Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Empires II - The Age of Kings

  2:56aktualizováno  9. července 2001 1:36
Age of Emires II - The Age of Kings
BonusWeb HIT Age of Emires II - The Age of Kings

Bůh války vstoupil do místnosti. Usedl na válečný trůn a jediným pohybem ruky odhalil magické zrcadlo. V něm se objevil svět plný hradů, rytířů a králů. Jeho oblíbený národ, který zvolil na začátku věků, Britové, se zrovna nacházel ve věku hradů. Bůh velmi rychlým pohybem popojížděl jistou věcí na malé podložce. Podle reakce dřevorubce bylo jasné, že tímto způsobem bůh promlouval se svými služebníky. Dřevorubec nechal práce na rozsekaném stromu, sekeru vyměnil za krumpáč a odešel do nejbližšího kamenolomu. Bůh přesunul výhled zrcadla na město. To žilo rušným životem a všude procházeli dělníci se dřevem, kamenem či jídlem a hromadili to ve skladišti. Na obličeji boha se objevil lehký úsměv, protože jeho oči spočinuly na skupině lukostřelců. Jeho oblíbené jednotky se zrovna seskupovali do válečné formace. Za chvíli se k nim přidala i nemalá skupina rytířů a společně se vydali k městské bráně. Bůh s nimi komunikoval a rozdával příkazy. Během chvíle se lukostřelci rozdělili na dvě skupiny a každá si stoupla na jeden okraj lesní stezky. I rytíři se rozdělili a větší skupina zatarasila výstup z lesa. Bůh rozdával příkazy čím dále rychleji a skupinka čítající tři rytíře se rozběhla k nepřátelské vesnici a začala podpalovat farmu. Farma patřila ViKingsům. Bůh je nenáviděl, protože se nedávno vylodili na jeho části kontinentu a začali těžit zlato, které si schovával na horší časy. Age of Emires II - The Age of Kings Rytíři pokračovali v rabování , ale ViKingsové na sebe nedali dlouho čekat. Z nedalekého lesíka se vyřítila velká skupina Berserků, zuřivých ViKingsů s pekelně ostrými sekerami. Rytíři chvíli vyčkali a pak se dali na ústup. Zuřiví ViKingsové lačnící po krvi se vydali za nimi. Nedbali toho, že by to mohla být léčka a vběhli na úzkou lesní cestu. Samozřejmě tam na ně čekala početná skupina rytířů podporovaná střelbou lučištníků schovaných za stromy. Berserkové byli zničeni a skoro beze ztrát. Bůh se usmál a vydal se na bezbrannou vesnici a vypálil ji v základech. Tato část kontinentu byla zase jeho. Tento den vyhrál, ale příště by to mohlo být těžší.

Hra Age of Emires II - The Age of Kings (zkráceně AoE2) se poslední dobou stala hlavním tématem všech stratégů. Screenshoty se objevovaly ve všech herních časopisech (a že jich už u nás je). Po jedničce a jejím datadisku mělo přijít něco velkého. A taky přišlo.

Pro ty co nehráli předchozí díl jen připomenu, že Age of Empires byla real-timová strategie zachycující okamžiky lidstva od doby kamenné až do vzestupu Říma. Vybírali jste si z několika ras, které se od sebe lišili nejen vzhledově, ale i tím, že každá byla dobrá na něco jiného.

AoE2 následuje jedničku, ale starověk zde střídá středověk. Hlavní rozdíl oproti strategiím stejného typu je velké množství národů, kterých je zde celkově třináct. Patří k nim např. ViKingsové, Britové, Peršané, Arabové atd. U každého národa jinak vypadají budovy a můžou se zkoumat jiné věci. Po postavení hradu má každý dokonce k dispozici i speciální jednotku. Ta je u každého národu jiná. Age of Emires II - The Age of Kings Např. Peršané mají Válečné slony, Britové Lukostřelce s dlouhými luky a Francouzi zase Vrhače seker. Národy se také liší i tzv.bonusy. Některé rychleji staví budovy, jiní zase dokáží na farmě vypěstovat více ovoce a nebo jsou odolnější před konvertování mnichů. Znalost výhod každého národa je velmi důležitá hlavně v multiplayeru, abyste věděli, kde má váš protivník slabé místo a v čem má naopak převahu.

Ve hře se těží celkem čtyři suroviny, a to jídlo, kámen, zlato a dřevo. Jídlo se dá obstarat hned několika způsoby. Lovem divé zvěře, sběrem plodů, rybolovem nebo farmařením. Jídlo je velmi důležité na vycvičení lidí, kteří se pak stávají dřevorubci, kameníky, prostě vším co je zrovna potřeba.

Když se vám po určitém čase povede nashromáždit dost velký počet zásob, můžete postoupit do nového věku. To znamená, že hrát začínáte ve Věku temna, a abyste postoupili do Věku feudálního stojí vás to nějaké ty suroviny. Věky jsou zde celkem čtyři: Dark age, Feudal age, Castle age a Imperial age. Přestup do takovéhoto věku znamená příchod nových možností. Můžete zkoumat nové věci, stavit nové budovy a cvičit nové druhy vojenských jednotek. Díky novým vynálezům získáváte převahu nad protivníky a proto je přechod do nové doby velmi důležitý.

Ale ať je váš národ sebevyspělejší, bez vojenských jednotek se neobejde. Ty by se daly rozdělit do pěti skupin, a to: pěchota, kopiníci, jízda, lukostřelci a mniši. Mezi každou skupinou je silná vazba, a proto byste při sestavování útoku měli mít své řady správně vyvážené. Age of Emires II - The Age of Kings Protože taková jízda je velmi silnou zbraní proti lukostřelcům a obléhacím strojům. Proti jízdě jakkoliv těžké a obrněné je zase nejlepší jít s kopiníky. A proti pěchotě je nejlepší použít lukostřelce. A pokud je tohle všechno ještě podporované skupinkou mnichů, stojící někde na kopečku, vítězství je na dosah. Ale nemyslete si, že počítač je nějaký hlupák Už hodněkrát mě nemile překvapil se svým útokem beranidel na mou hlavní bránu a při proražení se z nedalekého lesíka vyvalila početná skupina kavalerie. Velice nepříjemnou jednotkou je mnich. Ve hře není počítána mezi vojenské jednotky, ale já ji tam zařadil. Mnich má totiž velmi nepříjemnou vlastnost (nepříjemnou jen když ji používá protivník :-)). Dokáže během malé chvilky zkonvertovat vaši jednotku na svou stranu. A pokud je takových mnichů po hromadě více, může váš útočný plán skončit v troskách.

Budov je ve hře celkem dost. Jsou to buď budovy civilní nebo vojenské. Mezi civilní se řadí např. mlýn, farmy, domy, univerzita, chrám nebo třeba kovárna. Vojenskými budovami jsou různé opevnění a věže, kasárna, střelnice, dílna na obléhací stroje a hrad. Ve skoro každé budově se dá zkoumat plno vylepšení. Např. ve mlýně se dá vyzkoumat zlepšení pěstování plodin na farmách, v univerzitě se dají zlepšit třeba věže, aby měly větší sílu a dostřel a nebo v kovárně se vyvíjí nové druhy brnění a zbraní. Věnovat se výzkumu je velice důležité. Ono když půjdete proti nepříteli s početnou skupinou lukostřelců a budete si myslet bůhvíco nemáte, může vás počítač nemile překvapit skupinou střelců s ručnicemi.
Age of Emires II - The Age of Kings

V AoE2 můžete hrát buď kampaň, náhodnou mapu, deathmatch či multiplayer po kabelu nebo internetu. Kampaní je zde celkem pět. Jsou to historické scénáře, kde hrajete buď za Johanku z Arku, Friedericha Barbarossu, Saladina nebo Čingischána. Je tu také jedna kampaň, která má funkci takového tutorialu, ve které vedete Williama Wallace za svobodné Skotsko. Kampaně jsou zdařile udělány, jednotlivé scénáře jsou celkem realistické a během tažení se setkáváte i s různými historickými postavami. Pro ty, co hrají spíše radši multiplayer než kampaně či samostatné mise zde přibyla šikovná věcička, kterou je chat, díky kterému se můžete nepozorovaně domlouvat na útok proti nepříteli, který může klidně sedět vedle u počítače.

Graficky je AoE2 na velmi dobré úrovni. Jednotky zde nejsou pojaty jako objekty, jak v TA: Kingsdoms, ale mě osobně to vůbec nevadí a stejně by to ve větším rozlišením nebylo poznat. Můžete zde přepínat mezi třemi druhy rozlišení, a to od 800*600 až do 1280*1024. To poslední můžu doporučit při monumentálních bitvách, které si tak lépe vychutnáte.

I když hra vypadá graficky náročně, vůbec nepotřebuje žádná Pentium II či III. Na Pentium166 MHz běží bez problémů a viděl jsem ji běžet i na 75 Mhz. Ale každému, kdo to s hraním AoE2 myslí vážně doporučuji alespoň 200 Mhz, protože pokud je na mapě hodně jednotek, hra se začíná rapidně zpomalovat.

Age of Emires II - The Age of Kings
Výrobce: Microsoft
Distributor: Microsoft
Minimální konfigurace: Pentium 75 MHz, 16 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, zvuková karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Velmi dobře udělaná real-timová strategie, která vás chytne jak svou propracovaností, tak hratelností.
Hodnocení 92%

Instalace je jednoduchá a program za celou dobu, co jsem AoE2 hrál, nikdy nespadl (to by už mělo být samozřejmostí, ale u Microsofťáckých produktů je dobré toto poznamenat :-)).

Hudba i zvuky jsou kvalitní a pěkně dokreslují celkovou atmosféru hry. Historické postavy jsou namluveny k nim patřícím přízvukem. Např. v kampani, kdy hrajete za Johanku z Arku na vás jednotky mluví s francouzským přízvukem apod.

Pokud patříte mezi ty, kteří si jdou lehnout s úsměvem na tváři, protože zrovna dobyli nějaký národ a real-timové strategie jsou vaším hobby, pak vám s klidným svědomím AoE2 doporučuji. Ale nejen vám, ale i všem, kteří se zajímáte o historii a nejednou vás napadlo, jaké by to bylo, kdybych tu bitvu vedl já. Ti co hráli předchozí díl, určitě jen tak narychlo shlédli obrázky, které se povalují tady okolo a utekli do obchodu.

Takže až uvidíte člověka se šíleným výrazem ve tváři, jak se žene k herní prodejně, určitě mu nebraňte v cestě. Mohli byste přijít k újmě na zdraví.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.