Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Age of Empires II: The Conquerors

  12:00aktualizováno  9. července 2001 1:37
Pokud patříte mezi milovníky historicky laděných RTS, určitě doma máte hru Age of Empires II: Age of Kings a přemýšlíte, zda se vám vyplatí koupit si k ní datadisk, který nese název The Conquerors. My jsme se na něj podívali a nyní se můžete dočíst, k jakému verdiktu jsme dospěli.

Age of Empires II: The ConquerorsPokud se jen trošku zajímáte o realtimové strategie, tak vám zajisté není zapotřebí připomínat, co spojuje společnosti Microsoft a Ensemble Studios. Ano, je to série historicky laděných RTS Age of... Jako první spatřila světlo světa hra Age of Empires, na což po nezbytném expansion packu navazoval druhý díl s podtitulem Age of Kings. A jak už to ve světě počítačových her bývá, protože i toto pokračování si získalo srdce mnohých hráčů, dočkalo se i ono nezbytného datadisku. Ten nese hrdý název Age of Empires II: The Conquerors, tedy Dobyvatelé. Tato recenze se vám pokusí přiblížit, co nového vám rozšiřující disk přináší a na co se můžete těšit.

Zástupci Microsoftu tvrdí, že The Conquerors Expansion Pack není pouhým datadiskem, ale že přináší i zlepšení herního komfortu Age of Empires. To je sice jistým způsobem pravda, ale... raději řekněme, že Dobyvatelé datadiskem jsou. Pokud by na ně bylo nahlíženo jiným způsobem, jejich hodnocení by bylo zcela pochopitelně mnohem nižší, protože nejde říci, že by těchto vylepšení bylo dost na to, aby mohl být nový produkt považován za samostatnou hru.

Age of Empires II: The ConquerorsNejdůležitějším obsahem The Conquerors jsou bezpochyby kampaně. Ty nám tvůrci připravili celkem čtyři a stejně jako v původní hře i zde jste postaveni do pozice jisté historické postavy a v jednotlivých misích plníte úkoly, se kterými se museli potýkat i vaši historičtí předchůdci. Těmi jsou konkrétně Atila Hun, El Cid a Montezuma. Od tří lineárních kampaní, ve kterých figurují zmínění velikáni, se poněkud odlišuje kampaň poslední. Ta je sérií rekonstrukcí historických bitev, které mezi sebou nejsou nijak propojeny.

Ve všech kampaních je vaším protivníkem pochopitelně počítač. Způsob boje s ním se ale od časů Age of King přeci jen trošku změnil. Tvůrci hry si totiž dali práci s vylepšením (a zhoršením) umělé inteligence nepřátel, takže je možné ji více přizpůsobit vlastním potřebám. Začátečníci mají nyní větší šanci uspět v řadě jinak velice obtížných misí, zatímco zkušení hráči mohou v počítači konečně nalézt alespoň trochu zdatného protivníka, který rychle a efektivně vytěží veškeré zdroje ve svém dosahu a vzápětí si vybuduje silnou a diverzifikovanou armádu, kterou není snadné pokořit.

Age of Empires II: The ConquerorsNové kampaně ale znamenají také nové národy a nové jednotky. Ano, i toho se zde dočkáte. Každá z nových ras, kterých je celkem pět, má své vlastní bojové jednotky, budovy a vývojový strom technologií. Tomu jsou také přizpůsobeny způsoby boje, protože každá z nich se opírá o jiné prvky. Aztékové o brutální sílu svých pěšáků, Mayové oproti tomu více spoléhají na své lučištníky. Hunové ve hře zase nezapřou svůj nomádský původ, protože oni sami domy příliš nepotřebují (počet obyvatel může přesáhnout ubytovací kapacitu domů), a tak neváhají ničit i budovy svých protivníků. Korejci zase budují velice kvalitní obranné věže a Španělé mají své conquistadory s jejich střelnými zbraněmi, proti kterým obstojí jen málokterý nepřítel.

To však není všechno, co vám datadisk přináší. Je zde také množství drobných vylepšení, kterými se vyhlazují některé nedostatky, jimiž trpěla původní hra. Jako příklad zde mohou sloužit například pěšáci, které se od určitého stupně vývoje nevyplatilo vytvářet - neměli rychlost rytířů či jiných jízdních jednotek, ani nebyli schopni útoku na dálku jako lučištníci. Do velkého hromadného útoku se tedy příliš nehodili. Stejně tak byla znevýhodněna i beranidla, protože Age of Empires II: The Conquerorsjsou taktéž schopna jen útoku zblízka. Hra tak byla od určité chvíle ochuzena o jisté prvky, které bylo zapotřebí dostat zpět. Tento problém vyřešili tvůrci s jednoduchostí a grácií, kterou jim může kdekdo závidět - pěchota se nyní může "schovat" v beranidlech, kde je chráněna před nepřátelskými lučištníky a může se tak bez problémů dostat až na místo určení. Beranidla obsahující další jednotky jsou navíc rychlejší než dříve, takže již na místo střetnutí nedorazí až dlouho po ostatních, jak tomu bylo předtím.

Vyřešen byl i problém s mangonelami, které se občas stávaly nejen hrozbou pro nepřátelské jednotky, ale hlavně pro vlastní řady. Tato mohutná zbraň vrhající kameny měla dříve v oblibě ostřelovat nepřátelskou jednotku obklopenou vašimi vojáky, což mělo za následek, že ztráty byly na vaší straně podstatně větší, než u vašeho protivníka. Nyní si již imaginární obsluha této obléhací zbraně dává pozor, aby nezpůsobovala ztráty ve vlastních řadách.

Za nejdůležitější vylepšení považuji zavedení nové vlastnosti hry, kterou jsem si pojmenoval API. Ne, není to to, co si myslíte. Je to "Artificial Peasant Intelligence" - umělá Age of Empires II: The Conquerorsinteligence vesničanů. Ano skutečně se začínají chovat téměř inteligentně. Ještě sice nejsou schopni nezávislého efektivního uvažování, ale je zde zřetelný určitý pokrok. Nyní když vyšlete skupinu dělníků postavit důl či pilu, sami ihned po dokončení stavby začnou těžit kámen či zlato, případně kácet dříví. Není zde již ani problém s neustálým obnovováním farem, které může být nepříjemné zvláště ve chvílích, kdy táhnete se svou pracně vybudovanou armádou na nepřítele. Máte možnost zadat obnovování farem, takže ihned po jejím vyčerpání příslušný vesničan vytvoří novou a začne opět sklízet. Kromě toho peasanti pracují o poznání rychleji, což se projeví v rychlejším shromažďování zdrojů.

Závěrem je možné říci, že The Conquerors Expansion Pack tvoří poměrně zdařilé rozšíření původní hry Age of Empires II: The Age of Kings. Pokud tedy tento titul vlastníte a už jste odehráli vše, co vám mohl nabídnout, ale stále jste se ještě nenabažili herního systému jako takového, jsou Dobyvatelé určeni právě pro vás.

Age of Empires II: The Conquerors
Výrobce: Ensemble Studios
Distributor: Microsoft
Minimální konfigurace: Pentium 166 MHz, 32 MB RAM, 100 MB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 233 MHz, 64 MB RAM, 100 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Datadisk k velice dobré hře, který kromě nových misí přináší i jisté vylepšení původního herního systému.
Hodnocení: 85%

Autor:




Nejčtenější

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

Konspirace
Tajný vládní experiment maskovaný jako videohra? Příběh hry Polybius

Muži v černém hlídající před vchody do heren, umírající děti a zneužívání drog. Je videoherní automat Polybius jen městská legenda, nebo skutečný vládou...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.