Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Afterthoughts: Halo

  12:00
Několik milionů prodaných kopií jasně naznačují, že tahle FPS se již dnes může řadit mezi kultovní tituly svého žánru. A nedosti na tom, z mého pohledu jde o mnohem hodnotnější projekt než všemi oslavovaný GoldenEye z N64.

Halo

Mnoha vavříny ověnčená FPS z konzole Xbox - jíž se už brzy dočkají na PC - se nám sice opravdu hodně zalíbila a v

Halo byla a de facto pořád je (o čemž svědčí jeho stálá přítomnost v žebříčku nejprodávanějších her pro platformu Xbox) vynikající záležitost, v mnoha ohledech skvěle hratelná a to prosím navzdory na první pohled poněkud krkolomnému používání gamepadu nahrazujícího intuitivní myš. Ne, ovládání rozhodně nebylo tím momentem, u něhož by vznikl pro hráče nějaký velký důvod ke stížnostem. Byla ta mnohem spíše stavba úrovní, jež zavdala důvod asi k oprávněnému podezření, že se na dokončení Halo celkem dosti spěchalo, aby se stihl klíčový americký launch Xboxu. Jde o to, že zhruba od půlky hry vás tvůrci už vůbec ničím nepřekvapí a stejnou cestou, jíž jste do té doby putovali stále vpřed, se posléze navracíte zpět. To by možná až zase tolik nevadilo nebýt jedné zásadní maličkosti. Vedle pěkných exteriérových lokací jste museli navštívit i řadu veskrze interiérových úrovní, jež byly opravdu hodně odbyté. Odbyté v tom smyslu, že jednotlivá podlaží staveb byla téměř identická, Halo systém "copy & paste" zde dovedený téměř do absurdna a to taktéž díky shodným směrům, odkud pravidelně přicházela nepřátelská pozornost. Vskutku hanebné!

Dále je škoda, že tvůrci více nerozvedli survival motiv v okamžiku, kdy ve hře poprvé střetnete jiný organismus než vojáky lidské, potažmo covenantí rasy. Vzpomínám jako dnes na ten moment, kdy jsme s Mondym (v kooperativním módu) stáli v - na první pohled - zcela opuštěné místnosti a na náš společný úlek, když se v ní nečekaně začaly objevovat parazitické formy života, neřkuli o pozdějším výskytu dravých a patřičně rychlých mutantů.

Další diskutabilní věcí je zcela určitě ovládání dopravních prostředků. Třebaže je svým způsobem originální a ojedinělé, tady je zejména řeč o jeepu, který jste měli asi nejčastěji v "rukou", rozhodně se jednalo o schéma na hony vzdálené pojmu "uživatelsky příjemné", takže se stěží našel někdo, kdo si k Halo sedl a ihned se do tajů řízení a pilotování dostal. A pakliže mu nepřišel na chuť ani později, mohl v samém závěru vskutku hodně hořce zaplakat, neboť finálový level vás nutí za využití uvedeného stroje v šibeničním časovém limitu dorazit na místo určení, navíc oproti předchozím herním pasážím při absenci obvyklých checkpointů, což z tohoto úseku Halo dělalo hotové peklo na zemi. Ani si neumím představit, co by nás bývalo čekalo na některou z vyšších obtížností! Možná, že trvalé poškození gamepadu:o)

Pak tu byla ještě řada minoritních problémů, které však osobně za výrazné chyby vůbec nepovažuji, namátkou zmíním relativně malý počet zbraní; uzavřené lokace, nenabízející žádanou svobodu pohybu; či v neposlední řadě skutečnost, že v závěru příběhu už jste se museli spolehnout toliko sami na sebe, neboť pravidelný pramen lidských posil doslova a do písmene vyschl a tak jedinou oporou se mohl stát toliko váš parťák v avizovaném multiplayerovém co-opu. Pročež bych na tomto místě ještě jednou chtěl poděkovat svým tehdejším spolubojovníkům ve válce, jmenovitě tedy Mondymu a Klaudysovi, taktéž bych však chtěl vyslovit díky i Bungie za jedinečný zážitek, který nás všechny na dlouhé hodiny doslova upoutal před televizní obrazovku. Jak již bylo výše naznačeno, Halo určitě nebylo dokonalé, ale stále se v mnoha ohledech jednalo o revoluční počin s návykovou hratelností, propracovaným herním světem s vysokou AI všech zúčastněných a příkladným fyzikálním modelem, nemluvě o pohybové animaci, která mi přišla - s ohledem na tento žánr - jako jedna z nejlépe zpracovaných. Ale dosti už, tohle měl býti článek o odvrácené straně Halo a v jeho finále nám měsíc na obloze znovu dorostl do úplňku a jasně svítí na cestu všem, kdož se chtějí vydat na jedno úchvatné dobrodružství, jehož připravovaný a námi avizovaný druhý díl má mít všechny atributy skutečně plnohodnotného pokračování!

Halo Halo

Autor:
Témata: Xbox
  • Nejčtenější

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

novinky 29. 4. 2024 24

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

novinky 23. 4. 2024 7

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

novinky 29. 4. 2024 10

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

magazín 30. 4. 2024 25

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

novinky 24. 4. 2024 2

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

magazín 1. 5. 2024 0

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

magazín 1. 5. 2024 0

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

novinky 30. 4. 2024 5

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

recenze 30. 4. 2024 0

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...