a vlastní interpretaci nalezených důkazů. Tentokrát navíc v plně české lokalizaci od Petra Ticháčka. Nemůžeme se dočkat!

2.Batman Adventures

Telltale se svými Walking Dead narazili na zlatou žílu a žádný div, že se ji snaží maximálně vytěžit. Jenže kvantita má samozřejmě negativní efekt na kvalitu a zatímco loňské Tales of the Borderlands ještě sklidily nadšené ohlasy, u Her o Trůny, a především Minecraft Stories, už se ozývá docela silné reptání. Navíc tu vyrostla nečekaná konkurence v podobě Life is Strange, která celý koncept posunula zase o notný kus dál. Jestli se v Telltale chytli za nos a opustili prošlapanou stezku, uvidíme brzy.

Batmanovi se v posledních letech daří na filmovém i herním poli a byla by to opravdu ostuda tak silnou licenci správně nevyužít. Oproti výše zmíněným by to ovšem chtělo přidat především po stránce grafiky a herní náplně, což by vzhledem k faktu, že se studio momentálně topí v penězích, nemuselo být nereálné.

A komu se z nějakého důvodu nelíbí Batman, nemusí smutnit. V roce 2016 vyjde rovněž třídílný spin-off k Walking Dead věnující se postavě Michone, do budoucna se počítá s pokračováním Game of Thrones a navíc se šušká o chystané spolupráci s komiksovým gigantem Marvel.

3.Thimbleweed Park

Thimbleweed Park

Thimbleweed Park

A teď pro změnu něco pro pamětníky. Jméno Rona Gilberta asi nemusíme dvakrát představovat, vždyť kdo by neznal Maniac Mansion nebo Monkey Island. Po experimentálních titulech jako The Cave nebo Deathspank se podpořen půl milionem dolarů z Kickstarteru vrací ke staromódní adventuře, která jako by vypadla Maniac Mansionu z oka, a to včetně klasického SCUMM ovládacího interface.

Tentokrát bude hratelných postav, mezi nimiž se můžete libovolně přepínat, rovnou pět. Kromě dvojice detektivů vyšetřujících záhadnou vraždou to bude prokletý klaun nebo duch zemřelého, takže si svého oblíbence najde jistě každý. Příběh má být parodií na seriály typu Twin Peaks, True Detective nebo Akta X. Jediné, čeho se trochu bojíme, je vysoká obtížnost, protože jsme od devadesátek přeci jen vyměkli.

4.Samorost 3

Samorost

Samorost

Kdyby vše běželo podle plánů, byl by už třetí Samorost mezi námi. Od loňského přehledu jsme sice bohatší o několik nových obrázků, venku je i remixové album Floexova soundtracku, ale jinak toho moc nového nevíme.

Že by se v Amanita Design výrazněji odklonili od pohodové a nápadité hratelnosti předchozích titulů, se ale rozhodně očekávat nedá. Parta kolem Jakuba Dvorského má svůj osobitý styl a minimálně po audiovizuální stránce půjde opět o umělecké dílo, které si vychutná každý, nezávisle na rase, pohlaví či věku. Protože krása je univerzální.

5.Dark Train

Dark Train

Dark Train

I další napjatě očekávaná adventura pochází z naší domoviny, z čehož máme obrovskou radost. I když adventura... co nakonec ze hry vůbec bude, zřejmě poznáme teprve až po dokončení. Herní systém je totiž kulantně řečeno „netradiční“, čímž chci říct, že bych se při snaze vysvětlit, jak mechanická krakatice ovlivňuje jízdu vlaku, vezoucího model lidského světa, určitě zamotal, takže se o to raději ani nebudu pokoušet.

Co však popsat mohu, je unikátní metoda vizuálního zpracování, která je založena na vystříhaných a poté naskenovaných papírových modelech. Výsledkem je tak stylová grafická prezentace, vzdáleně připomínající Lumino City, avšak daleko depresivnější. Doufejme, že autoři dokážou bohatou fantasii nějak rozumně ukočírovat a jejich dílo si vychutnáme i bez podpory halucinogenů.

6.Firewatch

Firewatch

Firewatch

Ano, Firewatch už jsme zmínili v rámci nejočekávanějších indie her, ale uděláme to pro jistotu znovu. Jeho vývoj totiž není dílem nějakých nadšených amatérů, ale stojí za ním lidé, kteří byli v Telltale u zrodu hitu Walking Dead.

Pokud tedy nic jiného, tak si můžeme být jistí alespoň skvělými dialogy a napínavým příběhem. Ten je zasazen do roku 1989 a v roli dobrovolníka Henryho v něm dohlížíte na lesy ve Wyomingu. Jediný kontakt s „běžným“ světem představuje hlas nadřízené ve vysílačce, pocity osamocení a strachu tedy ze hry přímo sálají. Na atmosféře přidává i unikátní výtvarné zpracování Ollyho Mosse, jehož určitě znají milovníci filmových plakátů.

7.Dreamfall Chapters

Dreamfall: Chapters

Dreamfall: Chapters

Pokračování jedné z nejlepších adventur všech dob The Longest Journey není tak bezproblémové, jak bychom si všichni přáli. Hra byla nejprve oznámena jako epizodická, poté si to autoři rozmysleli a slíbili vydání vcelku, jen aby to po dalším roce opět rozmysleli.

Sice jsou už na PC platformu vydané čtyři díly z pěti, ale nedávná změna enginu a nejistota panující kolem termínu vydání toho posledního budí trochu obavy. Proto se hře budeme naplno věnovat až v letošním roce, kdy už snad bude vše definitivně hotové. Ragnar Tørnquist pokračuje v budování rozsáhlé mytologie alternativního světa, v němž existuje v opozici technologický svět Stark a fantasy Arcadie. My se tak po 15 letech snad konečně dočkáme dokončení násilně přeťatého příběhu.

8.Silence

Silence

Silence

Sice už neplatí, že na co němečtí Daedalic sáhnou, se automaticky promění ve zlato, ale přesto každou jejich další hru vyhlížíme s netrpělivým očekáváním. Kromě zpožděného Devil’s Man, o němž jsme psali již loni, se nejnadějněji jeví duchovní nástupce Whispered Worldu jménem Silence.

S předchozím dílem nemá na první pohled moc společného, ať už jde o kompletní změnu vizuálního stylu, kdy ručně kreslenou grafiku nahradilo překvapivě povedené 3D, nebo obtížnosti, která má umožnit plynulejší vychutnání příběhu. Snad se to týká i dabingu, jelikož ukňouraný Sadwick byl jednou z nejhůře namluvených postav, co se za poslední léta objevily.

9.Obduction

Obduction

Obduction

Pamatujete si ještě někdo Myst? Kromě toho, že tato hra více než deset let držela prvenství v počtu prodaných kopií (než jí v roce 2002 překonali The Sims), jí jako jednomu z pionýrů vděčíme za rychlé rozšíření CD-Rom mechanik do osobních počítačů. Povede se bratrům Millerům stejný kousek i pro brýle na virtuální realitu Occulus Rift? Není to úplně vyloučené, ale buďme raději opatrní, protože duchovních nástupců tu už pár bylo. Nemusí jít o vyloženou revoluci, klasické prolézání nádherného ostrova a řešení náročných puzzlů ve stylu Uru nebo Riven nám bude bohatě stačit.

10.Remake Day of the Tentacle

Day of the Tentacle Remastered

Day of the Tentacle Remastered

Začínáme se smiřovat s tím, že kreativní kariéra Tima Schaffera už je nejspíše za zenitem. Po rozpačitém Broken Age tak přichází poměrně logický krok, a to je restaurování polozapomenutých klasik.

Loni jsme si znovu užili skvělé Grim Fandango, letos dojde na motorkářský Full Throttle a především kultovní Day of the Tentacle. Tohle volné pokračování první grafické adventury od Lucas Arts Maniac Mansion proslulo především bláznivým humorem a krutou obtížností. Jsem zvědav, jestli se mi jej konečně povede dokončit, anebo jsem za ta léta zpohodlněl a zakysnu ještě dříve než naposledy.

A dál? Božsky vypovídající Detroit od Davida Cage letošní Vánoce rozhodně nestihne, což neznamená, že bychom se na ně netěšili. Zbylých epizod se dočká oživený King Quest, u nějž rozhodně existuje spousta prostoru pro vylepšení. Hlavní zásobárnou pro hráče adventur však bude opět nezávislá scéna, která má vedle hopsaček tento žánr patrně nejraději.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.