Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Empires

  6:08aktualizováno  25. ledna 2000 6:09
Age of Empires
Age of Empires
Právě končila třetí doba ledová a nastává úsvit prvních civilizací. Vy se stavíte do čela jedné ze skupin lidí, které přestalo bavit flákáni v pravěku, a kteří se rozhodli zcivilizovat.

Ensemble studios, kteří vyvinuli Age of Empires (AE) pro MS (Mistři světa), nejspíše ve svém mládí strávili dlouhé hodiny u počítače, na jehož monitoru se posouvali ikonky představující vojenské jednotky v jedné z prvních a zcela určitě nejlepších strategií na PC.
Tato inspirace vyjde najevo už při prvním spuštění hry a to i přes poněkud rozdílné zpracování.
Stejně jako Civilizace, i Age of Empires přináší na naše monitory možnost ovládat vývoj světa podle našich schopností. Na rozdíl od Civilizace však AE nepokrývá celé dějiny, ale pouze výsek od roku 12000 před Kristem do léta Páně 500, kdy zanikla říše Římská a Evropu ovládl temný středověk. Narozdíl od Civilizace je však hra Age of Empires zpracována jako strategie v reálném čase, což znamená, že sice nebudete mít tolik času na zkoumání jednotlivých detailů hry, zejména těch, které by vás mohly poněkud vzdělat. Tento "nedostatek" je však vyvážen rychlou akcí a, proč to neprozradit, výbornou zábavou.
Hra, jak už je to u strategií obvyklé, nabízí několik módů hry. Tou, kterou budete využívat asi nejvíce, je samozřejmě volba single player. Ta pod sebou skrývá opět několik možností. Mimo obvyklou kampaň, zahrnující vývoj čtyř světových civilizací, na vás čekají náhodně generované mapy, mapy určené pro deathmatch s počítačem a scénáře, kde cílem hry není pouhé zlikvidování všech protivníků, ale zejména splnění speciálních úkolů. To samozřejmě bývá poněkud obtížnější než prostá naprostá anihilace nepřátel.
Age of Empires Age of Empires si můžete zahrát samozřejmě proti kamarádům a to samozřejmě nejen v klasickém deadmatchi, ale stejně jako při hře proti počítači můžete hrát několika způsoby, například stylem capture the flag, tak oblíbenou ve 3D střílečkách.
Při kampani si na začátku můžete zvolit ze čtyř národů: Řeků, Babyloňanů, Japonců a Egypťanů. Každá z těchto civilizací má vlastní dějiny a z toho vyplývají i rozdílné mise ve hře. Odlišná je samozřejmě také architektura a tak jen ten, kdo dovede všechny čtyři civilizace z doby kamenné do středověku, může říct, že viděl Age of Empires v plné kráse.
Systém hry vychází, jak už bylo zmíněno, z nepřekonatelné Civilizace. To v praxi znamená, že na začátku máte k dispozici městské centrum, několik málo vesničanů, jejichž povolání se mění od sběrače plodů až po přidavače na stavbě pyramidy. S těmito pomocníčky tedy začínáte budovat mocné impérium. Začnete samozřejmě sběrem bobulí, abyste měli potravu pro další pomocníčky, kteří začnou stavět budovy nutné pro zdárný rozvoj vašeho města a dolovat suroviny potřebné na stavbách a k vývoji civilizace vůbec.
V okamžiku, kdy postavíte kasárna, můžete se pustit i do bojových operací. V kasárna však můžete cvičit pouze pěšáky pro boj na krátkou vzdálenost a tak pro skutečné využití strategického potenciálu hry budete muset zbudovat i stáje a střelnici pro lukostřelbu. S postupem času a nárůstem vaší civilizovanosti se dostaví možnost vylepšování vašich jednotek, tu lepším brněním nebo přesnějšími šípy. Pokud postavíte další budovy a vyvinete nové technologie, budou vám k dispozici i úplně nové jednotky tak, jak tomu bylo již v tisíckrát zde citované Civilizaci. Stejně jako vy se však vyvíjejí i ostatní národy ve vašem Světě a tak se otvírá poměrně široký prostor pro taktické rozhodování. Občas je totiž možné s hordou maníků s palicemi rozdrtit elitní jednotky vyvinutější civilizace jenom proto, že jich není dostatečný počet.
Age of Empires Narozdíl třeba od Total Annihilation: Kingdoms počítač nepodvádí, a tak je možné protivníka odříznout od zdrojů surovin a tím získat jedinečnou výhodu, která fakticky znamená technické vítězství. Na druhou stranu, pokud vyčerpáte zdroje, které máte k dispozici, znamená to téměř jistě technickou a také faktickou porážku.
Když už jsme u té porážky, Age of Empire není úplně jednoduchá hra a pro některé z nás dokonce ani na nejjednodušší úroveň. To si nejspíše autoři uvědomovali a tak pro nás, méně strategicky nadané či nedotčené příručkami československé lidově-demokratické armády, přichystali přímo ve hře jednoduché rady, které mohou pomoci. Některé z nich zní, jako by je vymysleli vaše rodiče. Například upozornění, že nekratší cesta nemusí být nejlepší. Na druhou stranu je to rada z první mise za Velkojaponskou říši a taková rada odpovídá buddhistickému založení jejích obyvatel.
To co Věk říší odlišuje od tuctových real-timových strategií, je její propojení s lidskými dějinami. Před každou misí vás hra uvede do obrazu informacemi o tom, co vás čeká. Protože je design jednotlivých misí založen na skutečných událostech, jste s těmito historickými okolnostmi seznámeni. Po skončení mise, ať už úspěšném, nebo po debaklu, se dozvíte, jak váš výsledek ovlivnil historii. To dodává hře nový náboj a vytváří výbornou atmosféru.
K výtečné atmosféře přispívá také velmi dobré zpracování, které si můžeme rozebrat.
Grafika je to, co v současné době zajímá hráče snad nejvíce. Tak tedy, grafické zpracování Age of Empires je i na dnešní dobu velmi slušné. Celá hra je zobrazena z ptačího pohledu, tak, jak jsme zvyklí například už ze hry Transport Tycoon. Tento pohled umožňuje snadné ovládání a výborný přehled o dění na mapě a zároveň dodává hře pocit třetího rozměru a to vše v rozlišení od 640x480 až po vražedných 1024x768.
Krajina, ve které se pohybují vaše skvěle rozanimované jednotky, žije svým vlastním životem a tak jedinou hrozbou pro vaše člobrdínky nejsou jen nepřátelští hrdlořezi, ale také rozliční predátoři, jmenovitě lvi a aligátoři. Kromě toho se přírodou prohánějí elegantní gazely nebo se jí procházejí rozvážní sloni. Všechna zvířata mohou po svém skonu sloužit jako potrava pro vaše poddané. Tuto vlastnost bohužel nemají skolení nepřátelští vojáci, a to ani v počátečních fázích hry, kdy se určitá míra kanibalismu dala předpokládat. Škoda.
Age of Empires Ach ano, přestože hru publikuje MS (Málo Sympatií), obsahuje tato dokonce i zvuky. A to zvuky velmi příjemné ačkoliv by jich mohlo být více. Zejména pokud si člověk vzpomene na naprosto dokonalé ozvučení mnohem staršího Warcraftu 2.
Hudba je ve hře také přítomna, ale stejně jako u většiny strategií, které mají poměrně dlouhou dobu potřebnou k dohrání, po několika hodinách strávených posloucháním několika málo stejných jednoduchých melodií prostě omrzí a vy si ke hře pustíte vlastní kazetový magnetofon (slovo "kazeťák" se mému wordu prostě nelíbí). Bohužel, v případě hry za Babylón nemám ponětí, jaký hudební žánr zvolit, ale případní Mezopotámci si jistě poradí.
Ovládání je jistě stěžejní záležitostí a ani miliónová grafika. Nuže, ovládání hry je celkem povedené, intuitivní a potěší i možnost ovládání hry pomocí jednoho tlačítka. Hra samozřejmě umožňuje tvorbu jednotlivých vojenských oddílů, které potom lze za použití klávesových zkratek jednoduše vybrat, což usnadňuje uskutečňování vašich strategických plánů. Co až tak nepotěší je nemožnost naklikat libovolný počet jednotek napřed. Tento, jakož i další nedostatky v ovládání řeší add-ony ke hře z nichž nejznámější je Rise of Rome, který si zaslouží samostatný odstavec.
Age of Empires zaznamenala zejména ve Spojených státech amerických takový úspěch u hráčů, že netrvalo dlouho a na trhu se objevilo několik add-onů a to i přes to, že součástí hry byl i editor vlastních misí. Nejznámějším a asi nejkvalitnějším z nich je Rise of Rome (RR), jehož jméno hovoří samo za sebe. RR přináší 4 nové scénáře, které souvisí se založením slávou i pádem velkého Říma. S tím souvisí i nová grafika, nové jednotky jako jsou legionáři a samozřejmě klasický římský popík. Přestože už jenom to by mnohé vývojáře zvyklé vydávat nedodělky uspokojilo, chlapci z Ensemble studios se s tím nespokojili a vylepšili i herní interface. Hlavním rozdílem je možnost výroby několika jednotek najednou, která v původní verzi hry citelně scházela.
Z toho, co jsem o Age of Empires napsal jasně vyplývá, že můj názor na hry , které vydává MS (Málo Spolehlivosti) se velmi liší od mého nazírání na operační systémy oné firmy. Pokud máte rádi real-time strategie, nostalgicky vzpomínáte na starou dobrou Civilizaci a váš počítač není nejvýkonnější, máte před sebou jednoduchou volbu. Národy čekají...
Pokud však máte výkonnější počítač a chcete ještě lepší grafiku a vaší oblíbenou epochou je středověk, počkejte na Age of Empires II : Age of Kings.
A pro zvýšení přehlednosti malý přehled.
Age of Empires + výborný nápad
+ perfektní zpracování
+ fantastická atmosféra
+ dlouhá trvanlivost
+ různá architektura u jednotlivých národů
+ nestavíte pouze vojenské budovy
+ mise na historickém základě
+ výborný eduteiment
+ nízká HW náročnost
+ pro multiplayer stačí 1 CD i na tři hráče, pro hru osmi pouhá 3 CD
+ vyšší obtížnost, která vás přinutí přemýšlet
+ nápověda pře každou misí
+ několik módů v multiplayeru
+ epické mise a obrovské mise pro multiplayer
+ funguje i pod WIN NT
a několik málo nedostatků:
- hudba, ale to je problém snad všech strategií, nikdo nemůže vydržet poslouchat pár skladeb celé hodiny
- v původní hře malé nedostatky v ovládání popsané výše
- vyšší obtížnost, která může méně zdatné stratégy dohnat k sebevraždě
- v podstatě stejné jednotky u všech národů
- vesničané se při napadení nebrání (napraveno v Rise of Rome)
Autor:


Témata: Napadení


Nejčtenější

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.