Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Empires 2 - Age of Kings

  7:21aktualizováno  30. ledna 2000 7:22
Age of Empires 2 - Age of Kings
Age of Empires 2 - Age of Kings

Po zaslouženém veleúspěchu Age of Empires, nám všem bylo jasný, že po penězích prahnoucí Microsoft vydá pokračování. A začali jsme doufat, aby napravil jedinou chybu jedničky. Grafika mohla klidně zůstat, ozvučení taky a systém byl taky squjelý. Jenom ta inteligence. A teď, po zahrání alpha verze Age of Empires 2 - Age of Kings, mám smíšené pocity. Ale začneme od klasicky silné části hry, grafiky.

Precizně nakreslený a rozanimovaní pajduláci, nádherný stromy a různá divoká fauna. Něco podobného už jsem psal do recenze na jedničku. Ale co Microsofti hlavně zlepšili jsou budovy. Už žádný mini baráčky, kdy jsou jejich obyvatelé vyšší. Plně reálná velikost. To si vychutnejte na obrázcích. Díky tomu město roztáhnete na několik obrazovek, což potom není žádná sranda bránit. I řady fauny byly rozšířeny o spousty zvířátek, je tu dokonce ovce,kterou můžete ovládat (a ženy z nich těží vlnu). Dále potkáte jeleny, divoký prasata, spousty ptáků, delfíny a další zvěř. Všechno je samozřejmě perfektně rozanimované. Ale to nás, pařany AOE jedna, nezajímá, my chceme vědět něco o té proklaté inteligenci. Ale to si nechám až na konec :-).

Age of Empires 2 - Age of Kings

Abychom mohli lépe velet našim vojákům, přibylo nám pár neužitečných povelů. Nastavení agresivity někdy funguje, někdy ho zase jednotky s úspěchem ignorují - např. katapult s nastavením stand ground klidně projede zavřenou bránou ven, aby líp dostřelil na nepřítele apod. Nebo povel patrol, kterej je díky hradbám docela k ničemu. A pak ještě povel guard, kterým vámi vybraná jednotka bude střežit vámi vybranou jednotku/budovu. Ale nejde už střežit skupinka, jenom jednotlivec. Příjemné překvapení je rozdělení populace na muže a ženy. Muži samozřejmě vykonávají velkou většinu práce - těžbu všeho možného a stavbu. Ženy jsou posílány na nejpodřadnější práce - jediné, co s obtížema zvládnou, je česání, nebo nedej bože v době nejvyšší nouze je najdete na polích. A pak je tu práce nejpodřadnější, stavba obytných domků. Autoři to vzali opravdu realisticky. Nejenže muž je mnohem rychlejší ve stavbě a těžbě (a žena v kydání hnoje na poli), ale i u inteligence jsou patrné rozdíly. Například když pošlete ženskou dělat něco mimo hradby (třeba těžbu dřeva),tak možná z města vyjde a stromeček si najde, ale když je poblíž zavřená brána, tak po nasbírání pár klacků neomylně jde k té zavřené bráně. A tam samozřejmě neudělá nic jinýho, než že se zasekne. Možná jen náhoda,ale u chlapa se mi to nikdy nestalo :-).

Samozřejmě už můžeme udělat výrobní řadu (kam se vejde až dvacet potvor). Age of Empires 2 - Age of Kings Dokonce můžeme i použít tzv. Gather pointy - místa, kam půjdou právě vyrobení vojáci půjdou. Ale co mě nejvíc potěšilo jsou multi commands. Při zadávání rozkazu podržíte shift a tím vytvoříte pracovní řadu. Novinka to sice není,viděli jsme to ve Starcraftu a TA, ale stejně to potěší. Nebo můžete do vybraných budov (town center, castle, věž) poslat vojáky schovat se (a v multiplayeru tím zmást protivníka), nebo tam pouze schovat peony v bitevní vřavě. Mnohem logičtější by sice bylo, kdyby šlo vyhnat vojáky na hradby, takhle za nima jenom blbě postávají a dělají s prominutím houby. A ani lučištníci za hradbama při útoku přehnaně aktivní nejsou. A to jsou v podstatě všechny změny, které AOE2 přináší. I zatím mi to plně vyhovuje a těším na tu inteligenci. Takže co dál, národy a jednotky.

Jak vypovídá název (Age of Kings), děj se odehrává v Evropě ve středověku. Národy jsou ale takový... nám Evropanům nedostačující. Ty, kteří tajně doufali, že si zahrají za České království, zklamu. Ale neuzoufejte, zapomnělo se i na větší mocnosti. Obávám se, že nebýt toho, že první kampaň se odehrává ve Francii (a vedete společně s Johankou z Arku tažení proti anglánům), tak by se tam ani ti Frankové nedostali. To je totiž jedinej Evropskej kmen. Žádný Slovani, Keltové, Vikingové... Místo toho zde najdeme spoustu jinejch ras, kterým se o království může jenom zdát - Japonci, Číňané, Peršané, Turkové, Byzantové... Název Age of Kings je opravdu vhodně vybranej :-). Age of Empires 2 - Age of Kings Jen si představte, jak krásný by bylo hrát jednu kampaň třeba za husity, s dobovýma hrdinama. Nebo další kampaň třicetiletá válka... Nebo třeba pirátit za Anglii s Franckem Drakem. Nebo si dát další Waterloo. Bohužel to vypadá tak, že toho se v AOE2 asi nedožijem.

Podobně jako v AOE jedničce se základní jednotky moc neliší, národy mají rozdílný pouze speciální jednotky a určitej stupeň vývoje. To znamená, že některý můžou upgradnout těžkou jízdu dvakrát, jiní jen jednou. A podobně. Co se ale liší je grafika budov. Obzvlášť japonská je nádherná. A to je asi vše,pomalu se blížíme k cíli tohoto preview - inteligenci. Ještě předtím si postěžuju na ne moc pěkně provedenou vodu (to ze screensotů nevypadá, ale ona je statická - nevlní se).

A je to tady. Inteligence se sice dost zlepšila, ale ne zas tak moc. Jelikož je celá hra jinak hotová, tak mají tvůrci ještě čas na zlepšování, což, jak pevně doufám, udělají. Ale aby jste si nemysleli, že je to nějaká tragédie, ani náhodou, jen... Například v kampani je počítač dobrým soupeřem,ale to jenom díky tomu, že má několikrát víc základen a zdrojů než vy. Když dáte nejvyšší obtížnost a deathmatch na náhodně generovaný mapě a máte smůlu, že je počítač hned u vás, tak vás asi rozseká. Ale jestli je na druhý straně mapy, tak si pěkně počkáte, než vás najde. A když už vás najde, tak budete pravděpodobně dostatečně silní na to, aby jste se mu ubránili.Ale zase na druhou stranu, ubránit se mu je jedno a zničit ho druhé. Prostě AI je o kapánek horší než u Starcraftu či TA (doposud nejchytřejší RT).Uvědomte si, že autoři mají spousty času to všechno ještě vylepšit, protože hra ještě stále není ve finální verzi. Prostě a jednoduše já jsem zatím navýsost spokojen a rozhodně to nevypadá na nějakej hypovanej shit.

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.